Šéf společnosti André Schwämmlein, pózuje u svého vlaku v době, kdy jeho firma přebírala i zadluženou společnost HKX. Foto: Magzine.cz

Autobusový přepravce FlixBus vstoupil po několikaměsíční fázi testování na trh železniční přepravy v Německu. Od 24. března spustil pravidelný spoj mezi Hamburkem a Kolínem nad Rýnem, kde už nyní operuje mimo státní Deutsche Bahn, také soukromý dopravce HKX (Hamburg Köln Express). FlixBus také reinkarnoval původní projekt vlaků Locomore, který jezdí denně mezi Berlínem a Stuttgartem.

FlixBus také uvedl, že firma se nebude bránit většímu rozvoji v oblasti dálkových železničních spojů. Už nyní mu ale roste velmi silná konkurence, a to ze strany ÖBB z Rakouska. ÖBB nedávno oznámila, že po velmi razantní redukci velmi oblíbených vlaků sítě CNL (City Night Line), hodlá nahradit svým konceptem vlaků NightJet.

Operovat bude převážně v Německu, kde nabídne přímé spojení Berlína i Hamburku s Curychem ve Švýcarsku. NightJet jezdí v současné době i z Ostravy do Německa.

Zástupce FlixBusu se většímu expandování na německé železnici nebrání, problém tak je hlavně v kapacitě konkrétních tratí kde už prakticky přestává být místo pro nové trasování dalších vlaků. Kritická situace je převážně v průmyslových oblastech Porýní, kde je stále dominantním hráčem právě Deutsche Bahn, nicméně i sem pronikají právě menší lokální železniční dopravci.

A právě pro malé dopravce jsou nově vznikající koncepty jako rakouské NightJet, velmi silná forma konkurence. Rakouská ÖBB totiž nabízí veškerý cestovní standard, tedy minimálně kvalitativně příbuzný s nedávno zrušenými vlaky konceptu City Night Line, na kterém se mimo DB a ÖBB, podílela ještě SNCF z Francie, SSB ze Švýcarska a FS z Itálie.

Strojvedoucí stárne rychleji a nově příchozích je málo, varuje Drážní úřad

Deutsche Bahn prakticky své kapacity tratí nepřenechává tak snáze jak by se mohlo zdát, už nyní řada spolkových zemí a měst, hledí na vynaložené finanční prostředky tak, aby objednaná doprava odpovídala i požadované kvalitě, na tu ovšem FlixBus a Leo Express v Německu zatím dosáhnout nemohou.

Zatím, co malý soukromý dopravce Leo Express stále hledá místo na trhu ve své mateřské zemi, tedy v Česku, FlixBus z Německa vysoké náklady na provoz vlaků pochopil poměrně rychle. Z původní expanze větvit hlavní linku mezi Berlínem a Stuttgartem, poměrně rychle z plánované realizace sešlo.

Leo Express přebírá zkrachovalého dopravce Locomore v Německu. Začal s hledáním strojvedoucích

Německo má jeden z nejvyšších poplatků za dopravní železniční cestu v Evropě, proto se menší dopravci chtějí, podobně jako v České republice, dostat pod dotační deštník samospráv a spolkových zemí.

Původní projekt Locomore skončil i díky vysoké nákladovosti na samotný provoz. Od samotného začátku sice bylo počítáno s mínusovým výsledkem, projekt si měl ale už za několik týdnů na sebe vydělat, to se ale nepodařilo.

V Německu krachuje dopravce Locomore. Jančurovský model byznysu bez dotací nevydržel

Proto expanze v dálkové dopravě zůstává stále na státním dopravci Deutsche Bahn, i díky otevírání nových úseků pro vysokorychlostní vlaky ICE a TGV z Francie. Budoucnost regionální dopravy sice otřesitelná není, samosprávy ale už dnes, a ne-jen v Německu, preferují jednoho dopravce bez ohledu na státní či soukromý sektor, zakázky se tak už nedělí na více balíčků pro více firem, což umožní lépe zacílit i na primární faktor, cenu.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na