BOJ O VLAKY | Nejdříve velký zájem o vlaky z Prahy do Brna, nyní přesun zájmů na vlaky přes Ostravu do Košic. Radim Jančura přišel s nabídkou, že převezme všechny vlaky v současné kapacitě které zajišťují České dráhy mezi Českem a Slovenskem. RegioJet na tuto vozbu vlaků kapacity má, nemá však vhodné lokomotivy, nebo téměř žádné. Dopravce by si tak nové lokomotivy musel pronajímat, což by navýšilo i roční ztrátu o další miliony korun.

Některé vlaky mezi Prahou a východní částí země proplácí Ministerstvo dopravy (MD). RegioJet mezi Prahou a Ostravou vykazuje roční ztrátu kolem 65 milionů korun. Nutno ovšem připomenout, že dorovnávání ztrát za žákovské a jiné jízdné, stojí stát daleko více, než přišel na stejnou trasu RegioJet a Leo Express.

Dotace nejsou prokazatelné ztráty. RegioJet nejezdí zcela bez účasti státu

Stát proto v současné době vynakládá z dřívějších 7 milionů korun ročně, současných 120 milionů korun. RegioJet v současné době pobírá jedny z největších finančních náhrad za žákovské jízdné hned za národním dopravcem České dráhy. Jančura také po svém vstupu na koleje způsobil, že stát zrušil veškeré slevy např. pro důchodce a invalidy, a vše nahradil komerční slevou symbolické výše.

V současné době je pro soukromé dopravce provoz vlaků mezi Prahou a Ostravou silně ztrátový. Nejvíce tak proti ČD vystupuje právě Radim Jančura. Ovšem jeho firma za své vlaky dostátá od státu desítky milionů ročně, ačkoliv zde jezdí v režimu podnikatelského rizika stejně jako České dráhy.

Jančura si chce sáhnout na větší balík peněz od státu

Trnem v oku Radima Jančury jsou vlaky kategorie InterCity a EuroCity. Řada těchto vlaků jezdí dále na Slovensko. Tyto vlaky chce v současné době Jančura převzít. Nabídku státu hodlá učinit v následujících několika dnech. Provozování vlaků mezi Ostravou a státní hranicí, je ročně objednáván v rozsahu 35 milionů korun. Prokazatelné ztráty jsou v současné době mezi Prahou a Ostravou více jak 130 milionů korun. Pokud by Jančura všechny EC a IC vlaky za České dráhy přebral, mohla by jeho firma pobírat řádově 250 milionů korun ročně. Což je suma, ve které ale nejsou zahrnuty doplatky za žákovské ad. jízdné.

Citát: Jančura bude jezdit komerčně, nemusí nic soutěžit a po přidělení kapacity od SŽDC může začít jezdit. Nařízené slevy mu stát proplatí – a za to dostane celkem dost peněz. Nemůže ale chtít, aby mu to někdo “přídělil” a neumožnil jezdit konkurenci. Jančura chce nemravným způsobem vyměnit na trati jeden monopol za jiný.

V tomto případě by měl stát spíše protěžovat svého dopravce, čímž jsou České dráhy. Pakliže by následoval model odchodu a stažení všech vlaků z tratě mezi Prahou a Ostravou, resp. Slovenskem, vykazoval by soukromý dopravce daleko vyšší ztráty které by požadoval od státu. Stát by pak v konečném důsledku zaplatil daleko více, než kdyby na stejné trati dále podporoval svého národního dopravce. {qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1969-jancura-chce-prevzit-vlaky-jezdici-na-slovensko-diky-tomu-by-stat-vynakladal-i-vice-penez{/qrcodegenerator}

Monopol státní a monopol soukromý = téměř žádný rozdíl

Nabídka Radima Jančury je tak silně kontraproduktivní a pro stát zcela nevýhodná. Byl to právě také Radim Jančura, co v minulosti kritizoval monopol vlaků Českých drah. Jenže stejný monopol by vytvářel i soukromý sektor. Známé jsou kauzy Student Agency o likvidaci konkurence, kdy následně došlo k navýšení cen jízdného, případně úprav jízdních řádů do časů konkurence.

Ačkoliv RegioJet žádné dotace od státu nepobírá, v současné době dosáhne na velký kus koláče z peněz, které stát přerozděluje všem třem dopravcům za prokazatelné ztráty, případně dorovnání cen za žákovské jízdné.

FIRENET.CZ | IDNES.CZ

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments