Předžalobní výzvu německému autobusovému dopravci FlixBus poslala tuzemská společnost Radima Jančury RegioJet. Jančura požaduje, aby dopravce ukončil nekalou soutěž a ekonomické vydírání tím, že podle něj dlouhodobě jezdí za podnákladové ceny. Obě firmy si konkurují jak v Česku, kam Flixbus vstoupil loni v srpnu, tak i v dopravě za hranice.

RegioJet se zároveň obrátil na evropskou komisařku pro soutěž Margrethe Vestagerovou, uvedl v tiskové zprávě mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. FlixBus se zatím k záležitosti nevyjádřil. Radim Jančura už si u stejného úřadu v minulosti stěžoval i na České dráhy, kde byla stížnost opakovaně smetena ze stolu pro bezpředmětnost.

Liberecký dopravce na lince do Prahy končí. Jančura získal monopol a chce zdražit

Jančura na cenovou politiku FlixBusu poukazuje už několik měsíců a zaslání předžalobní výzvy avizoval. Opírá ji o expertní analýzu cen a nákladů, kterou si nechal vypracovat. Uvádí, že FlixBus jezdí devět měsíců od vstupu na trh za ceny, které pokrývají pouze 55 procent nákladů.

Soud zatím letos v dubnu spor s asianou odročil na konec června, firma chce po regiojetu 20 milionů korun za vytlačení z trhu

Byla to právě Student Agency, která před lety vstupovala na linku Praha – Liberec, a to za cenu 1 koruny za jízdenku, aby vytlačila konkurenci ČSAD Jablonec nad Nisou a Liberec. Podobné praktiky v likvidaci konkurence pak Jančura aplikoval i na trase Praha – Brno, a Praha – Karlovy Vary. Na těchto dvou linkách Jančura potřeboval vytlačit konkurenci Asianu, což se mu také nakonec podařilo, dodnes se spolu soudí.

V přápadě linky Praha – Brno, už tehdejší dopravce vysoudil od nástupnické organizace RegioJet miliony korun. Více v článku: Pokuta pro RegioJet za záměrnou likvidaci konkurence platí. Asiana chce desítky milionů

SOUVISLOSTI  Hospodářská komora se obává slev na jízdné. Na některých tratích může vypudit platící cestující

Komisařku Vestagerovou požádal Jančura o prošetření počínání konkurenta v celoevropském měřítku s ohledem na udržení funkčního a zákaznicky prospěšného konkurenčního prostředí.

„Z jejich strany opakovaně zaznívá: buď se stanete součástí naší sítě a budete platit provizi z každé prodané jízdenky, nebo vás vytlačíme z trhu. FlixBus nepřišel do Česka konkurovat lepšími službami. Cílem je ovládnout trh a následně zdražit,“ uvedl Jančura.

KOMENTÁŘ: FlixBus drtí RegioJet. Pošlu všechny své autobusy do Německa, vyhrožuje Jančura

Poměrně dost tristní tvrzení kterým se majitel žlutých autobusů nyní prezentuje, nicméně sám se svojí firmou Student Agency doslova likvidoval malé autobusové dopravce, které chtěl z linek i celkově z trhu jednoduše vypudit. Případ autobusového dopravce Asiana tak stále budou projednávat soudy. Brněnská linka tak je zatím dalším sporem, ve kterém chce poškozený subjekt naplnit určitou satisfakci a princip, když byla ze strany Radima Jančury soustavně poškozována, a na co si nyní Jančura stěžuje v případě expanze FlixBus v Česku.

Uvádí také, že konkurent má téměř neomezené zdroje peněz od mezinárodních finančních skupin, které jej vlastní. Stejné zdroje na likvidaci svých konkurentů ale používal právě Radim Jančura, ačkoliv se jednalo o jeho vlastní peníze, tedy křížové refinancování autobusové expanze kterou právě před lety začínal, a to z prodeje letenek a zájezdů. Podobně nyní financuje i železniční dopravu, a jeho byznys v autobusové dopravě měl, a vlastně i doposud má, značné finanční prostředky kterými kdysi svojí konkurenci eliminoval.

ANALÝZA: Jančura odmítá opustit prostory na Smíchově, a ze Slovenska ho chtějí vyhodit. Postěžoval si na iDNES.cz čtenářům

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here