Při cestě z Německa do České republiky, konkrétně v Drážďanech, můžete pro nákup jízdneke využít např. automaty Deutsche Bahn. Foto: Magzine.cz

Na zavedení jednotných jízdenek na železnici kývli poslanci. Jednotná jízdenka umožní cestujícím jet při jedné cestě na jednu jízdenku vlaky různých dopravců. Nyní si musí cestující kupovat v případě přestupů mezi vlaky různých dopravců více jízdenek.

Změnu zákona o drahách, kterou schválili poslanci, posoudí ještě Senát. Cenové předpisy pro jednotnou jízdenku bude vydávat ministerstvo financí. Samotný systém jednotné jízdenky bude spravovat ministerstvo dopravy.

Systém má být do roku 2020. Zavedení a pětiletý provoz systému jednotných jízdenek, který umožňuje jet při jedné cestě na jednu jízdenku vlaky různých dopravců, má stát 254 milionů korun a využívat ho budou muset všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Dobrovolně se k němu budou moci připojit dopravci i na tratích, na kterých jezdí na vlastní komerční riziko. Teď to je například na trati mezi Prahou a Ostravou.

němovna přistoupila na návrh poslance ANO Martina Kolovratníka, který má usnadnit kácení stromů v okolí dráhy. Provozovatel dráhy bude mít právo odstraňovat porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy, pokud tak po předchozím upozornění neučinil vlastník dřevin.

Stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy budou ty stromy, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdu dráhy. Návrh kritizoval Český svaz ochránců přírody.

Sněmovna schválila návrh poslankyně KSČM Květy Matušovské, který umožní železniční správě, aby různým dopravcům mohla nařídit, že musí víc vlaků spojit do jednoho. Podmínkou je, že to bude technicky možné. Mělo by se to týkat hlavně vytížených železničních koridorů. Poslanci podpořili i to, aby se Správa železniční dopravní cesty přejmenovala na Správu železnic.

Metro zřejmě bude moci jezdit i bez strojvůdců

Schválená drážní novela poslance ČSSD Petra Dolínka uzákonila i variantu automatického provozu podzemní dráhy bez řidiče. Automatický provoz metra plánuje město Praha u chystané linky D.

Dopravce nyní musí podle platného zákona zajistit, aby drážní vozidla řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti. Návrh, který nyní zamíří k posouzení do Senátu, stanoví výjimku pro metro s automatickým provozem. Praha podle Dolínka potřebuje mít zákonnou jistotu, že bude moci vypsat výběrové řízení na vlaky metra, bezpečnostní systém a dispečink pro automatický provoz na této lince.

Automatizovaný provoz metra si sice podle důvodové zprávy vyžádá vyšší prvotní investici, výrazně nižší by ale byly provozní náklady. Vyšší by byl podle zdůvodnění provozní standard dráhy. „Minimalizací chyb při obsluze, způsobených v provozu lidským činitelem, nebo potlačením vlivů nekázně cestující veřejnosti (vstupy na trať) se výrazněji sníží počet mimořádných událostí, způsobujících pozdržení provozu nebo jeho výraznější přerušení,“ stojí v důvodové zprávě.

Praha chce v prvé fázi stavět linku D mezi Pankrácí a Depem Písnice. Dopravní podnik hlavního města Prahy nedávno zahájil geologický průzkum. Náklady na vybudování úseku mají být předběžně 57 miliard korun. V budoucnu by se měla trasa prodloužit z Pankráce do stanice Náměstí Míru.

Jednotné vlakové jízdenky stát odzkouší na vybraných tratích. V celé síti budou za rok

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na