Mezistátní Jízdní řád 2017: O hodinu rychleji do Lince, noční spojení do Curychu zůstává, nové vlaky zamíří do Krakova a na střední Slovensko. České dráhy dlouhodobě rostou v počtu přepravených osob právě mezi Českem a Slovenskem, růst počtu cestujících je i do Polska. Proto dopravce upravil, případně přidá další spoje v mezinárodním spojení.

Nejvýznamnějšími novinkami mezistátních jízdních řádů pro rok 2017 je významné, téměř hodinové zrychlení cesty z Prahy do rakouského Lince. Českým drahám se podařilo také domluvit nové noční spojení Prahy a Curychu přes Rakousko, poté co DB ruší své noční spoje. Novinkou bude také nový sezónní denní expres spojující turisticky atraktivní města Prahu a Krakov. Podstatně se také rozšiřuje přímé spojení Ostravy se středním Slovenskem. V Ostravě jsou zajištěny přípoje do ostatních částí České republiky. Národní dopravce České dráhy v oblasti mezistátní dopravy spolupracuje se zahraničními dopravci. Vedení mezistátních spojů tak na rozdíl od třetích dopravců představuje dohodu více kooperujících partnerů.

Rakousko a Švýcarsko

Podstatným způsobem je zrychlena a rozšířena doprava na trati Praha – České Budějovice – Linec. Počet vlaků bude z pěti rozšířen na osm s pravidelným intervalem mezi vlaky obvykle v délce 4 hodiny. Navíc se téměř o hodinu zkracuje cestovní doba mezi Prahou a Lincem. Zatímco nyní trvá cesta bez deseti minut celých 5 hodin, nově jen o několik minut překročí 4 hodiny. Spoje budou odjíždět z pražského hlavního nádraží v 6:02, 10:02, 14:02 a v 18:02. Do Lince pojedou 4 hodiny a 5 minut. Z Lince pak budou tyto spoje odjíždět v 6:35, 11:52, 15:52 a v 18:35 a do Prahy přijedou v 10:57, 15:57, 19:57 a ve 22:57 hod. V Linci budou mít cestující lepší přípoje ke spojům do středního, jižního a západního Rakouska, Švýcarska a s přestupem v dalších místech Rakouska také do Slovinska nebo do Itálie. Díky zrychlení vlaků z Prahy a lepším přípojům se tak například zkrátí cesta Praha – Salcburk o více než hodinu na přibližně 5 a tři čtvrtě hodiny a do Innsbrucku o 1 hodinu 20 minut na 7 a tři čtvrtě hodiny.

Jízdní řád expresů Praha – Linec a zpět

(platí od 11. prosince 2016)

směr tam  směr zpět
6:02 10:02 14:02 18:02 Praha hl.n. 10:57 15:57 19:57 22:57 
7:13 11:13 15:13 19:13 Tábor 9:44 14:44 18:44 21:45 
7:15 11:15 15:15 19:15  9:42 14:42 18:42 21:43 
8:00 12:00 16:00 20:00 České Budějovice 8:53 13:53 17:53 20:53 
8:04 12:06 16:06 20:04  8:51 13:51 17:51 20:50 
10:07 14:07 18:07 22:07 Linec 6:35 11:52 15:52 18:35 

{fa-arrow-right fa-flip-vertical} Vlaky dále zastavují ve stanicích a zastávkách Velešín město, Kaplice, Rybník, Summerau, Freistadt, Pregarten a v některých dalších zastávkách na rakouském území. U denních a nočních spojů railjet, EuroCity a EuroNight Praha – Brno – Vídeň – Graz a Polsko – Ostrava – Přerov – Břeclav – Vídeň nedochází k významným změnám.

Do Švýcarska nově přes Rakousko

Nově přes České Budějovice a Rakousko bude vedeno přímo noční spojení Prahy a Curychu. Po zrušení nočních vlaků DB hrozil zánik tohoto spojení. České dráhy se dohodly na celoročním vedení přímého komfortního lůžkového vozu v trase Praha – České Budějovice – Linec – Curych, který bude sezónně doplněn ještě o jeden oddílový vůz 2. třídy. Spoj odjede z pražského hlavního nádraží v 18:02 a do Curychu přijde druhý den ráno v 8:20. V opačném směru bude vyjíždět z Curychu až ve 21:40 a do Prahy přijede druhý den dopoledne v 10:57 hod. Jízdenka do tohoto spoje bude stát od 497 Kč, s rezervací v lůžkovém voze to bude od 994 Kč. Cestující si budou moci v lůžkovém voze vybrat mezi klasickým lůžkovým oddílem se 3 místy až po luxusní oddíl se samostatnou toaletou a sprchou.

Německo

V relacích do / z Německa dochází ke změnám především v souvislosti s ukončením provozu nočních vlaků u DB. Proto bude ukončen provoz přímých lůžkových vozů do Kolína nad Rýnem a přímé spojení do Curychu bude přesměrováno přes rakouský Linec. Noční vlak EN/CNL Kopernikus Praha – Lipsko – Praha bude zachován jako vlak EuroCity na okraji dne pouze s vozy s místy k sezení a v obdobných cestovních časech, jako jezdil dosud. V úseku Děčín – Lipsko vlak nepojede pouze v sobotu večer tam a v neděli ráno zpět, v úseku Praha – Děčín a zpět bude jezdit denně. Cestující do oblasti Porýní a Porúří, např. do Kolína nad Rýnem, mohou nadále využívat denní spoje s přestupem v Drážďanech nebo v Berlíně.

Noční vlak EN Metropol Budapešť – Praha – Berlín a zpět provozovaný vozy ČD a MÁV-START bude zachován. Především na německém území ale dojde k jeho zrychlení. Nově bude z Prahy odjíždět přibližně o 20 minut dříve, již ve 4:06, a do Berlína přijede přibližně o 40 minut dříve, tedy v 9:05. Z Berlína pak bude odjíždět o přibližně tři čtvrtě hodiny později, místo v 18:14 až v 19:01, a do Prahy přijede ve 23:27, tedy přibližně ve stejný čas jako nyní.

Beze změn zůstávají linky Praha – Děčín – Drážďany – Berlín – Hamburk – Kiel s pravidelným dvouhodinovým intervalem a Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov, která nabízí spojení 4× denně. Pouze jedna několikaminutová úprava sladí odjezdy linky Cheb – Norimberk do pravidelného intervalu. Poslední vlak z Chebu do Norimberka bude nově odjíždět již v 19:38, dosud to bylo v 19:45.    

Polsko

Po loňském výrazném rozšíření spojení České republiky s Polskem zůstává nabídka spojení k našim severním sousedům stabilní bez významných změn. Dvě změny představují drobné omezení jízdy vlaku EC Comenius Ostrava – Varšava – Ostrava, který nově nepojede z Polska v sobotu večer a do Polska nepojede v neděli časně ráno.

Významnější novinkou bude sezónní přímý denní expres Cracovia Praha (10:22) – Krakov (17:21) / Krakov (10:42) – Praha (17:39). Tento vlak pojede na území České republiky celoročně v trase současného expresu Hukvaldy, z Ostravy však bude nově pokračovat od poloviny dubna do konce září v nové trase do Krakova, místo stávajícího směřování do Žiliny. Vlak nabídne také přepravu jízdních kol do Krakova a v Bohumíně umožní přestup mezi spoji Cracovia a Varsovia do / z Varšavy a Krakova a do / z Prahy, Bratislavy a Budapešti.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na