Vlastní monitoring trhu, případně uvedení konkrétních zájemců v omyl. Tak by se dala nazvat kauza kolem prodeje soukromého dopravce Leo Express. Vedení firmy dodnes nepotvrdilo ani nevyvrátilo informaci, že by firma na prodej skutečně mohla být.

Kolem Leo Expressu ale začíná kroužit státní Deutsche Bahn (DB) a rakouská ÖBB. Oba dopravci mají o Leo Express zájem už jen z jednoho důvodu, lepší import vlastních zájmů do České republiky. Větší expanze DB do Česka může být ale problém pro úřady, zejména pro antimonopolní. DB u nás vlastní největšího autobusového dopravce Arriva, která provozuje z 95 procent dopravu ve veřejném zájmu, tedy za peníze daňových poplatníků, které pak ve formě divident vyvádí do mateřské centrály v Německu.

Komplikace pro Deutsche Bahn

Pod DB patří také Arriva vlaky, která se pokouší prosadit do role železničního dopravce za veřejné finance už několik let. To se jí také podařilo, zvláštním způsobem získala provoz městské železniční linky S41 z Libně do Roztok u Prahy. Více v článku: Praha rozdala karty. Městskou linku z Libně do Roztok u Prahy svěřila Arrivě patřící Deutsche Bahn

O Leo Express projevil jako první zájem dopravce České dráhy, dnes už bývalý šéf drah Pavel Krtek se případným nákupem celého dpravce netajil, ministr dopravy Dan Ťok ho za to ale v médiích kritizoval. Později Krtek upřesnil, že se za akciovou společnost ČD zajímal o získání minimálně v jedné ze dvou firem konkurující Českým drahám – (myslel tím RegioJet a Leo Express), získání podílů ve formě akcií.

Odvolaný Pavel Krtek sice u drah skončil na všech pozicích, o převzetí Leo Expressu se ale v sídle dopravce opět jedná. Dopravce s černozlatými vlaky se po vstupu na domácí železnici totiž stále hledá, a jeho další existence je podmíněna opět nekonečným pumpováním peněz do provozu a udržitelnosti. Finance tak firma hledá i v prostoru veřejné závazkové služby pro kraje. Má to ale jeden podstatný problém, nemá vhodnou vlakovou flotilu. Spíše nevhodnou.

SOUVISLOSTI  Konec pásmového provozu na lince C. Praha zkrátí intervaly, vyjde jí to na 130 milionů ročně

Leo Express získal přes investiční platformu Bondster 9 milionů korun. Cesta od Credit Suisse k akcionářům

Pro ještě větší expandování do okolních států už nejsou nakloněni ani v Deutsche Bahn. Po skandálu z roku 2016 kdy se do médií dostala informace že DB nakupuje zahraniční dopravce za peníze německých daňových poplatníků (jiné to nebylo ani s dnes autobusovým dopravcem Arriva ČR), už další nákupy budou probíhat po hlubší analýze, pokud ale vůbec ještě k nějakým fůzím dojde.

Příměstské vlaky nejsou dálkové

Komplikovaná je také otázka právě vozidlového parku, ten je uzpůsobem pro provoz na tzv. severní trase stejnosměrné napájecí soustavy bývalého Československa. Jednotky Leo Express nemohou právě na tu jižní, což je do značné míry limituje o expandování do dalších měst.

Polský programátor odhalil na webu Leo Expressu chybu. Dohledat se daly jízdenky tisíců pasažérů

Zdá se tedy, že uvádění v omyl jde jak v Leo Expressu, tak i v RegioJetu. Z pohledu laika se tak mohlo jednat o záměr, vytvořit si přehled trhu a zájmů konkrétních subjektů o vlastní aktivity. To se minimálně lidem z Leo Expressu podařilo. Dopravce na dotazy kolem svého prodeje ale odmítl odpovědět.

Ačkoliv Leo Express pro České dráhy není žádnou velkou konkurencí, z podstaty věci se ale státem ovládaný dopravce o vývoj trhu na kterém sám působí zajímá. Pro ČD je zájem logický. Kolem LE krouží několik týdnů i kolos DB a rakouské ÖBB. V případě již zmíněného dopravce z Německa, by převzetí další firmy nemusel úřad povolit, u ÖBB je situace jiná.

Leo Express jako první v Česku, zavádí opožděnou platbu za jízdenky přes Twisto

Rakouské ÖBB mají v České republice zájmy představující pouhých několik procent, především ale v nákladní dopravě sesterské Rail Cargo. Ale i ÖBB je na trhu v dopravě na středoevropském trhu novým hráčem, skupuje a přebírá dopravní firmy jako na běžícím pásu, podobně jako DB.

SOUVISLOSTI  Babišova sleva na jízdném stojí měsíčně půl miliardy. Nejvíce inkasují České dráhy

Pro LE bude klíčové v následujících týdnech téměř životadárná možnost, zda se více dokáže prosadit na trhu v tzv. závazkové dopravě, tedy dopravě objednávané kraji. To byl také cíl zmíněné Arrivy, která se dostala zatím na jednu železniční linku v Praze. Leo Express chce více vlaků ve veřejném zájmu za peníze daňových poplatníků, jen tak bude jeho další provoz udržitelný, v opačném případě by byl jeho prodej i logickým krokem.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na