Dopravní podnik Liberec jezdí na pravidelné lince z Liberce do Prahy a zpět. V současné době jsou to v expresní dopravě pouze dva dopravci, Liberec a Student Agency. V případě odchodu Dopravního podniku z této linky, nejspíš SA zvedne ceny za své jízdenky.

fotografie | Dopravní podnik Liberec

Taková politika podnikání v silniční dopravě dovedla k ukončení působnosti firmu Asiana, která zase jezdila z Prahy do Karlových Varů, zde SA byla velice aktivní, aby jediného konkurenta v této trase doslova zlikvidovala.

Liberec na lince do Prahy provozuje taktéž autobusy pro bezbariérové nástupy. To je vhodné zejména pro vozíčkáře. Jiný dopravce do Prahy z Liberce v takové konfiguraci autobusů nejezdí. Student Agency by tak v případě skutečného odchodu z této linky, vznikl monopol. Ten ostatně v mnoha případech upravuje po odstranění konkurenčních aktiv, ceny spíše nahoru, než aby nechal současné cenové stavy.

Z linky do Liberce, vyjíždějící z metropole, se dříve stáhlo více dopravců. Mimo ČSAD Liberec a Jablonec nad Nisou, také Hotliner, nebo Bus Line (dříve ČSAD Semily). Některé jmenované, Student Agency doslova odstavila díky svým akčním cenám, kdy bylo možné z Prahy do Liberce cestovat za 1,- Kč. To bylo pro řadu ostatní dopravců v této trase doslova likvidační. Podobným stylem byla odstraněna i Asiana. Že jsou praktiky Student Agency dosti přes hranu, nebylo nikdy ničím tajemným. Firma ostatně tento systém zavedla i v mnoha jiných trasách, mimo České Budějovice, např. z Prahy do Brna. Zde má v současné době také monopol.

Liberec v současnosti vykazuje na lince do Prahy ztrátu kolem 1.850.000,- korun ročně. Pokud Magistrát uhradí vzniklé ztráty, linka může fungovat i nadále. Ovšem město je samo o sobě tak zadlužené, že převládají spíše názory o samotném finančním bankrotu tehdejšího okresního města.

Obě firmy navíc jezdí za základní jízdné 85,- korun, v případě nákupu u SA v jejím rezervačním systému, stojí jízdenka 70,- korun. Řada odborníků na dopravu se domnívá, že v případě monopolu Student Agency mezi Prahou a Libercem, firma ihned zvedne jízdné na 100,- korun nebo i výše. Ostatně 98% cestujících SA nakupuje jízdenky přes rezervační systém, i za takovou cenu je linka pro Student Agency prodělečná. Proto je více než jasné, že ke zdražení by došlo i tak. Jen se stále odkládá pro případ, zda i nadále DP Liberec bude pro SA konkurentem.

Proti případnému zrušení linky jsou i občanské iniciativy. V dohlednu zakončené peticemi. Řada obyvatel si nepřeje zrušení linky provozované DP Liberec, proto by se k takovému kroku mělo přistupovat obezřetně, vyjádřil se pro Techmag Jan Korytář – z hnutí Změna.

Student Agency své zájmy prosazuje více než podezřele. Kamkoliv tento dopravce chce zajíždět, způsobuje řadu komplikací svým zvláštním stylem komunikace a vynucování si svých požadavků. Vzpomenout lze např. na již zde popisovaný Liberec a jeho autobusové nádraží, dále vjezd na autobusové nádraží v Jihlavě, které vlastní firma ICOM. Stížnosti na Karlovarský kraj, který si nepřeje, aby v rámci kraje firma Student Agency přepravovala cestující – to je platné od zavedení spojů této firmy do Chebu. Firmu Asiana dohnal Radim Jančura až k soudním přím o trasu z Prahy do Karlových Varů.

Konkurence v dopravě, ať již železniční nebo silniční / autobusové, je vyloženě nutná. Ovšem ale za předpokladu, že se jeden nebude vymezovat vůči všemu a všem – výhružkami soudem, Bruselem a zvláštními vyjádřeními Radima Jančury do médií…

{snippet 100}

{snippet 120}

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na