V posledních pěti dnech jistě řada z Vás zaregistrovala několik článků útočících na financování Českých drah, konkrétně o trasu z Prahy přes Beroun a Písek do Českých Budějovic. Vypadá to, jako by několik těchto článků bylo doslova účelově sepsaných s jedním specifickým cílem – zametení průšvihů s klimatizacemi kolem žlutých vlaků RegioJet.
Internetový portál www.parlamentnilisty.cz doslova uvedl, že cestování vlakem z Prahy do Českých Budějovic je horor. Článek přímo popisuje zcela zvláštní zkušenosti zaměstnanců ČD, ale také strojvedoucího a dispečerů kteří odpovídají za bezpečný provoz na železnici. Autor článku Radek Kraus vypráví příběh řady cestujících, které České dráhy nechávají čekat v rozpáleném vlaku před vjezdem do stanice Tábor.
Podivné příběhy s nejspíš smyšlenými jmény, tak přímo útočí na České dráhy v zájmu všeho lidu. Připomíná to mediální špenát z dob před listopadem 1989, kdy média dosti nevybíravě manipulovala s myšlením lidí a samotných událostí. Konkurenční boj na železnici tak hraje do více stran, když se jednomu nedaří, je třeba v médiích špinit druhého. Ze zcela zvláštních souběhu událostí v posledních dnech tak pozorný čtenář dostává celkem slušnou dávku informačního guláše.
RegioJet má řadu osobních vozů odstavených z provozu. Na vině jsou nefunkční klimatizace a rázné doporučení ze strany Drážního úřadu, který může vozy s nefunkční klimatizací dopravci zakázat provozovat. Internet je mocné médium a Radim Jančura je výborný stratég ve vedení mediálních kampaní se svými názory proti všemu a všem – co je státní, nebo kde je částečná účast státu.
iDNES v roli Mesiáše v boji za dobré jméno Jančurových vlaků
Obraz soukromého dopravce doznává v posledních dvou měsících značné trhliny. Pokud budeme konkrtétní, s klimatizacemi mají stejné vozy problémy již druhým rokem. Firma provozuje osobní vozy odkoupené o ÖBB z Rakouska, stejné vozy provozují i České dráhy, taktéž zakoupené v Rakousku. Zametání problémů s vozy žlutého dopravce jsou ze strany mluvčího stejné firmy spíše sabým alibismem, tedy ve snaze zamést úhledně celou problematiku pod koberec.
Média po řadu století, kdy vznikl první tiskařský lis na tisk papíru, účelově manipulují s informacemi pro různé cíle. Ať to jsou vlastní zájmy, případně ekonomické vlastní zájmy někoho jiného. Vždy zde existuje riziko, že média podstrčují záměrně překroucené a zcela mimo objektivitu produkované články. Občan pak ve výsedku dostává konkrétní separát informací ve formě zmatečných vyjádření a pocitů samotného autora. Soukromý sektor si rád udržuje své „salonní“ novináře píšící v duchu obejtivity a toho nějakého boje za daňového poplatníka, takový je i pan Sova (jméno záměrně změněno, pozn. redakce).
Když filmový recenzent píše v dobrém duchu objektivity
Zajímavý článek v pozdním odpoledni vyskočil na portále iDNES.cz. Není možné posuzovat kvality filmové recenzentky Mirky Spáčilové, když se dala na publikování článku o proplácení peněz za ujetý kilometr na trati z Prahy přes Beroun a Písek do Českých Budějovic. Mirka Spáčilová je jistě výborná filmová recenzentka, nicméně její znalost o provozu, ekonomice a dotacích do železniční infrastruktury – je skutečně v malé vypovídající hodnotě.
Článek plný nesmyslů a zcela zvláštní terminologie plní dojem spíše laciného blábolu bez zjevných faktických dodatků. Pokud se jedná o PR článek, tím hůře. Paní Spáčilová nejspíš nechtěla útočit ani na České dráhy, dokonce snad ani na státem objednávané vlaky ve výše zmíněné trati z Prahy do Českých Budějovic, rozhodně se ale s autorem z portálu parlamentnílisty dosti shoduje, a to v neustálém boji a očerňování Českých drah v očích veřejnosti. Kdo takové články iniciuje, není nutno dlouze přemýšlet.
{snippet 100}
- Velká horka způsobují ve vlacích výpadky klimatizace. Ve žlutých vlacích kolabuje personál i cestující
- RegioJet má problémy s klimatizacemi ve svých vozech. Firmu ostře kritizují cestující na Facebooku
Spáčilová filmová. Spáčilová železniční..
Mirka Spáčilová doslova uvádí, že za ujetý kilometr mezi Prahou a Českými Budejovicemi platí stát 223 korun. Ovšem paní Mirka už nepracuje s dalšími údaji, jako je prokazatelná ztráta kterou tento poplatek zahrnuje pro dopravce. Jednu zásadní pasáž v obsahu textu lze ale vycítit také snadno, článek budí dojem, že se jedná o boj za občana do státu odvádějící daně.
Boj za kritiku státem objednaných vlaků nabral stejné trhliny, jako Radima Jančury boj za daňového poplatníka. Takový „boj“ proti národnímu dopravci nabírá zápach skutečně již laciného gesta a vynucené líbivost u cestující veřejnosti. Autorka článku porovnává cestování po železnici s cestou na oslu, koni, skejtu, koloběžce nebo lodi – stále budete platit, ač v tom vlaku nejedete. Proč takové liché porovnání, opět pozornému čtenáři uniká.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/komentar/1672-komentar-kdyz-filmovy-recenzent-pise-clanky-o-zeleznici{/qrcodegenerator}
Citace zjevné nepravdy z článku Mirky Spáčilové: Dráhy mají ještě jedno vysvětlení: rostoucí konkurenci. Ztrácejí prý tam, kde drze jezdí i soukromí dopravci – a bez dotací. Což prostému občanu hlava nebere. Když vyjede vlakem A, ještě než mu zmizí nástupiště z dohledu, už z jeho daní stát přisypal drahám pár desítek korun. Pokud pojede vlakem B, státu sice ušetří, ale vlaku A naroste ztráta, která se státnímu podniku dorovná opět z občanových daní.
Takové praktikování křížové dotace České dráhy neuvádějí, ani jí neprovozují. Zjevně se jedná o pouhou doměnku novináře. Dráhy s konkurencí problém skutečně nemají. Problém mají pouze soukromníci, a to konkrétně Radim Jančura a Leo Express Leoše Novotného. Zneužívání zákaznických produktů Českých drah ze strany Radima Jančury to začínalo, soudním příkazem pro Leo Express to skončilo. Doposud zatím k žádnému excesu ve zneužívání firemních produktů nedošlo.
Soud dal za pravdu ČD a soukromníci dnes mají jasnou představu o tom, co je vhodné „vykrádat“ a co je vhodné raději nepraktikovat. Zákaznický produkt IN-KARTA toho byla zářivým příkladem.
Kilometr za 200 korun. Platí i ti, co se nevezou..
Až bude mít paní Mirka Spáčilová období rekonvalescence po operaci kýly za 20000 korun, mohu také říci, že jsem nikdy takovou operaci podstoupit nemusel, ale složil jsem se na ni Mirce Spáčilové aby byla zdravá a fit. Každopádně Mirce Spáčilové přejeme pevné zdraví a hodně filmových recenzí..
Pokud takovým stylem uvažují novináří renomovaného periodika, je to smutné. Pokud takové bláboly ve smyslu vedení virtuální války proti národnímu dopravci podporují nadřízení těchto novinářů – je to tragédie. Je ovšem zajímavé, že cílený útok proti ČD je ze všech internetových periodik veden nejvíce z portálu iDNES.cz. Žádný jiný portál takto žádnou jinou státní firmu neatakuje, ani nevede dehonestační kampaňe proti menagementu drah.
{snippet 101}
- Soud zakázal firmě Leo Express využívat zákaznické produkty Českých drah
- RegioJet versus České dráhy. Soud zamítl stížnost Radima Jančury
- Dráhy rozdávají vouchery na vlak Pendolino u vlaků konkurence. Radim Jančura to silně kritizuje
- Stanjura kritizuje kroky nového ministra dopravy Žáka. Vše nasvědčuje jedinému: odvolat šéfa drah
{snippet 120}