Dalibor Zelený není u Českých drah žádným nováčkem, dokonce má v této firmě pestrou historii. Ovšem v mnoha ohledech dosti negativní. Dle několika odborníků z oboru, není nový šéf státních drah žádným specialistou na vytváření pozitivních výsledků. Stál také za podivně formulovanou smlouvou v servisování jednotek Pendolino a k nim náhradních dílů v celkové výši 200 milionů korun.

FOTOGRAFIE | NÁVRAT ZTRACENÉHO “ODBORNÍKA” | DALIBOR ZELENÝ

Ale vraťme se na začátek. Dle včerejšího a dnešního vyjádření ministra dopravy Žáka, kontinuálně s dnešním vyjádřením i nového šéfa drah Zeleného, to vypadá, že je celá osobní a nákladní doprava v kolapsu, že snad dráhy musí každým dnem přijít do krachu. Tyto uměle vytvářené dezinformační scénáře mají zakrýt ne zrovna čisté praktiky v odvolávání radních a představenstva Českých drah.

České dráhy jsou ve výborné kondici. Pokud ministr Žák potřebuje hledat argumenty proti dnes již bývalému představenstvu, měl nejdříve sjednat řádný a regulérní audit. Ten se ovšem nerealizoval, a ministr šel doslova jen po krku bývalému řediteli drah Petru Žaludovi.

Když ministr Žák oznamoval jmenování nového šéfa drah, přímo uvedl, že se jedná o odborníka na železniční dopravu v evropském formátu. Jenže minulost v působení Zeleného není u ČD zrovna nejčistší. Zajímavý je ale i postup, při kterém jmenování generálního ředitele národního dopravce vyhlašuje představenstvo firmy, ministr dopravy Žák má tak slabé argumenty – že radní a představenstvo neovlivňoval, že tomu snad věří už jen sám pan ministr.

Zelený poprvé

Za působení Dalibora Zeleného u ČD, vznikalo v tomto rezortu řada zvláštních smluv, kde jedna je asi nejvíce extravagantní. Zelený přímo inicioval podpis smlouvy pro nákup náhradních dílů pro jednotky Pendolino z Itálie. Ačkoliv dle pozdějších auditů provedených v oblasti servisování a zajišťování náhradních dílů bylo přihlédnuto k možnosti, že tak obsáhlé množství řady komponent nikdy České dráhy jako náhradní díly pro sedm souprav Pendolino nemohou potřebovat.

Zelený podruhé

V osobě Dalibora Zeleného také můžeme shledávat i v minulosti největšího kritika transformace Českých drah a nákladní dopravy (později ČD Cargo). Sám transformaci nezvládl, neb ji vehementně kritizoval a v této oblasti byl zcela nečinný. Proto dnešní (31.červenec) vyjádření, kdy Zelený přímo naznačil, že bude i nadále v transformaci drah pokračovat – působí až komicky. Tehdejší ministr dopravy proto Zeleného pro nezvládnuté body transformace odvolal. Později přišel o místo i díky stávce (1997) a dále jej Martin Říman nakonec odvolal.

Zelený potřetí

A později Zeleného do čela Českých drah, který pracoval již na nižší pozici u Generální inspekce, instaloval v září 1998 ministr dopravy Zemanovy vlády Antonín Peltrám. V roce 2000 pak Peltrám inicioval razantní odvolání Dalibora Zeleného pro špatné hospodaření ČD, které v té době vykazovalo zadlužení kolem 1 miliardy korun. Nový ministr dopravy Jaromír Schling však Zeleného podpořil. Zelený byl také u přechodu národního dopravce do akciové společnosti, tedy již z pozice šéfa drah. Formálně však do čela nové akciovky vstoupil až 2.ledna 2003.

Zelený počtvrté

V té době se už ale pod vrcholným manažerem, jenž ve své době pobíral měsíční plat přesahující 200 tisíc korun, kývala židle. Po konci opoziční smlouvy a odchodu sociálnědemokratických ministrů totiž v roce 2002 na rezort nastoupil lidovec Milan Šimonovský. Ten o Zeleného odvolání z nejvyššího vedení drah usiloval dlouhou dobu. Kritizoval ho například právě za to, že jím vedený management není schopen naplnit novou obchodní politiku firmy po transformaci na akciovou společnost. Ministr se dokonce se Zeleným sešel a otevřeně mu řekl, že jeho dny ve funkci šéfa ČD jsou sečteny.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/komentar/1678-komentar-v-osobe-dalibora-zeleneho-neziskavaji-drahy-zadneho-odbornika-clovek-s-umenim-vytvaret-podivne-smlouvy-a-dluhy{/qrcodegenerator}

A jak Šimonovský slíbil, tak při příležitosti magického data 3. 3. 2003 udělal. Ve vedení ČD Zeleného nahradil generální zástupce drah ve Vídni Petr Kousal. Zelený se však při svém obchodu hájil, že se drahám daří dobře. “V uplynulých letech byly založeny všechny kroky pro to, aby prosperovala,” tvrdil. Jedním z výsledků jeho práce ale přitom bylo, že firma přišla za jediný rok o třináct milionů cestujících.

Pendolino, jako nevlastní dítě Dalibora Zeleného

Jeho působením ve funkci ředitele se v roce 2006 zabývala i policie. Nové vedení totiž na počátku roku zjistilo, že dráhy v minulosti za více než 200 milionů korun objednalo náhradní díly na rychlovlaky Pendolino, a to dva roky před dodáním samotných vlakových souprav.

“Je to nesmírný podvod vzhledem k tomu, že jde o náhradní díly, které zřejmě nebudou nikdy použity, protože jejich záruční lhůta mezitím už uplyne. Obávám se, že jsme si koupili drahý železný šrot,” konstatoval šéf železničních odborů Jaromír Dušek. Směnku za 1,6 milionu eur na nepotřebné díly přitom vystavil právě Dalibor Zelený. Smlouvu označil jako problémovou i tehdejší generální ředitel drah Josef Bazala, který následně nechal nákup překontrolovat pomocí právních auditů. Jejich výsledkem pak bylo, že smlouvy byly pro ČD nevýhodné, a při jejich podpisu tudíž mohl být spáchán trestný čin.

{snippet 103}

POVAŽUJETE KROKY NOVÉHO MINISTRA DOPRAVY BEZ PODPORY POSLANECKÉ SNĚMOVNY ZA LEGITIMNÍ?

{acepolls 25}

{snippet 100}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments