Pražská taxikářská mafie má další negativní zářez, nelze ale paušalizovat. Městu UBER vadí, vypořádat se nedokáže ani s klasickým taxi

Vedení města hlavní metropole České republiky, vynakládá ročně jednotky milionů korun na prezentaci a budování obrazu u zahraničních turistů. Ačkoliv se město dlouhodobě snaží negativně vystupovat proti platformě UBER, klasická taxislužba obdržela další negativní zářez v podobě předražené jízdy o tisíce korun na 14 kilometrech.

Magistrátní i taxikářská mafie?

Nesmíme v tomto kontextu ale paušalizovat, rozhodně ale boj města proti moderním technologiím a prakticky nulové možnosti okradení zákazníka přes službu UBER, město i nadále nepřímo podporuje řadu prohřešků, které neumí ze své pravomoci řádně a explicitně trestat. Případ z konce minulého týdne, kdy si řidič klasicky označeného vozu taxi, řekl z centra města (Staroměstské náměstí – Novodvorská Praha 4), o 480 EURO, tedy 12.480 korun jasně dokazuje, že vedení města nemá klasickou službu taxis stále pod kontrolou.

Navíc se tento řidič dopustil prohřešku již několikrát, a vždy od správního řízení odcházel s pouhou pokutou. Proč je magistrát v otázce taxislužeb tak benevolentní, je velmi silnou otázkou, na kterou neodpoví ani zainteresovaní lidé z vedení města. Za stejné prohřešky přitom v Německu nebo v Rakousku, padají exemplární tresty s pokutami do desítek tisíc EUR. Můžeme tedy jen spekulovat, proč si město udržuje systém klasického taxi, a neumožní expandovat ještě více alternativním službám jako Liftago nebo UBER.

V Praze je podle magistrátu evidováno 4600 vozidel taxislužby, ve skutečnosti jich ale po městě jezdí víc. Počet takzvaných problematických řidičů městská policie i magistrát odhadují na několik desítek. I několik desítek nepoctivých taxikářů ale kazí pověst ostatním a Praha je kvůli tomu okrádáním cizinců roky proslulá. Před taxikáři turisty varují i zahraniční průvodce a cestovní kanceláře.

Pražská taxikářská mafie existuje, můžeme ale dělat že o tom nevíme, případně si to jen myslet a tvářit se že je vše v pořádku. Vztah některých firem s konkrétními lidmi kolem vedení města a některých odborů magistrátu, je dávno veřejné tajemství, dál ale budou běžní taxikáři decimovat pověst metropole, na kterou to samé město, vynakládá desítky milionů korun pro budování mediálního obrazu a pověsti. Zvláštní vedení města, nemyslíte?

Vyhlášky ani přísnější a častější kontroly příliš nepomáhají. Málo zmohou magistrátní úředníci, ale i policie. Především zahraniční turisté jsou dennodenně doslova oškubáváni některými taxikáři, okupujícími lukrativní „štafly" v centru města. Není výjimkou, že za zhruba dvoukilometrovou cestu z Dlouhé ulice ke Karlovým lázním si řeknou o pět stovek. Říkají tomu „smluvní cena". Až o tři sta procent překračuje maximální legální taxu. Ale to není vše.

Personální spojka z magistrátu

Mafiánští taxikáři mají obsazená určitá místa, zvláště v centru a u klubů. Není tím myšleno oficiální stanoviště placená magistrátu. Vyhánějí odtud ostatní taxikáře. Říkají jim, aby na těchto místech a v blízkosti 10, 20 nebo 50 metrů nestáli. Pokud tak učiní, vyhrožují různými způsoby. Třeba i tím, že kolega může skončit jako zabití taxikáři v Uhříněvsi. Na praktiky taxikářské mafie v centru města doplácí ti slušní taxikáři, kteří si chtějí odjezdit to své, a ráno se vrátit v pořádku domů k rodině.

Je dále pravdou, že po nástupu do funkce primátorky Adriany Krnáčové (ANO), postih a zastavené živnosti jednotlivých taxikářů značně klesají, dříve jich bylo stovky, dnes desítky – spíše jednotky případů. Adriana Krnáčová přežila i skandál ohledně napojení taxi mafie na konkrétní zaměstnance přímo na magistrátu. Šestice taxikářů udržovala poměrně pestrý kontakt s pracovníkem magistrátu. Ten byl podezřelý, že za úplatu vynášel informace. Podle státního zástupce se taxikáři zaměřovali hlavně na cizince: a třeba za trasu z Dejvic na letiště si v některých případech účtovali i dva tisíce korun.

K TÉMATU: