Vracím se zpět v našem pokračování v již III. kapitole o dekoraci na modelových kolejištích. Dnes bych rád uvedl tvorbu stromků a keřů. Při přenášení skutečnosti do modelového světa, je výhodné mít pozorovací talent právě té skutečnosti.

Nelze totiž modelovat po zdi pnoucí se porost, aniž by modelář měl i částečnou představu o tom, jak ta rostlina vlastně roste u takové zdi, domu a nebo kolem telegrafních sloupů. I zde platí to stejné: vzít fotoaparát a vyrazit do terénu!

Pro své kolejiště máme v dnešní době celkem rozmanitý a obsáhlý výběr všemožných materiálů či výrobců. Proto volba není vždy jednoduchá! Zaleží na tom, co vlastně chceme převést do modelu, a co chceme realizovat za roční období. Myslím, že je více než důležité – naplánovat si předem vše takříkajíc od A do Z. Protože nemůžeme s tímto materiálem pracovat tak, aby bylo možno později možné chyby libovolně opravovat.

Důležitý musí být asi projekt! Je důležité mít tedy již zmíněné pozorovací schopnosti. Nelze něco někam naplácat, zalepit a osázet keři a stromky – výsledek pak nevypadá jednak věrohodně, ale i koncepce zvolených materiálů nemusí být zrovna nejšťastnější. Pamatujte, že stromky a keře v otevřené krajině kolejiště, vzbuzují pozornost nahodilého diváka, proto dbejte o dodržování přírodních zákonitostí a ne stereotypní tvorbu krajiny. Tvořit můžete krajinu nahodile ovlivněnou člověkem (strojní těžba stromů, lesníci, pila ap.) nebo nechat přírodu bez dotčení lidské ruky, asi mám raději to druhé. První zvolená položka ale nemusí být také špatná, to v případě, pokud se u stanice nebo zastávky nachází pila nebo dřevo zpracující závod.

Nicméně stále platí zásada, že model, který usiluje o věrohodné vyjádření individuality a jejího uspořádání, je model, který má vyšší hodnotu, než jen „plácání“ stromků a keřů do volných a nezastavěných prostor kolejiště…

Jak jsem již zmínil, lze dnes zakoupit mnoho výrobků, stále více se na trhu objevují modely stromků a keřů vyráběné ruční metodou, zde ale počítejte s větší investicí – neb co kus, to originál. Prezentaci takových modelů bych zde rád později někdy uvedl. Dále sáhnu asi po ověřené kvalitě HEKI a NOCH. Jejich modely jsou v poměru cena-kvalita, na obstojné úrovni! Mají velký výběr druhů jehličnanů a aplikace sypkých materiálů či dekorů.

SOUVISLOSTI  Roco GEOLINE, patinování

Můj oblíbený je i nadále SILFLOR, tomu dávám každopádně první místo nad ostatní. Výrobce nabízí takovou rozmanitost, že nelze snad využít ani veškeré kombinace navzájem se doplňujících materiálů pro aplikaci louka, lučina, stráně, lesoparky, list, jehličí nebo trávy a keře. Za podotknutí ale stojí fakt, že stromky jsou vyráběny též ruční metodou, proto je zde i cena o něco vyšší! V budoucnu ale lze očekávat, že právě po takové kvalitě budeme My, zákazníci, sahat daleko častěji.

Tvorba a koncepce listnaných stromů

Základem nově tvořeného listnatého stromku bude kostra. Dolní větvičky můžeme odstřihnout a začistit takový zásah, nebo můžeme ponechat pro případné možné tvoření suků-odříznutých větví.

Kostra větvení stromu je základ – zde začínáme

02

Pokud se mi nelíbí větvení kostry, mohu do materiálu libovolně navrtat své vlastní představy o větvení stromu. Zde používám vrták o průměru 0,2 nebe 0,3 mm. nikdy nevrtejte skrz kmínek! Fixaci provedeme vhodným sekundovým lepidlem. Nejlépe Pattex nebo UHU. Z takto tvořených větvení koster, lze tvořit libovolné výšky, šířky korun stromků nebo i zakrslé keře ap. ale stále se budeme držet listnatých druhů.

Navrtání zdířek pro aplikaci nových větvení stromku

03

Vsunutí nové větvičky, zde mi ovšem vrták projel skrz ač jsem se tomu bránil, nevadí!

04

HEKI nabízí velice kvalitní materiál tzv. mořskou pěnu. Jedná se o zcela mimořádný materiál z kterého lze tvořit stromky i keře. SILFLOR s tímto materiálem vybudoval svojí popularitu. Do rukou se nám dostane „kobereček“ který musíme odstřihávat nejlépe nůžkami na nehty, nepoužívejte velké nůžky, mají příliš velký záběr střihu a jsou proto nevhodné. My potřebujeme ostřihávat pouze malé segmenty pro stromky. Podobný materiál nabízí taktéž NOCH, našel by se možná ještě jeden výrobce, rozhodně HEKI a SILFLOR nám postačí. Stříhejte kousky pásků a některé nastříhejte na stejné délky čtverců, ty malé kousky nám poslouží pro zalistnění konců větví, velké zase pro „obalování“ těch velkých částí kostry. Lze ale pro začátek zvolit pouze malé čtverečky – záleží, jakou si osvojíte metodu nebo styl tvorby.

SOUVISLOSTI  Luboš Třmínek: leptané modely H0,TT a N

Stříhání „mořské pěny“ v tomto případě výrobek HEKI

05

Pokud seženete neobarvené kostry stromků, je třeba takovou kostru náležitě obarvit. Zvolte hnědou barvou, nemusíte aplikovat airbrush pistolí, stačí jednoduše přetřít štětcem. Po zaschnutí přestříkejte bezbarvým lakem!

APLIKUJEME:
jednotlivě kousky větviček postupně přetřeme rychleschnoucím lepidlem (nemusí být) ale v tomto případě není potřeba pozdějších zásahů pro opravování, opravdu se Vám to začne tvořit pod rukama zcela samo. Kousky předem nastříhaných čtverců pěny začínáme aplikovat od korunky stromku! Dbejte na to, aby každá větvička byla potažena tímto materiálem, nikde nezanechávejte zbytečné chuchvalce listů. Postupujte dále, korunku stromku udělejte hustší. Mnohé stromy dle skutečnosti, mají vnitřní uspořádání obrostlých větví zcela bez listů – to můžeme v tomto případě jednoduše docílit i zde. Pokud chcete zakrýt pohled do útrob stromu větším zalistněním, udělejte jej z jedné strany, naopak z té druhé nechte např. strom mírně v průhledném stavu. Jednoduše si můžete s každým stromkem libovolně pohrát. Výsledek bude vždy 100%.

0607

Pro zhutnění dílka, lze použít bezbarvý fixační lak od firmy Faller. Nabízí jej ale také Tamyia. Tímto lakem docílíme případnému opadávání jednotlivých částí či kousků pěny. To se hodí i v případě, pokud se jedná o stromky které jsou tvořeny pro modulová kolejiště, či jinak dochází k častějšímu stěhování ap. především výstavních aj. kolejišť!

08

Zde si můžeme začít volit ale i jinou a dostupnou koncepci v aplikování materiálů. Můžeme sáhnout i po elektrostatickém nanášení listů přímo na předem aplikované síťky kolem těchto větviček, nebo použít „pavučinu“ HEKI. To ovšem také odpovídá ceně a rychlosti zpracování materiálů při takové tvorbě. Sice není kam pospíchat, rozhodně lze něco i ušetřit. Tento materiál lze použít i pro osazování na předem lepené pletivo pro stromky nebo pnoucí keře, charakter a vlastnosti tohoto produkty jsou nekonečné. Stejných výsledků budeme dosahovat jak u materiálů SILFLOR tak SILHOUTTE, což je další obchodní značka SILFLORu.

SOUVISLOSTI  Betonové panely pro modelovou železnici

SILHOUTTE v praxi – zde jako pnoucí keř u zdi

18

Jak na tvorbu březových stromků

Základ bude stejný jako v předchozím případě, tedy kostra stromku, i zde tedy HEKI který nám jí nabízí v mnoha velikostech. Dále použijete matný bílý lak. Zde není třeba nějakých zvláštních aplikací a postupů – jednoduše musíte stromek místy obarvit. Pozor! ne ale zcela! Je třeba určité části větviček nechat obarvené pouze do ztracena. Bříza není kompletně také bílá! Pokud nechcete zbytečně testovat tento postup, jednoduše celou kostru přelakujte, později budeme muset ale březovou kůru znázornit černým fixem!

09

10

Dále další materiál: SILFLOR-list bříza. Roztahujte části lístečků do menších celků, dbejte na to, aby nedošlo k roztržení celku. Pokud narušíte strukturu celku, bude již celistvost nevratně narušena. Proto spíše by se mělo jednat o stejné průhledy v celé velikosti materiálů – tedy stejných roztahování do stran těchto dílků!

11

Pokud máme již zcela zaschnutý předem aplikovaný bílý lak, použijeme lepidlo ve spreji od firmy FALLER. Zde nemusíme pospíchat, jeho doba postupného zasychání je od 20-40 min. proto můžeme později možné opravy řešit i během již přilepených celků lístečků.

12

Postup pro tvorbu březových větviček, resp. jejich umístění lístků je stejný, jako v předchozím případě u stromků s hnědou kůrou. Prvotní aplikace celku, lze provést jednoduše rukou, pak je možno ještě upravit pinzetou různá protažení nebo jiné kosmetické úpravy. Vždy se držte a dbejte na to, aby nedocházelo k velké průhlednosti koruny stromů a především spodních partií. Bříza nám sice nikdy neroste v uceleném a hustém zavětvení, má také plno nezarostlých částí, ty je zde možno také ztvárnit. Začátečníkům doporučuji nafocení několika těchto stromů jako případný „tahák“ pro tvorbu.

13

Tvorba imitace březové kůry pomocí černého fixu

14

15

16

17

Veškerý sortiment budeme v dohlednu recenzovat v magazínu.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde