V Německu začala produkce uhlíkově neutrálního kerosinu. Organizace na ochranu ovzduší Atmosfair, která za projektem stojí, spuštěné zařízení označuje za celosvětově první průmyslovou produkci biopetroleje. Ačkoli takováto příprava kerosinu a jeho následné spalování udržují spotřebu a vypouštění oxidu uhličitého v rovnováze, samotné používání paliva není vůči klimatu neutrální.

“Pro Německo a partnerské země představuje tato nová technologie velkou hospodářskou příležitost,” řekla německá ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová, která dnes výrobní zařízení v dolnosaském městě Werlte na severu Německa otevřela. Prvním zákazníkem se stala německá letecká společnost Lufthansa.

Zelený E-kerosin, jak produkt Atmosfair nazval, vzniká synteticky z vody za využití obnovitelné energie z větrných elektráren a oxidu uhličitého ze zařízení na výrobu bioplynu, které zpracovává potravinový odpad. Část oxidu uhličitého pro kerosin pochází i z ovzduší. Při následném spalování paliva, které je směsí uhlovodíků, unikne do ovzduší podle organizace Atmosfair přesně tolik oxidu uhličitého, kolik ho předtím pro výrobu bylo spotřebováno.

“Zelený E-kerosin je důležitým krokem pro klimaticky šetrné létání a pokud se bude správně používat, může v dlouhodobém horizontu vést ke klimaticky neutrálním letům,” uvádí o produktu Atmosfair. Na to, že E-kerosin sám o sobě klimatický problém leteckých společností nevyřeší, upozornila vedle Atmosfairu také ekologická organizace Greenpeace. Ta sice výrobu uhlíkově neutrálního paliva uvítala, k dlouhodobé ochraně klimatu je ale podle ní nezbytné počty letů snížit.

Spalování ekologicky připraveného kerosinu ale vede k další ekologické zátěži, jakou po sobě zanechává kerosin vyráběný frakční destilací ropy. Problémem totiž zůstávají kondenzační stopy letadel, které podle Atmosfairu přispívají k oteplování klimatu dvakrát více než oxid uhličitý vzešlý ze spalování kerosinu. Kondenzační stopa vzniká smísením chladného vzduchu s horkými spalinami.

Provoz ve Werlte sice oficiálně začal, s řádným provozem se ale počítá až v prvním čtvrtletí nadcházejícího roku. Denní produkce činí zhruba jednu tunu kerosinu, což samo o sobě bez dalších podobných zařízení ke zvratu emisí oxidu uhličitého v letecké dopravě nestačí.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  Leo Express jedná o svém prodeji pod křídla Českých drah
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments