Praha | Nová lokomotiva 109E českého výrobce Škoda Transportation byla dnes slavnostně pokřtěna na Hlavním nádraží v Praze. Díky své vysoké rychlosti a výkonu dostala nové jméno podle nejslavnějšího českého běžce Emila Zátopka. Lokomotiva rovněž získala typové schválení od Drážního úřadu pro provoz v České republice. Role kmotry nejmodernější české lokomotivy se ujala Dana Zátopková.

FOTOGRAFIE | ŠKODA TRANSPORTATION | PRAHA HLAVNÍ NÁDRAŽÍ

Emil Zátopek je jedním z nejvýznamnějších českých sportovců. Před více než šedesáti lety dokázal získat zlatou olympijskou medaili na třech vytrvalostních běžeckých tratích (5 km, 10 km a maraton). Tento unikátní sportovní výkon v dějinách světového sportu zatím nikdo nepřekonal. „Je pro nás obrovská čest, že můžeme pojmenovat naši novou lokomotivu právě po legendě nejen českého, ale i světového sportu. Emil Zátopek byl často ve světě přezdíván „česká lokomotiva“ a my pevně věříme, že naše lokomotiva bude šířit mezinárodní povědomí o České republice podobně jako kdysi on,“ říká Josef Bernard, generální ředitel společnosti Škoda Transportation.

Lokomotiva Emil Zátopek je nejnovější, třísystémový, vysokorychlostní stroj určený pro provoz s rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Jedná se o jednu z nejvýkonnějších lokomotiv na světě v kategorii čtyřnápravových lokomotiv. Její maximální výkon je zhruba 7 200 kW a to na všech napájecích systémech, pokud to napájecí síť dovoluje. Další předností lokomotivy je její spolehlivost, nízká spotřeba energie a šetrnost k životnímu prostředí. Lokomotiva také splňuje nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie, a to především co se týká právě bezpečnosti provozu.

„Nedlouho poté, co naše lokomotiva obdržela jako druhá na světě certifikát TSI High Speed RST, získala také typové schválení od českého Drážního úřadu, kterému předcházelo důkladné odzkoušení těchto strojů ve zkušebním provozu na tratích v České republice. Emil Zátopek je tak jedním z prvních strojů, splňující nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie, a to především co se týká bezpečnosti provozu. Zároveň je lokomotiva schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy,“ dodává Josef Bernard.

Lokomotiva je určena pro provoz na tratích železničních koridorů všech sousedních zemí České republiky a v Maďarsku. Technický provedením lokomotivy vyhovuje specifickým podmínkám tratí a napájecím systémům se střídavým napětím 25 kV/50 Hz nebo 15 kV/16,7 Hz i se stejnosměrným napětím 3 kV. „Úplné schválení v Rakousku a v Polsku očekáváme během léta 2013. V Maďarsku by mělo proběhnout na podzim 2013 a do konce letošního roku se očekává i schválení v Německu,“ doplňuje Josef Bernard.

Kompletní vývoj a výroba nové lokomotivy proběhly v plzeňské společnosti Škoda Transportation. Škodovka do vývoje investovala doposud téměř miliardu korun. O náročnosti výroby nového stroje svědčí i to, že lokomotiva má více než deset tisíc elektrických spojů a spojení a je protnutá zhruba třiceti kilometry kabelů. Při její výrobě Škoda Transportation používala ty nejmodernější materiály – například vláknové kompozity podobné těm, jaké slouží u vozů Formule 1.

České dráhy si zatím objednaly dvacet těchto lokomotiv a několik také Slovenské dráhy. „Zájem o naši lokomotivu je ale i v zahraničí. Jen minulý týden jsme získali zakázku od největšího evropského přepravce DB, kterému naše společnost dodá šest moderních vysokokapacitních dvoupodlažních souprav včetně šesti těchto lokomotiv. V jednání jsou ale i další dodávky na zhruba třicet lokomotiv pro další zahraniční zákazníky,“ podotýká Josef Bernard. Lokomotiva Emil Zátopek navazuje na dlouholetou tradici výroby elektrických lokomotiv, kterých dodala plzeňská Škodovka na trh už více než 5 500.

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments