Malajsie a Čína se po měsících vyjednávání dohodly na pokračování železničního megaprojektu budovaného v rámci čínské iniciativy nové Hedvábné stezky. Čínská strana souhlasila se snížením jeho nákladů o třetinu. Spory o budoucnost stavby přispívaly k napětí ve vztazích mezi oběma obchodními partnery, informovala agentura Reuters.

Malajsijský premiér Mahathir Mohamad, který se do čela vlády dostal po nečekaném volebním vítězství loni v květnu, slíbil znovu vyjednat či zrušit podle jeho slov “nepoctivé” čínské projekty schválené jeho předchůdcem Najibem Razakem. Samotný projekt nařídil zastavit v červenci poté, co se jeho náklady netransparentně prudce zvýšily.

Obě strany se dnes dohodly na snížení nákladů 688kilometrové dráhy, nazývané East Coast Rail Link (ECRL), na 44 miliard ringgitů (243 miliard korun) z původních 65,5 miliardy ringgitů (361 miliard korun), což podle prohlášení Mahathirova úřadu “razí cestu k pokračování projektu”. Dohoda bude podle něj ku prospěchu Malajsie, neboť ulehčí obtížné finanční situaci země. Další podrobnosti mají být zveřejněny v pondělí.

Projekt zahájený v roce 2017 v rámci čínské iniciativy takzvané nové Hedvábné stezky má za cíl spojit východ Malajsie na pobřeží Jihočínského moře s námořní dopravou hojně využívaným Malackým průlivem na západě.

Podle hongkongského listu South China Morning Post je jedním z důvodů domluvy na pokračování projektu současná tíživá finanční situace Malajsie a její potřeba zahraničních investic. Významnou roli sehrála také existence vysokých storno poplatků uvedených ve smlouvě projektu.

Naopak ochotu Pekingu vyjít vstříc malajsijským požadavkům je podle deníku třeba hledat ve snaze neohrozit prestiž iniciativy nové Hedvábné stezky prezidenta Si Ťin-pchinga a rovněž velkému významu železničního úseku v Malajsii pro projekt jako takový.

Kromě železnice ECRL Mahathirova vláda loni zrušila dva Čínou podporované plynovodní projekty v hodnotě 9,3 miliardy ringgitů (51 miliard korun) poté, co zjistila, že zatímco zaplatila 90 procent z jejich ceny, postaveny byly jen ze 13 procent.

SOUVISLOSTI  RegioJet končí s vlaky mezi Bratislavou a Košicemi. Důvodem je návrat státních IC spojů

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na