Výrobce železničních modelů MTB působí na domácím trhu už nějaký ten rok, a sortiment firmy začíná být vskutku velmi obsáhlý. Firma začínala před lety modely lokomotiv TT a H0 s typovou řadou Čmelák a nebo řadou 742 nebo „Bardotkou“. Portfólio se rozšiřuje průběžně, a v modelové řadě H0 tak zamíří do prodeje i model ČD Cargo řady 182 „Šestikolák“.
S nákladními vozy České a Československé provenience byl problém řadu desetiletí, pokud pomineme postupný vývoj technologií v posunu od hračkových modelů po ty excelentně vyhotovené a vskutku věrohodné dnes. V minulosti vyráběla nákladní vozy i firma Klein Modellbahn z Rakouska, výrobce ale v roce 2010 ukončil výrobu se ztrátou, a celé výrobní kapacity převzala sousední firma Roco.
Rakouský Klein vyráběl opravdu zdařilé kousky modelů typových řad jako Tams, Eas a Eas-u, což bylo ve verzi ČSD. Ve stejném výrobním programu byl i vůz pro přepravu kontejnerů Sgnss pod hlavičkou ČD. Ostatně, pár kousků jich vlastním také, a rozhodně to nejsou modely které patří do bazaru nebo k jakémukoliv důvodu se jich zbavovat.
Firma MTB tak postupně začíná vyplňovat mezeru na trhu i s modely nákladních vozů. Jak se mění požadavky našich modelářů, mění se i firmy jako takové. V jednom případě došlo i k rozdělení firem i výrobního programu – DK Model, tak i rozpadu celého výrobního portfólia firmy Sadovský, která vyráběla výsypné vozy Sas, tzv. „sasky“ v ČD i ČSD provedení.
Dá se říci že trh je dnes stabilní, a žádné z jiných firem fúzování sami do sebe neplánují, což byl i případ modelářské firmy Bramos. Malé manufaktury tak směle vyplňují mezery na trhu, a ve velkém ukrajují podíl na trh těm velkým, o to více pak potěší, že se jedná o firmy z domácí provenience, a za to jim patří velký obdiv a dík.
ČSD | Taes | SET 2 kusy | H0
Nákladní vůz pro přepravu kusového zboží s odsuvnou střechou. Dodávky zahájeny jako řada Zaz. Vozy od roku 1968 při opravách postupně přeznačovány na Taes,od roku 1981 přeznačovány na Has. V 90. letech minulého století postupně přeznačeny na řadu Taes. K 31.12.1989 měly ČSD ve stavu 4125 vozů. Rušení probíhalo od konce 80. let minulého století. V roce 2001 schváleny úpravy pro provozování v mezinárodním režimu „s“. Rekonstruované vozy mají režim 31 a typové označení 136.0. Použitý typ podvozku je 26-2.8 s provedenými úpravami označený jako typ 9-867.0.
ČD | Hadgs | SET 2 kusy | H0
Vůz řady Hadgs je krytý víceúčelový čtyřnápravový vůz s kovovou kostrou skříně , určený pro přepravu kusového zboží a obilovin. Pro obilovny jsou připraveny násypné klapky ve střeše a podlaze vozu. Vozy byly vyráběny v letech 1974 až 1976 ve Vagónce n.p. Česká Lípa pro tehdejší ČSD. V době výroby byly ještě značeny i národním označením Zav Po rozdělení Československých státních drah měly České dráhy v roce 1994 ve stavu 1390 vozů, v roce 2002 bylo ve stavu 1065 těchto vozů. Část vozů rekonstruována s podvozky 26-2.8.
ČD / ZSR | Taes | SET 2 kusy | H0
Nákladní vůz pro přepravu kusového zboží s odsuvnou střechou. Dodávky zahájeny jako řada Zaz. Vozy od roku 1968 při opravách postupně přeznačovány na Taes,od roku 1981 přeznačovány na Has. V 90. letech minulého století postupně přeznačeny na řadu Taes. K 31.12.1989 měly ČSD ve stavu 4125 vozů. Rušení probíhalo od konce 80. let minulého století. V roce 2001 schváleny úpravy pro provozování v mezinárodním režimu „s“. Rekonstruované vozy mají režim 31 a typové označení 136.0. Použitý typ podvozku je 26-2.8 s provedenými úpravami označený jako typ 9-867.0.
Nákladní vůz pro přepravu kusového zboží s odsuvnou střechou v označení ŽSR. Dodávky zahájeny jako řada Zaz. Vozy od roku 1968 při opravách postupně přeznačovány na Taes, od roku 1981 přeznačovány na Has. V setu označení modelů dvou čísel.
DR | Gas | SET 2 kusy | H0
Nákladní vůz pro přepravu kusového zboží s odsuvnou střechou. Dodávky zahájeny jako řada Zaz. Vozy od roku 1968 při opravách postupně přeznačovány na Taes, od roku 1981 přeznačovány na Has. 200ks exportováno do NDR firmě TRANSWAGON a pozdějí převzato DR a rekonstruovány na pevnou střechu a změna označení Gas.