Okouzlení VRT (vysokorychlostní železnice), záhadným způsobem interesuje některé politiky právě před nadcházejícími volbami v říjnu tohoto roku. Proč ale až v tomto roce, není prakticky žádnou záhadou – politici potřebují lovit voliče napříč všech generací. U hnutí ANO Andreje Babiše je už zjevné, že i když se snaží špičkově vedený marketing lidem namluvit, že hnutí ANO není poltickou stranou, nomenklaturní kádři, jakož služebníci Babišova podnikatelsko-politického projektu, chtějí získávat body jakoukoliv cestou, klidně i díky nesmyslům.
Martin Kolovratník, bodrý chlapec z plakátu
Jedním z takto enormně aktivních členů hnutí ANO je Martin Kolovratník, který v těchto dnech mimo boje za stavbu VRT, přibral ještě téma atomové energie. Otázka potřebnosti VRT je značně diskutabilní, a není zcela jasně podložené zda tak malá země jakou je Česká republika, skutečně síť VRT potřebuje. Už nyní je čitelné, že návratnost této investice je prakticky nulová, a stát by do této infrastruktury musel ročně sypat stovky milionů korun. Martin Kolovratník se ale nevzdává, jeho téma přebral dokonce celorepublikový aktiv, a zvolil jej za jedno z klíčových témat nadcházejících voleb – v této rétorice už je dnes non plus ultra.
Česká republika skutečně VRT nepotřebuje, a politika státu ohledně infrastruktury, by se měla zaměřit na dostavbu celé dálniční sítě, včetně železničních koridorů. Populistická hesla o nutnosti VRT, aby Česko nekulhalo za pokrokem okolních států. jsou argumenty značně liché! Politické hnutí ANO tak cílí na potencionální voliče s mizivou schopností selektivního uvažování, kde o nějaké racionalitě a možnosti filtrovat populistický balast, je nemožnost se takovým nesmyslům dostatečně bránit.
Redakce MAGZINE.cz se v květnu tohoto roku zúčastnila semináře CEDoG (Centrum dopravního výzkumu). Řada odborníků na toto téma, zejména prof. RNDr. Milan Viturka, CSc potřebnost VRT v České republice i nadále nepovažuje za prioritní segment, a stát by se měl věnovat dostavbě stávající infrastruktury dálnic, a zkapacitnění železničních koridorů i vedlejších tratí. Mgr. Jan Ilík z Ministerstva dopravy mj. uvedl, že stavba takto nákladného projektu potřebuje hlubší analýzu, a je pochopitelné že nikdy nebude zisková.
Stát podpoří vysokorychlostní železnice. Základní stavba sítě vyjde na 700 miliard
Srovnatelně velké Rakousko VRT v následujících minimálně 50 letech neplánuje, i když do sítě ÖBB vlaky ICE DB z Německa zajíždějí. Pragmatické Rakousko jde cestou, kterou má i Česko, tedy modernizace a vyšší kapacita stávajících tratí, nikoliv budování nových.
Ačkoliv se seminář CEDoG ohledně VRT shodl jen v málo nastolených tématech, ze strany některých přítomných bylo možné zaslechnout i podstatné otázky. Proč politici v této době tak silně VRT prosazují v zemi, která je na stupnici korupce a stavebního klientelismu a politického lobby, na úrovni některých postsovětských republik. Projektu realizace VRT se chytlo nejvíce právě politické hnutí ANO, proč, to se redakci MAGZINE.cz od zainteresovaných osob zjistit nepodařilo.
Proč právě hnutí ANO bere VRT jako jeden ze svých marketingových hlavních bodů, už samo o sobě evokuje mnoho otázek. Hnutí, kde je prakticky jediným vládcem jeho zakladatel Andrej Babiš, a který byl několikrát v médiích konfrontován z jeho osobních lží, by měl běžný volič zachovat alespoň minimální bdělost.