Nákladní vlak dopravce Metrans málem narazil do osobního vlaku v Ústí nad Labem. Soupravy od sebe dělilo jen několik centimetrů. Foto: Drážní inspekce

Nákladní vlak v Ústí nad Labem projel návěst zakazující jízdu a přiblížil se k výhybce, kam ve stejném směru mířil osobní vlak. Strojvedoucí obou vlaků zastavili před výhybkou poměrně těsně před kolizí. Nikomu se nic nestalo, škoda nevznikla. Nicméně to dokazuje, jak jsou strojvedoucí jakéhokoliv dopravce přetěžováni, což je způsobeno i jejich nedostatkem.

Osobní vlak vyjížděl z Ústí na Labem na Prahu, do blízkosti nákladního se dostal krátce po 5:00. „Boky souprav se k sobě přiblížily na méně než jeden metr. K újmě na zdraví ani škodám nedošlo,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Inspektoři věc vyšetřují jako mimořádnou událost.

společnost metrans byla vždy velkým kritikem projetí návěsti stůj, i za nedostatečné tresty pro strojvedoucí

Na zhruba pět hodin příhoda omezila provoz na ústeckém hlavním nádraží. Vlaky tam nabíraly ráno a dopoledne zpoždění deset až 15 minut. Některé spoje byly vedeny odklonem přes stanici Ústí nad Labem západ a nejméně sedm osobních vlaků bylo zrušeno. „V 9:55 byl podle mých informací provoz obnoven,“ řekl Drápal.

Projíždění návěstí zakazující jízdu je v poslední době poměrně běžné. Stát se to může prakticky u jakéhokoliv dopravce, a na vině je vždy lidský faktor který se těžko dá ovlivnit vedlejšími procesy. Nedávná srážka vlaků u Českého Krumlova dokazuje, že i technické nedostatky ze strany GWTR, který zajišťuje dopravu na tzv. Šumavských lokálkách místo Českých drah, může být za nedostatečnou bezpečností provozu i špatné zabezpečení tratí i vozidel samotných. Více v článku: Srážku dvou vlaků u Mříče na Českokrumlovsku způsobila podle drážní inspekce chyba strojvedoucího

Společnost Metrans byla vždy velkým kritikem nedostatečného trestání strojvedoucích za projetí návěstidla zakazujícího jízdu. Sama tak nyní spadla pod pomyslnou čáru hříšníků. Událost z Ústí nad Labem mohla být po materiální i lidské stránce kritická. Vlaky od sebe dělilo jen několik desítek centimetrů. Osobní vlak na Prahu byl plný lidí, o případné škodě na infrastruktuře ani nemluvě. Drážní inspekce hodlá případ uzavřít příští týden,

SOUVISLOSTI  Za zrušený spoj Metropol dráhy nemohou, iniciativa přišla z Německa a Maďarska. Ústí chce náhradu

Za bezpečností na železnici stojí paradoxně i nedostatek již zmíněných strojvedoucích. Ti stále častěji dávají přednost práci v zahraničí. V Rakousku u ÖBB tak jezdí už téměř deset strojvedoucích, u Deutsche Bahn v Německu pak téměř tři desítky. Domácí zaměstnavatelé stále více sázejí na motivační bonusy, ty ale na ty zahraniční nemohou nikdy dosáhnout.

České lokomotivy řady 380 jsou v Maďarsku oblíbené. Slovenské Gorily tak začínají ustupovat

Hlad po lidech této profese se bude i nadále stupňovat dle toho, jak starší generace odcházejí v posledních letech do důchodu. Generace starších strojvedoucích které si pečlivě vychovával tehdejší socialistický režim už dochází, nových se nedostáva. U maďarských MÁV, ale také u rakouských ÖBB jezdí stále časteji i ženy. U našich jižních sousedů jsou to už téměř dvě desítky, v Maďarsku pak 35 žen, které pravidelně usedají v tusnurové službě za pult řízení lokomotiv.

Kurz strojvedoucích v Maďarsku přilákal i ženy. Jezdí na strojích do Slovinska i Rumunska

Čeští strojvedoucí odcházejí do Německa i Rakouska z důvodů vyššího platového zařazení, ale také lepšího zacházení v turnusové službě. Nejsou tolik přetěžováni, a co víc, mají po odpracování minimálně deseti let nárok na německý důchod. České posádky jezdící na pravidelných spojích do Německa, musí procházet speciálním školením pro zabezpečovací systémy v Německu, ale musí být vybaveni schopností perfektně se domluvit německy.

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde