Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) by chtěl pro strojvedoucí zavést bodový systém podobně jako pro řidiče. Má na něm pracovat Drážní inspekce. Řekl to na tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně. Pokud jej inspekce bude schopna připravit, Ťok by chtěl, aby systém byl ve formě pozměňovacího návrhu připojen k zákonu o drahách, který je v prvním čtení ve Sněmovně.

Ťok jednal se zástupci Českých drah, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), Drážní inspekce a Drážního úřadu v souvislosti s přibývajícími železničními nehodami. Zatím poslední případ se stal ráno v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více.

Považujete případný bodový systém za zvýšení bezpečnosti?

Ministr na jednání apeloval na okamžité zvýšení a zintenzivnění kontrol strojvedoucích. České dráhy tak učinily už minulý týden. Drážní úřad by podle něj měl také mimořádné události vyhodnocovat komplexněji. Hovořil také o monitoringu licence strojvedoucího v připravovaném zákoně o drahách. “Chceme zajistit, aby u strojvůdce, který jezdí například pro České dráhy, bylo jasné, že nepůjde druhou směnu jezdit k jinému dopravci, nebo naopak. Chceme monitoring, aby bylo jasné, že strojvůdce opravdu jezdí jenom to, co může, co mu dovoluje zákon,” řekl Ťok.

K bodovému systému Ťok doplnil, že je potřeba, aby se někde evidovala karta strojvedoucího, jež by byla k dispozici elektronicky a kterou by vedl Drážní úřad. “Není to otázka, že bychom chtěli nějakým způsobem trestat. Je to spíš motivační záležitost. Myslím, že by měli potom dopravci využít systém k tomu, že ti strojvedoucí, kteří nemají dlouhodobě problémy, budou mít lepší platové podmínky než ti, kteří nedbají na předpisy takovým způsobem, přejíždějí červenou a způsobují mimořádné události, nedej bože nehody,” poznamenal ministr.

Bezpečnost se snížila

Podle něj je otázkou, zda by se neměla vrátit na dráhy větší disciplína. Uvedl například, že dříve byla v zákoně možnost odebrat licenci strojvedoucímu, který udělá závažný přečin. “Chci se možná i vrátit k debatě se SŽDC i s drahami, jestli na vlacích nemáme malý počet lidí. Bývaly doby, kdy byli dva strojvedoucí na lokomotivě, kdy byl i výpravčí ve stanici a byl ještě i vlakvedoucí. Dejme tomu na bezpečnost dbalo pět lidí. Dnes na malých regionálních tratích máme jenom jednoho,” dodal Ťok.

Za předchozí týdny se Drážní inspekce musela zabývat několika mimořádnými událostmi. V úterý 19. února jel osobní vlak mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak s 11 cestujícími zastavil sám, nikomu se nic nestalo. V pátek 22. února projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn. V sobotu 23. února se v Českých Budějovicích srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn. Ve středu minulý týden se v Havlíčkově Brodě střetl nákladní vlak s lokomotivou. V pondělí se srazily dva vlaky u Ronova nad Doubravou, pět lidí bylo zraněno.

O haváriích na železnici bude ve středu mimořádně jednat vedení Českých drah. Podnik chce zanalyzovat dosavadní kontroly strojvedoucích a zváží nová bezpečnostní opatření a zpřísnění kontrol.

České dráhy zpřísní kontroly strojvedoucích. Ministerstvo zvažuje i zavedení bodového systému

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na