V době, kdy byla řadou velkých výrobců naše malá zem přehlížena, vznikala řada alternativních výrobců s modely mnoha domácích měřítek. Velkou a snad tehdy i jedinou alternativou, byla výroba odlévaných modelů z pryskyřice. O takových modelech platilo jedno, první série do 7 kusů byla kvalita – pak už jen odpad.

 

 

Ale i „odpad“ našel své kupce, což nebyla žádná láce. Ovšem když jsem model chtěl, musel jsem si takový neopracovaný odlitek jednoduše pořídit. Praskání plastu při opracovávání bylo běžným jevem, stejně tak i nekvalitní materiál, že kterého byl model odléván ve své gumové formě. Dnes je situace jiná, a modely. na které ještě stále nedošla řada u velkých hráčů na trhu – jsou nabízeny jen v nejlepší kvalitě.

To svědčí i o modely elektrické lokomotivy Škoda 130.0 model této lokomotivy lze zakoupit na pražské burze v Opletalově ulici. Prodejce měl na stole celkem několik těchto kusů stejné série modelu, překvapivě všechny shodné – což dříve nebylo možné (viz. výše), takže jsem si jeden model tohoto modelu zakoupil.

Model má ještě několik samostaných částí, mimo masek podvozků, také „boudu“ střešních ventilátorů. Když pomineme scházející další detaily, jako tlakové jímky, případně plechové zábrany před tlakovou jímkou, je model celkem zdařilý. Platí zde tedy to známé: „kdo chce, dobrý a kvalitní odlitek vždy najde“.. což se nedalo jednoznačně tvrdit o době ne-dávno minulé že?

{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/modely/lokomotivy/980-model-rady-1300-aneb-konec-odlitku-v-cechach{/qrcodegenerator}O celkovém zpracování modelu, lakování, výběru čísla, ale i instalaci motorové a elektrické výzbroje s dekodérem – si napíšeme zase někdy příště. Do té doby, je třeba najít i kvalitní pojezd pro náš model.

Všechny dnes jezdící lokomotivy této řady naleznete pro fotografování na hlavní koridorové trati z Prahy na Ostravu, dále také v okolí Nymburka, v Berouně, nebo zřídka i na trati 072 z Lysé nad Labem do Děčína po pravém břehu Labe, případně i na trati levého břehu. Takže pro fotodokumentaci máme příležitostí a místi skutečně mnoho!

Výběr barvy je také příjemnou záležitostí, lokomotivy této řady jezdívaje do doby před oddělením nákladní dopravy od „matky“ ČD pod ČD-Cargo, s klasickým zeleným spodním pruhem 120 cm. kolem celého obvodu skříně – včetně horního pruhu krémové barvy, taktéž kolem celé skříně. Dále pak vznikalo několik vyímek, především pak dvojí odstín zelené barvy, ale také 30 cm. žlutý pruh na čelech lokomotivy ve spodní části nad nárazníky. Abnormální vyjímka pak je lokomotiva 130.033 a 034. Lokomotiva 033 má zcela jiný formát laku se zajímavým vyobrazením na bočnicích, zelená je také zcela mimo klasické schéma této řady. Žlutý 30 cm. pruh je mírně protažen ke dveřím ze všech stran – z pohledu modeláře celkem lákavá představa pro realizaci..

Lokomotiva 034 zase nabízí 60 cm. žlutý pruh kolem celého obvodu skříně – a zajímavou zelenou „vojenskou“ barvu. Má taktéž žluté lemování rámů okenic stejné barvy jako pruh samotný.

Celkem tedy snad jen doplnit, že lokomotiva této řady má u našich drah 5 různých odstínů zelené, a dva odstíny krémové barvy. V soukromém vlastnictví jsou pak lokomotivy čísel 044, 050 a 054, které provozuje SD-Kolejová doprava, patřící v nedávné době ještě pod firmu Viamont. Dnes je tato lokomotivní řada dislokována pod depem Ostrava, kam celá flotila přešla z České Třebové. Všechny tyto lokomotivy dnes v osobní vozbě neuvidíme jako dříve. Jsou všechny zařazeny pod ČD-Cargo pro vozbu pouze nákladních vlaků.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments