Motoráky na Pražském Semmeringu jsou rychlým spojením do centra. Je rychlejší než městská doprava

Na železniční trati Pražského Semmeringu z Hostivice přes Zličín, Jinonice a Smíchov na hlavní nádraží se od začátku února změnil jízdní řád. Přibyl tu nový ranní vlak ve špičce všedních dní a zlepšila se návaznosti některých spojů. Úpravu jízdních řádů umožnila velká podzimní rekonstrukce tratě, kterou zajistila Správa železniční dopravní cesty.

Podzimní oprava tratě vyšla na více než 63 milionů korun. Vznikla při ní nová zastávka Praha-Jinonice přímo u stanice metra a několikanásobně se zvýšila kapacita této jednokolejné tratě. Nově se mohou vlaky potkávat mezi Zličínem a Smíchovem také ve Stodůlkách, v Jinonicích a na Žvahově, což dříve nešlo. Díky tomu může po trati projet více vlaků a je možné jízdní řád vylepšit. Žvahov byla dříve obsazená výhybna se zastávkou osobních vlaků, od roku 2011 drážními zaměstnanci opuštěna.

Největší novinkou je prodloužení ranního vlaku, který dosud končil na Zličíně, až do centra Prahy. „Jde o vlak, který teď jede z Noutonic přes Středokluky a Hostivici na Zličín. Opravená trať ale umožní jeho další cestu ze Zličína přes Cibulku, Jinonice a Žvahov až na Smíchov a na hlavní nádraží. Díky tomu pojedou ráno mezi 7. a 9. hodinou z Hostivice přes Zličín do centra vlaky každých 30 minut,“ říká František Petrtýl, radní Středočeského kraje pro oblast dopravy.

S tím, že přímé spojení s centrem Prahy ocení i obyvatelé obcí, jako jsou Hostouň, Dobrovíz, Středokluky či Tuchoměřice nebo Noutonice, které přímé vlakové spojení do centra hlavního města neměly v pracovní dny ráno už dlouhá léta. „Velký dík patří Správě železniční dopravní cesty, že se pustila do intenzivních oprav tratí v celém Středočeském kraji. Opravuje se na desítkách míst a opravovat se bude i nadále, je to veliká změna k lepšímu,“ dodal Petrtýl.

Lepší přípoje z Kladna

Další změny na trati Pražského semmeringu ocení ti, kteří cestují z Kladna nebo naopak do Kladna. Ranní vlak z Hostivice na Smíchov bude nově navazovat těsně před sedmou hodinou v Hostivici na rychlejší spěšný vlak od Kladna a není to jediná novinka. „O víkendu jezdí na této trati také Pražský motoráček KŽC. Nově bude na Zličíně navazovat na spoje Českých drah od Hostivice, a tedy i od Kladna. Dosud si tyto vlaky na Zličíně těsně ujížděly, ale trať před rekonstrukcí to bohužel neumožňovala jinak. Nově mezi nimi budou moci lidé pohodlně přestoupit.

Výhybna Žvahov byla dříve obsazena mechanickým zabezpečením, které obsluhoval personál ze stavědlového domku. Celá trasa byla dirigována hlavním výpravčím ze stanice Zličín. Foto: NTM

To znamená, že o víkendu bude po většinu dne možné cestovat z Prahy 5 do Kladna vlakem každou hodinu, dosud to šlo jen jednou za dvě hodiny,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík. „Pokud využijete jízdenky Pražské integrované dopravy, nemusíte řešit, se kterým dopravcem jedete, platí u obou,“ doplnil Tomčík.

Trať si našla své cestující

Pražský semmering patří mezi tratě, na kterých narostl počet vlaků v posledních letech několikanásobně. „Pokud byste se podívali do deset let starého jízdního řádu v roce 2009, našli byste tu z pražského hlavního nádraží do Hostivice jen čtyři vlaky za celý pracovní den. Dnes tu jezdí linka S65, která je plnohodnotnou součástí systému Pražské integrované dopravy a má v tomto směru 17 spojů denně. Řada lidí dříve říkala, že Pražský Semmering je pro osobní vlaky mrtvý a že už nikdy nevstane z popela. Ukázalo se, že během pár let je všechno jinak, Praha se Středočeským krajem tu objednávají osobní vlaky tak často jako nikdy předtím a lidé se s nimi rychle naučili jezdit,“ říká Jakub Goliáš, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah pro Prahu a Středočeský kraj.

Trať Pražského Semmeringu má stejný význam i pro nákladní dopravu. Jedná se o tzv. odklonovou variantu v případě mimořádností na trase mezi Prahou a Berounem přes Karlštejn. Jak už se několikrát v minulosti i dnes potvrdilo, existence této historické lokálky přes malebné Prokopské údolí i lesopark mezi Košířemi a Motolem- má particky nezastupitelné místo.

Odklony nákladních vlaků zde probíhají několikrát týdně, jezdí zde i pravidelné nákladní vlaky odjíždějící z Malešic přes Zličín do Rakovníka a Kralup nad Vltavou. Celá nákladní doprava, která jezdila donedávna přes Dejvice, je díky opravě mostu přes Vltavu v Bubnech, odkloněna z Kladna přes Zličín a Vršovice do Malešic.

2
Komentujte

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Jan JirásekH.Chaloupka Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
H.Chaloupka
Host
H.Chaloupka

…Trať Pražského Semmeringu má stejný význam i pro nákladní dopravu. Jedná se o tzv. odklonovou variantu v případě mimořádností na trase mezi Prahou a Berounem přes Karlštejn… Článek pěkný, fotka unikátní, ale tohle je trochu pitomost. Jako alternativní trať na Beroun je využívána trať č. 173 přes, Řeporyje, Rudnou u Prahy, Loděnici, Vráž u Berouna a Beroun-Závodí, které se jinak říká “hrbatá”. Semmering ji sice překlene v Hlupočepech, ale dál přes Prokopské údolí rozhodně nevede 🙂 Jsem hlubočepský domorodec, ne šotouš.

Jan Jirásek
Admin

Autor nejspíš myslel odklony nákladních vlaků na Kladno a Rakovník mimo Dejvice, což se používalo pravidelně i mimo výluky. Ten Karlštejn se mi také nezdá, skutečně se jezdí na Beroun přes Rudnou a Nučice.