Cestující od 1. ledna 2020 si už při jízdě po jižní Moravě osobním či spěšným vlakem Českých drah nebudou moci koupit jízdenku ČD, ale jen krajskou jízdenku. Výjimku budou mít zatím ještě lidé při cestě z jiných krajů, aby si nemuseli na jednu cestu kupovat více jízdenek, sdělila mluvčí kraje Monika Brindzáková.

Důvodem je nová smlouva mezi ČD a krajem, na jejímž základě dopravce dostane předem danou platbu a riziko, zda si doprava na sebe tržbami vydělá, na sebe bere kraj. Obdobná omezení začnou platit i v některých dalších krajích, uvedl ČRO Radiožurnál.

Nová smlouva mezi ČD a krajem bude platit tři roky. Její platnost začíná ve chvíli, kdy dosud není funkční národní tarif platný pro všechny cesty bez ohledu na to, jaký dopravce na trati jezdí a kdo spoje objednává.

Situace, kdy není možno jet na jízdenky ČD, zatím existuje jen na několika málo tratích, například na šumavských lokálkách. Od příštího roku se však značně rozšíří po celé republice na dálkové i regionální spoje.

Lidé, kteří byli zvyklí nakupovat lístky na e-shopu ČD, už tuto možnost mít nebudou. „Spoj na našem webu najde, ale jízdenku si nekoupí,“ řekla mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Podle Brindzákové bude možno jízdenku koupit na nádraží, v krajské aplikaci Poseidon nebo přímo u průvodčích. „Není důvod souběhu dvou či více tarifů,“ uvedla Brindzáková.

Odlišný přístup zvolil například Liberecký kraj, který také nese riziko tržeb, avšak lidé si zde budou moct zatím vybrat, jakou jízdenku si koupí. „Samozřejmě jsme krajům nabízeli, aby zůstala možnost prodat vnitrokrajské jízdenky podle tarifu ČD. Tím pádem by bylo zachováno plošné odbavení prostřednictvím prodejních kanálů ČD,“ uvedla Rajnochová.

Národní tarif jako řešení?

Nemožnost koupit si jízdenku ČD také pro cestující znamená, že nemohou použít zákaznické programy drah IN25 a IN50. V některých případech je třeba jízdenka s IN25 levnější než krajské jízdné, v jiných případech je to naopak.

Ministerstvo dopravy za současný stav odpovědnost necítí. „Kraje si musely tuto nekomfortnost uvědomit. Náš úřad není oprávněn vstupovat do objednávky krajských vlaků. Situace je důsledkem regionalizace v roce 2002, kdy se rozhodlo, že se regionální dopravní obslužnost v plné míře přenese na kraje.

V rámci přípravy Koncepce veřejné dopravy otevřelo v letech 2014 a 2015 ministerstvo otázku, zda by železniční doprava neměla být v plné míře přenesena na stát. Toto řešení však většina klíčových zúčastněných subjektů zcela odmítla,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Problémy s mnoha různými jízdenkami vyřeší až národní tarif. Ministerstvo však s jeho přípravou zaostalo za liberalizací železnice. Začne platit podle návrhu zákona příští rok v prosinci.

„Zatím jej neschválil Senát a prezident. Ministerstvo předpokládá spuštění pilotního provozu již v první půlce příštího roku, dřívější zapojení regionálních vlaků bude záviset na ochotě dopravců i krajů,“ uvedla Rezková.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na