Další růst cen energií a paliva zřejmě v příštích letech zdraží jízdné na železnici. V nejbližší době sice dopravci zdražení neplánují, při dalším nárůstů nákladů za energie v příštím roce to však podle nich bude nevyhnutelné. Růst cen energií a inflace v budoucnu nejspíš výrazně navýší náklady dopravců, například u Českých drah až o miliardu korun.Výkup trakční elektřiny pro příští rok, kterou pro dopravce zajišťuje Správa železnic, je podle aktuálních informací dvakrát dražší než loni.

Správa železnic odebírá elektřinu pro trakci na železnici u ČEZ Esco, její ceny jsou fixovány vždy na rok. „Situace na období roku 2022 odpovídá stavu, který aktuálně na energetickém trhu v ČR a Evropě panuje,“ uvedla mluvčí správy Nela Friebová.

České dráhy očekávají, že růst cen elektřiny i nafty navýší tyto náklady u celé skupiny v budoucnu zhruba o miliardu korun, a to včetně úspor po odečtu poplatku za obnovitelné zdroje energie. Navýšení nákladů očekávají i ostatní dopravci, záležet bude především na dalším vývoji na trhu energií. Některé neočekávané zvýšené náklady, jako je například právě cena energií, musí dopravcům uhradit objednatelé, tedy většinou úřady. S objednateli kvůli stoupajícím cenám už jedná například Arriva, dopravce chce s nimi řešit kompenzace za zvýšené výdeje. „Náklady na jeden ujetý kilometr máme teď vyšší asi o dvě koruny,“ podotkl mluvčí Jan Holub.

Okamžité zdražení jízdenek kvůli energiím zatím žádný z dopravců nechystá. České dráhy od nového jízdního řádu, který začne platit 12. prosince, navýší ceny jízdného v průměru o inflačních 3,2 procenta. Dráhy zohledňují inflaci do svých tarifů každoročně. Stejným způsobem zdraží jízdenky z jednotného státního tarifu. RegioJet má podle mluvčího Aleše Ondrůje aktuálně zafixovány a zajištěny nákupy energií, a proto okamžité zdražení nepřipravuje. Stejně tak hovoří další dopravci.

Do budoucna se však zvýšené náklady na energie při dalším předpokládaném zdražování nejspíš do cen jízdného promítnou. „Pokud bude v příštím roce nepříznivý vývoj pokračovat a porostou další náklady a inflace, budou muset všichni dopravci navyšovat ceny jízdného,“ uvedl Ondrůj. Na další vývoj cen a inflace bude reagovat i Leo Express. „V tuto chvíli je vše o externích faktorech, jako je například cena trakční energie,“ řekl mluvčí dopravce Emil Sedlařík. Arriva upozorňuje, že o případném zvýšení cen rozhodnou u objednávaných tratí úřady.

Nepříznivou situaci na trhu komodit může podle Správy železnic do určité míry pro dopravce zmírnit novela zákona o podporovaných zdrojích energií. Předloha přinese pro elektrickou trakci obecně možnost nehrazení plateb na podporu OZE v ceně služby distribuční soustavy. To by proti letošku znamenalo úsporu zhruba 470 korun za MWh. „Ovšem je otázkou, co přinese cenové rozhodnutí ERÚ pro příští rok v oblasti regulovaných služeb,“ upozornila Friebová.

Současný skokový nárůst cen energií a paliva zdraží i služby dalších dopravců. O stovky milionů korun stoupnou náklady velkých městských dopravních podniků, což může vést ke zdražení jízdného nebo omezení provozu. Až čtvrtinové zdražení do konce roku hrozí i v nákladní silniční dopravě.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments