„V této době musíme všichni šetřit, ale některé investice jsou nezbytné,“ říká náměstek generálního ředitele Českých drah pro provoz Michal Kraus. Členem představenstva největšího železničního dopravce v zemi je více než rok. Veřejnost i dopravní odborníci ho znají především díky dlouholetému působení v čele Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP).

Máte za sebou nelehký rok, jak jej hodnotíte?

Letošní rok přinesl mnohá úskalí a poučení pro všechny podnikatele na českém trhu. Dopravu nevyjímaje. Ale myslím si, že jsme dokázali na situaci rychle zareagovat. Optimalizovali jsme náklady, zvýšeným úklidem a dezinfekcí udržujeme vlaky bezpečné a taky jsme více opravovali.

Jak moc ovlivňuje letošní pandemická situace právě provoz a údržbu vlaků?

Zaprvé jsou to výrazně vyšší požadavky na čistotu a dezinfekci. Tady se nám podařilo velmi rychle zareagovat a přijmout opatření proti šíření nemoci COVID-19. Neustále provádíme několikrát denně intenzivní úklid a dezinfekci souprav. Vlaky a jejich klimatizace dezinfikujeme ozónem, který likviduje viry a bakterie. Do stovek našich vozidel aktuálně instalujeme dávkovače dezinfekce a tak dále. No a zadruhé jsme díky odstavení části vlaků mohli věnovat vyšší pozornost opravám a údržbě. To by v takovém rozsahu při běžném provozu nešlo. Našim lidem patří určitě poděkování za to, že i v této nelehké době odvádějí skvělou práci a zachovávají si vysoké pracovní nasazení.

Dezinfekce vozů se nepochybně projevila také v nákladech. Jak moc?

Řádově mluvíme o desítkách milionů, které jsme letos zaplatili navíc za intenzívní úklid a zajištění dezinfekce vozů.

O nejvíc peněz jste přišli na tržbách. České dráhy v pololetí oznámily ztrátu zhruba dvě miliardy korun, dá se očekávat, že na konci roku bude nejméně dvojnásobná. Přesto investujete do vozidel. Je to prozíravé?

Nepochybně ano. Samozřejmě, že investiční plán vzhledem k situaci přehodnocujeme, odložení nutných investic do obnovy vozidlového parku by ale s sebou neslo zásadní negativní dopady. Musíme plnit závazky vůči jednotlivým objednatelům, v tomto případě jde především o krajské samosprávy. Uzavřeli jsme dlouhodobé kontrakty, a jestliže jim nedostojíme, vystavujeme se riziku sankcí a ztráty reputace.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  České dráhy bodují v počtu přepravených vozíčkářů. Konkurence má stále limity

Taky je pravda, že výroba trvá několik let. Dnes objednané vlaky dostanete tak za tři roky. Je to tak?

Přesně. A až nebudeme mít čím jezdit, kdo nám za tři, čtyři roky odpustí, že jsme kvůli koronaviru zastavili všechny nákupy? Stejně tak evropský zabezpečovač – ETCS jsme povinni mít ve vlacích od roku 2025. Kvůli současné pandemii nikdo jeho spuštění neposune. A pro nás jde o nutnou investici v řádu miliard korun. Proto je potřeba investovat s rozumem, ale ne bezhlavě všechny investice zastavit.

V jaké fázi instalace ETCS vlastně je?

Na část vlaků jsme uzavřeli smlouvu s dodavatelem a tam vše běží. Další linky řešíme právě třeba nákupem nových vlaků, kde ETCS už z výroby je. A důvod je jednoduchý. Do starých vozidel se nevyplatí tak drahé zařízení pořizovat. Bylo by dražší než samotný vlak. Ale nezastírám, že ETCS je obrovská investice v řádu miliard a není vůbec snadné vysoutěžit za rozumné peníze někoho, kdo nám ho do vlaků dodá.

Mluvil jste o nových vozidlech, můžete uvést nějaký příklad?

V dalších čtyřech letech například nasadíme do provozu v několika krajích skoro osm desítek jednotek typu RegioPanter. Jedná se o moderní nízkopodlažní vlaky, které oproti těm stávajícím mají řadu technických vylepšení. Jsou vybavené moderním informačním systémem, Wi-Fi připojením, kamerami a možností automatického vedení vlaku. Soupravy budou z výroby vybavené ETCS a budou určené pro provoz na obou majoritních českých napájecích soustavách. V neposlední řadě bude jejich provoz i výrazně šetrnější k životnímu prostředí. Kromě nákupu nových vlaků ale probíhají i modernizace dalších desítek stávajících vozidel z naší flotily. Pokud jde o motorové vlaky, tam jsme právě nakoupili 22 motorových vozů Stadler RegioShuttle RS1 z Německa. Nejsou už nové, ale jsou dobře udržované a rozhodně do krajů přinesou zásadní zvýšení komfortu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  České dráhy přepravily za první pololetí téměř 90 milionů cestujících. Díky modernizaci i novým vlakům

Jsou v běhu podobné projekty i pro dálková spojení?

Příští rok nasadíme na linky Praha – Ústí nad Labem – Cheb a Praha – Plzeň – Cheb nejmodernější osobní vozy pro dálkové vlaky v Evropě. Půjde o 10 pětivozových souprav. Je v nich například poprvé ve střední Evropě využita technologie výroby oken, která umožní snadný průchod signálu mobilních telefonů do soupravy. Odstraníme tak potíže při telefonování u klasických vozů. Není to ale jediná novinka. Ve vozech první třídy budou mít svou premiéru v České republice také bezdrátové nabíječky mobilních telefonů. Samozřejmostí jsou prvky výbavy jako klimatizace, pohodlná sedadla, sklopné stolky, Wi-Fi, klasické zásuvky a USB porty pro dobíjení cestovní elektroniky.

Souvisí s obnovou flotily i nové požadavky na opravárenství a údržbu?

Ano, to je další oblast investic, které nelze příliš odkládat. Podle nasazení nových vlaků do jednotlivých regionů musíme počítat i se zajištěním adekvátního zázemí. Jedná se především o výstavbu hal údržby, myček nebo sanitárních kolejí. V září jsme proto zahájili výstavbu nové opravárenské haly v Plzni, kde budeme udržovat jednotky pro Plzeňský kraj. Nabídne 400 metrů kolejí, portálový jeřáb s nosností 5 tun a další vyspělé technické komponenty. Zefektivníme tím například údržbu RegioSharků nebo RegioPanterů, které už nebude nutné rozpojovat. To výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní vozidla vracet rychleji zpět do provozu. A je známo, že čas jsou peníze a taky spokojenost zákazníků. Začátkem příštího roku pak dokončíme úplně novou dvoukolejnou halu pro údržbu elektrických jednotek v Brně-Maloměřicích.

Máte v tomto ohledu i další plány?

Připravujeme opravu haly v Havlíčkově Brodě a středisko údržby je potřeba zrekonstruovat také v Olomouci, kde naši zaměstnanci ještě ve 21. století opravují vozidla venku ve vaťácích. V Chebu chceme postavit první typizovanou opravárenskou halu, další taková by pak měla časem vzniknout v Českých Budějovicích. Výstavba typově sjednocených hal ušetří náklady na přípravu projektů i v samotném provozu. Do těchto projektů současně implementujeme moderní environmentální řešení.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments