Není to tak dlouho, co vyjela prvně na koleje řada motorových vozů 814 z repase původního M152/810, a už zde máme další motorovu sféru: Stadler Swiss! Oč se jedná? České dráhy vypisují výběrová řízení na dodávku 33 kusů nových motorových vozů pro severočeský kraj a vysočinu.

Nové motoráky pro Vysočinu a Liberecko

Ihned přispěchlaj pan Jančura s tvrzením, že tyto vozy nejsou pro Vysočinu vhodné?! Autobusový odborník IGK má schopnosti něco takového hodnotit? Ale zpět k tématu! Ještě není vyráběna v plnohodnotném stavu v modelu H0 nebo TT motorová jednotka 814, a již zde bude stát další uchazeč o „instalaci“ do modelové sféry?

Je toho na jednoho modeláře opravdu mnoho, co lze říci? Snad jen to, že konečně se na České koleje dostane i něco ze zahraniční produkce vagonbau – tentokrát ze Švýcarska. Nikdo jiný nesplňoval údajně technické parametry zadavete, jednalo se především nízkopodlažnost a servis s dostupným zázemím náhradních komponent ap. Stadler Swiss vyhrál tedy na plné čáře. Zadávací dokumentaci si vyzvedlo údajně 12-14 uchazečů, jediný Stadler ale byl schopen Českým drahám vyhovět v širším aspektu.

Dráhy v roce 2008 vypsaly soutěž v obou krajích, tedy v severočeském a na Vysočině odděleně. Procentuální nízkopodlažnost v zadávací studii: 60% měl Stadler jednoznačně z konceptu splěnu. Švýcarská firma soutěž nekomentovala. Jednoznačně lze doplnit, že na Českých drahách se v novodobé historii od listopadu 89 objeví prvně vozidla výrobce – který má jasného a legitimního majitele, akcionáře – což se o Škodě Plzeň říci stále nedá. Pokud vedení ČD bude i nadále prosazovat tuto politiku výběrových řízení, je to cesta správným směrem…

Pro Vysočinu to ideální vůz není, říká RegioJet

Firma Stadler Swiss podala nabídku s vozy RegioShuttle, ty se ostatně vyrábí v německém Berlíne, a pro tratě kolem Liberce je to jednoznačně více než vhodný vůz, pro kraj Vysočina, bych spíše volil jiné vlaky, „tvrdí Jiří Schmidt z Jančurovy společnosti RegiJet, která má také zájem v Česku provozovat železniční dopravu.“ Důvodem jeho argumentů je pochyb v nasazení těchto vozů na elektrifikované úseky tratí na Vysočině.

SOUVISLOSTI  ČD Cargo skončí letos se ztrátou 200 milionů korun

Tyto vlaky RegiShuttle zaplatí z velké části evropské dotaze, celkově se jedná o krytí zakázky do 40% z celkové ceny všech 33 kusů vozidel. Ředitelství ČD odhaduje cenu na 1,8 miliardy korun

Nové vlaky z velké části zaplatí evropské dotace, celkem by mělo jít až o 40 procent pořizovací ceny. Cena se pohybuje kolem dvou milionů eur (zhruba 50 milionů korun) za jeden vlak, cena pro České dráhy zatím nebyla zveřejněna. Dráhy cenu za 33 souprav odhadly na 1,8 miliardy korun. Což je propočet celkem zavádějící, neb při ceně vozu Regionova, je to propočet chybný. Spíše se jedná o spoluůčast na financování, tím pádem ČD zaplatí za jeden vůz 54,5 milionu korun, zbytek doplatí evropské fondy!

Vlaky mají přitáhnout nové cestující a vozy budou mít klimatizaci či prostor pro přepravu kol a kočárků – což je u vozidel Regionova běžným faktem. Objevit v provozu na kolejích ČD se mohou již na přelomu let 2011/2012.

Do Liberce by mělo přicestovat 16 těchto vozidel, kraj Vysočina, tedy depo Havlíčkův Brod, 17 kusů těchto motorových vozů. Ostatně, Stadler v této typové řadě jezdí i v hojném počtu v síti DB nebo ÖBB. Jeho kvality jsou nesporné.

A co model?

Protože se jedná o artikl, který lze běžně zakoupit od firem Roco nebo Piko a Fleischmann, uvidíme, v jakém barevném schématu vyjedou tyto vozy před cestující veřejnost! Jen doufejme, že to nebude opět kombinace modro-modrých nevkusných schématů laku tak dnes již viděných v provozu…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde