Ministerstvo dopravy připustilo, že se mu nemusí podařit vyjednat výjimku pro stavby, kterým Evropská unie neuznává staré posudky dopadu na životní prostředí (proces EIA). Jde téměř o stovku staveb zhruba za 130 miliard korun. Resort proto připravuje záchranný plán, který představí vládě.
Hlavní problém: EIA
Reálné zdržení kvůli opakování EIA hrozí u staveb, které ministerstvo dopravy plánovalo zahájit letos, respektive v první polovině roku 2017. Jde o stavby v celkové délce 88 km, konkrétně o úseky D11 Hradec Králové – Smiřice, D35 Opatovice – Časy, D35 Časy – Ostrov, D6 obchvat Lubence, D6 Nové Strašecí – Řevničov, D6 obchvat Řevničova, D49 Hulín – Fryšták, D48 obchvat Frýdku Místku a D55 obchvat Otrokovic. Zdržení lze u těchto staveb předpokládat zhruba o rok.
Problémy s posudky na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb v ČR za zhruba 130 miliard korun. Dosavadní osmiměsíční jednání na pracovní úrovni s Evropskou komisí nevedla k pozitivnímu výsledku, uvedlo v materiálu určenému k meziresortnímu projednání ministerstvo. Během dalších diskusí s Unií proto navrhlo počítat s variantou, že úřad výjimku nezíská a bude nutné opakování procesu EIA urychlit.
Při opakování EIA se bude vycházet z připravené aktuální projektové dokumentace, nebude tedy začínat od nuly, uvedl úřad. Během těchto prací by měly zároveň probíhat další přípravné kroky, jako jsou výkupy pozemků nebo příprava dokumentace pro stavební povolení, archeologické průzkumy, případně veřejné soutěže zhotovitele.
Stavby ohrožené zpožděním mají posouzení vlivu na životní prostředí podle starého zákona z roku 1992, tedy z období před vstupem Česka do EU. Nový zákon splňující podmínky evropské legislativy začal platit loni.