Tradiční vlak Vindobona začne jezdit opět mezi Vídní a Berlínem, ovšem přes Brno a Českou Třebovou. České dráhy na něj nasadí jednotku railjet. Foto: Magzine.cz

Cestující, kteří využívají ke svým cestám vlaky, čeká od 15. prosince řada změn. Začne platit nový jízdní řád a na několik vybraných tratí vyrazí poprvé soukromí dopravci, kteří nahradí státní České dráhy. Noví dopravci sice na některé tratě přijedou s lepšími vlaky, cestující ale budou muset mnohem složitěji řešit, jakou jízdenku si koupí. Posílení ale čeká i linky, které zůstávají Českým drahám.

Po objednávce ministerstva dopravy a několika krajů České dráhy připravují rozšíření některých vnitrostátních linek. Novinkou bude přímé spojení Prahy s lázněmi Třeboň a s pohraniční stanicí České Velenice. Více vlaků pojede také mezi hlavním městem a Klatovy a dále také Jihočeským a Ústeckým krajem. Navýšení dopravce plánuje také mezi Brnem a Českými Budějovicemi.

Drobné změny se chystají také v pojmenování vlaků. Dosavadní spoje Hradečan v trase Praha – Hradec Králové – Trutnov ponesou nově jméno Krakonoš a v jízdních řádech se tak výrazně odliší od spojů, které mají cílovou nebo výchozí stanici v Hradci Králové nebo v jiném místě.

Západní Čechy

Zlepšení čeká například na cestující mezi Prahou a západními Čechami. Nově pojede více přímých vlaků mezi Prahou a Klatovy a dochází také ke zrychlení těchto vlaků. Cestující z Klatov do Prahy ušetří 15 minut, na cestě z Prahy do Klatov pak 11 minut. Doba jízdy mezi těmito městy klesne na dvě a čtvrt hodiny, takže vlak bude poprvé rychlejší než autobus, který dnes potřebuje stejnou dobu jízdy na okraj Prahy a nejméně dalších 20 minut zabere cesta metrem do centra.

Lepší obslužnost bude zajištěna také na okraji dne, kdy budou jezdit nové Západní expresy Cheb (20:33) – Plzeň (22:00) – Praha (23:20) a Praha (22:39) – Plzeň (23:57). Tyto vlaky navíc zastaví v Hořovicích a v Rokycanech a zajistí lepší možnost pro návrat ze zaměstnání nebo z kulturních akcí v hlavním městě.

Spojení Praha – Děčín

U souprav rychlíků R 20 Praha – Ústí nad Labem – Děčín dráhy plošně vymění vozy. V novém jízdním řádu už bude drtivá většina vozů modernizovaná. Půjde o první generaci vozů InterCity, kdy jsou v 1. třídě elektrické zásuvky pro napájení elektroniky, nové sedačky a u každého místa individuální sklopný stolek. Vozy 2. třídy pak mají kombinované uspořádání s oddíly pouze se šesti individuálními sedačkami místo lavic s osmi místy v kupé a velkoprostorovou částí, kde jsou stejně jako v 1. třídě pouze tři místa na šířku vozu.

Vindobona spojí Berlín s Vídní, s ČD i do Přemyšle v Polsku

Další posilování se bude týkat mezistátní přepravy, na čemž se dráhy dohodly se zahraničními partnery. „Naše souprava Railjet obslouží nový přímý mezistátní spoj ze Štýrského Hradce přes Vídeň, Brno a Prahu do Drážďan a Berlína v relaci tradičního vlaku Vindobona. Získali jsme i zajímavé nové výkony pro naše soupravy mezi Českem a Polskem,“ uvedl místopředseda představenstva Českých drah Radek Dvořák.

Spoje Railjet budou na trase jezdit od května příštího roku. U linek do Polska dráhy nově začnou jezdit například do Přemyšle nedaleko hranic s Ukrajinou a navýší provoz i dalších linek. Posílí také spojení mezi Ostravskem a Vídní.

Další změnou vyvolanou modernizací tratě mezi Púchovem a Žilinou je zkrácení většiny spojů Valašský expres jen do/z Púchova s návazností na slovenské vnitrostátní vlaky ve směru Žilina a Košice. Zrušen bude sezonní spoj Bohemia Praha – Košice a spoj EuroCity Porta Bohemica Praha – Lipsko – Praha bude zkrácen jen na úsek Praha-Děčín-Praha.

Deutsche Bahn i ÖBB zvažují návrat Vindobony. Na tahu jsou nyní České dráhy, o vlak je stále velký zájem

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na