Ačkoliv se již zdálo že obsáhlá problematika kapitoly pilotního projektu na dotované vlaky z Olomouce přes Krnov a Opavu do Ostravy je oficiálně ukončena. Dopravce RegioJet prosazoval do smlouvy celkem patnáctiletý kontrakt za 21 miliard a sto milionů korun. Celkem za šest párů osobních vlaků a 144 kilometrů na jeden spoj.

Hvězdá trojka: Ministerstvo dopravy, Arriva vlaky a RegioJet

Radim Jančura je, byl a bude silným kritikem Českých drah. Pojďme si ale udělat malou retrospektivu mnohých vyjadření majitele žlutých vlaků. Firma RegioJet vstupovala do soutěže společně s firmou Arriva vlaky, což je dceřinná společnost Deutsche Bahn. Arriva byla později ze soutěže vyřazena pro nezpůsobilost osoby pro držení licence k provozování drážní dopravy. Později stejná firma u Mininstersta dopravy (dále jen MD) prosazovala, aby celou trať z Hané přes Slezsko do Ostravy byla MD přidělena právě firmě RegioJet Radima Jančury. Později se také spekulovalo s možností, že Arriva byla do soutěže pouze nastrčena – obě firmy totiž měli stanovenu stejnou cenu za ujetý kilometr který od státu chtějí dostávat.

Zajímavé bylo i chladné přijetí informace že Arriva vlaky byla státem z tendru vyřazena. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura soutěž později celou zrušil. Chladné přijetí této skutečnosti bylo i u firmy RegioJet, což překvapilo asi mnohé, především klid zbraní ze strany Radima Jančury. Připomeňme, že RegioJet měl v případě uzavření všech náležitých smluv se státem vyjet se svými vlaky PESA Link již od prosince 2014. A nyní zásadní vsuvka: na veletrhu InnoTrans 2012 v Berlíně zástupce firmy, která tyto vlaky vyrábí, padla informace, že do prosince 2014 nemá výrobce volnou kapacitu aby pokryl požadavky jakéhokoliv zákazníka.

Výrobce má výrobní kapacity obsazeny až do léta 2014, proto argumentace Radima Jančury, že za případné pozdní podepsání smluv mezi MD a firmou RegioJet mohou průtahy ze strany státu, což jsou argumenty zcela zcestné a v mnoha ohledech i lživé. Doposud by totiž nebylo jisté, zda a jakými vlaky by firma RegioJet na výše zmíněné trase jezdila. Vše je tak obestřeno tajemstvím ze strany šéfa žlutých vlaků.

15 LET: 2,1 miliardy | ROK: 140 milionů | DEN: 384 tisíc korun

RegioJet měl ze smlouvy na dotované vlaky mezi Olomoucí a Ostravou vypravit celkem šest párů osobních motorových vlaků. A protože ne všechny spoje jsou vypraveny každý den, celkově by tak firma RegioJet byla dražší než České dráhy nyní. Denně by provoz šesti párů motorových vlaků platil stát ve výši 383.561 korun. Ročně pak 140 milionů korun. Za patnáctiletý kontrakt by stát na provoz tak malého množství vlaků vynaložil zmíněných 21 miliard, stát by tedy doplácel za ujetý kilometr více než nabízela firma RegioJet. Proč Radim Jančury tvrdil něco jiného, případně volil útočnou rétoriku na současné vlaky které zde provozují České dráhy, nebylo Radimem Jančurou nikdy zdůvodněno.

Stát by měl především vystupovat jako řádný hospodář s prostředky daňových poplatníků, proč náhle tehdejší ministr dopravy Stanjura celý pilotní projekt první tratě, a vlastně i začátku liberalizace České železniční sítě zrušil, bylo v médiích pouze jeho strohé prohlášení: „nechci být podepsán u věcí, které jsou pro stát tak zásadní, a mohou v mnoha ohledech být i nevýhodné..“ proto Zbyněk Stanjura soutěž pro trať z Olomouce přes Krnov a Opavu do Ostravy zrušil.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/komentar/1705-odhaleni-dve-miliardy-a-sto-milionu-tolik-by-dostala-firma-regiojet-za-vlaky-z-olomouce-do-ostravy{/qrcodegenerator}

Neustále hraní na schovávanou za daňového poplatníka ze strany Radima Jančury je s odstupem času již značně komické. Špičkově vedené marketingové kampaně které útočí na České dráhy, kdy Jančury doslova „vyrábí“ problémy ve smyslu „RegioJet je ten hodný a České dráhy jsou ty zlé“ u řady cestujících jednoduše fungují. Problém je ovšem zásadní, opakující se marketingové tahanice a útoky proti národnímu dopravci mají expirační trvanlivost, lidé nejsou hlupáci. Každá marketingová strategie produktu, ať se již jedná o marmelády, pečivo, nebo vlaky – vždy má své fyziologické hranice svého působení na cílové osoby.

Jančurovo nechtěné dítě jménem Cenová Politika

Marketing ve vytváření umělých problémů se tak může svému stvořiteli i negativně vracet. Ostatně příklad hovořící za vše: RegioJet za rok 2012 prodělal 76 milionů – Radim Jančura: vše je výsledek negativní cenové politky Českých drah.

Ovšem zde by se mělo ještě doplnit, že onu cenovou „válku“ a nebo i tu politiku, stvořil Radim Jančura. Cenová politika mezi Prahou a Ostravou je tak nechtěné dítě v růžové košili a klaunským nosem nasazeným na nose..

{snippet 100}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments