Motorové lokomotivy které jezdí na konečně nádraží v Osoblaze, můžete vidět i na úzkorozchodné železnici JHMD v Jidřichově Hradci. Foto: Magzine.cz

Nádraží na osoblažské úzkokolejce postupně mění svůj vzhled. Nepotřebné chátrající stavby v květnu odkoupily čtyři obce od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 1,65 milionu korun. Pět nádražních budov by tak mělo dostat dřívější prvorepublikovou podobu.

Budovy jsou většinou nevyužívané a opuštěné. Kromě Osoblahy a Slezských Rudoltic se do renovace objektů zapojily také obce Liptaň a Bohušov. „Samotná dráha včetně zbylých pozemků zůstává nadále v majetku a údržbě SŽDC,“ uvedla mluvčí organizace Kateřina Šubová.

Motorové lokomotivy které jezdí na konečně nádraží v Osoblaze, můžete vidět i na úzkorozchodné železnici JHMD v Jidřichově Hradci. Foto: Magzine.cz

S rekonstrukcí budov, o jejichž přesném využití se bude ještě jednat, pomohl finančně Moravskoslezský kraj. „Budou tam infocentra a věci, které podpoří cestovní ruch v oblasti. Budou tam půjčovny kol nebo elektrokol, aby si lidé, když přijedou, mohli třeba půjčit kolo, dojet do Krnova a tam ho vrátit,“ řekl starosta Osoblahy Antonín Rous (nestr.), který je členem správní rady společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha.

„Dá se říct, že ze 70 procent máme hotovo. Potřebujeme jen udělat věci venku, jako je fasáda, střecha a podobně,“ uvedl starosta Slezských Rudoltic Lumír Pargač (nestr.).

Lesk i sláva železnice z první republiky

První zrekonstruované nádraží ve Slezských Rudolticích bylo slavnostně otevřeno 28. září při oslavách 120 let osoblažské úzkokolejky. Obce rekonstruují budovy částečně z vlastních zdrojů, ale doufají také, že prostředky získají i z česko-polského projektu, který se chystají podat. V příštím roce by se podle starosty Rouse měla stihnout minimálně ještě rekonstrukce nádraží v Osoblaze. Všechna nádraží by mohla být opravena během čtyř let.

Osoblažská úzkokolejka vede z Třemešné do Osoblahy. Dráha má atypický rozchod 760 milimetrů a pravidelná osobní doprava na ní je od roku 1898. Je zajímavá i svou klikatostí – na 20 kilometrech je celkem 102 oblouků. Je na ní i nejmenší oblouk v síti SŽDC, který má poloměr pouhých 75 metrů.

SOUVISLOSTI  Arriva skončí na trati do Kout nad Desnou. Kraj si vybral České dráhy

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na