Polovina dotázaných Ostravanů v průzkumu podpořila výstavbu nové tramvajové trati vedoucí přes městské části Poruba a Pustkovec. Dalších 34 procent se stavbou nesouhlasí a zbývajících 16 procent nemá jasný názor. Vyplývá to z šetření společnosti STEM/MARK. Město chce v projektu pokračovat.

Město chce v přípravách nové trati pokračovat, řekl ve čtvrtek primátor Tomáš Macura (ANO). Magistrát stále počítá s tím, že stavět by se mohlo začít v roce 2020 a o dva roky později bude stavba dokončena.

Tříkilometrová trať s šesti bezbariérovými zastávkami má vést od restaurace Slovan okolo obchodního centra Duha až po hypermarket Globus. Má ale mnohé odpůrce a vznikla proti ní i petice. Primátor uvedl, že je s výsledkem průzkumu spokojen.

„Je jasné, že je daleko více lidí, kteří tu tramvaj chtějí, než těch, kteří ji nechtějí. Je poměrně velký podíl nerozhodnutých lidí.“
Tomáš Macura (ANO)
primátor Ostravy

Podle Macury byl vzorek oslovených respondentů dostatečně reprezentativní; agentura během září a října oslovila přes 1500 lidí ve věku od 18 do 75 let, nejvíce právě ze dvou dotčených obvodů. Podle primátora průzkum ukázal, že u odpůrců převažují důvody, které jsou spíše krátkodobé, kdy se obávají například zátěže, kterou stavba bude znamenat.

Podle petentů průzkum referendum nenahradí

Členka petičního výboru Markéta Vysloužilová se ale domnívá, že průzkum veřejného mínění za peníze s sebou vždy nese riziko manipulace. „Zdůrazňujeme, že komerční průzkum veřejného mínění je spíše marketingovou záležitostí, která rozhodně nenahrazuje referendum či usnesení zastupitelstev jednotlivých městských obvodů,“ uvedla Vysloužilová.

Podle Macury město za průzkum zaplatilo zhruba půl milionu korun. Zvažovalo i referendum, které by ale podle primátora stálo asi šest milionů korun. „Podmínkou jeho úspěšnosti je minimálně čtyřicetiprocentní účast, a jak i poslední komunální volby ukazují, je to fikce. Domnívám se, že by těch šest milionů korun propadlo komínem,“ řekl Macura. Doplnil, že město požadovalo stanoviska obvodů, která ale nedostalo.

SOUVISLOSTI  Ostravské tramvaje Stadler už mohou vyjet do ulic. Zatím v testovacím režimu

Dopravní podnik upozorňuje na ekologičnost i menší hluk

Město v přípravě trati za zhruba miliardu korun, na niž by mělo získat evropské peníze, pokračuje. „Jsou zapracovány veškeré připomínky, které vyšly ze zjišťovacího řízení pro EIA. Nechaly se zpracovat další průzkumy, například klimatologický, zoologický, hydrologický a tak dále. Budou hotovy do konce listopadu,“ řekla náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová (ANO). Výsledek posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) by měl být na jaře příštího roku.

Podle Markéty Vysloužilové však do řízení EIA Ostrava dodala „podklady plné polopravd, fabulací, účelovostí a lží, patrně v naději, že si jich nikdo nevšimne.“ Realizaci projektu pak petice považuje za „výsostně škodlivou a bude ji i nadále všemi legálními prostředky bránit.“

Ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys novou trať naopak vítá. Urychlí podle něj porubským obyvatelům spojení do centra města. Domnívá se také, že by se snížila i hlučnost, protože tramvajový provoz je tišší než silniční. Provoz tramvají je podle něj ve srovnání s autobusy rovněž ekologičtější.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde