Od prosince, tedy v den platnosti nových jízdních řádů, vyjedou mezi Plzní a Mostem vlaky trochu v jiném schématu. Spěšné vlaky zde bude nově provozovat soukromý dopravce GW Train Regio, kterému prakticky stát ustoupil z cesty, aby soukromá firma provozovala vlaky stejné úrovně jako státem vlastněný dopravce České dráhy. Podivná privatizace a laxnost ze strany státu, umožnil právě stát v čele s Ministerstvem dopravy a ministrem Danem Ťokem, odsunutí zájmu svého dopravce za jiného.

Macešský přístup státu ke svému dopravci

Kapacita celé lokálky neumožní prakticky jakékoliv navyšování rychlosti dojezdu mezi oběma městy, zůstávají tedy stejné, jako tomu je ještě v těchto dnech u ČD. Zvláštní přístup státu, který je také jediným vlastníkem i akcionářem Českých drah, zavádí řadu nezodpovězených otázek, proč je tento stav za současných podmínek a legislativy nutný. Faktem ale zůstává, že ČD od 11. prosince na trase Plzeň – Most se svými spěšnými vlaky končí. Co to přinese především cestujícím? Prakticky vůbec nic – pouhé zdražení, pokud se rozhodnete preferovat soukromého dopravce.

GW Train Regio už se nechalo slyšet, že na celou trasu nabízí celoroční předplacenou jízdenku za 14000 korun, ČD nabízí v celé své síti cestování za 20000 korun. Cesta mezi oběma městy pak zdraží u spěšných vlaků soukromého dopravce na 173 korun, tedy zdražení o více jak 16 procent. Spěšnými vlaky v této trati cestují nejvíce zákazníci ČD se slevovými kartami IN25 a IN50 – kde jednosměrná jízdenka vyjde v současné době na 149 korun, s kartou IN50 pak na 110 korun (tedy zdražení o 57 procent). Kde jsou tedy výhody, kterými se Ministerstvo dopravy chlubí, že Česká republika plní normy liberalizace své železnice?

Pokud se tedy od 11. prosince rozhodnete využít služeb GWTR, a pokud budete cestovat přes Plzeň, vyjde nám konečná hodnota nákupu dvou samostatným jízdních dokladů daleko dráže, než tomu bylo u síťového dopravce České dráhy. Stát si tedy jednoznačně hlavu s uznáváním jízdních dokladů neláme, plní pouze tabulkové normy se kterými se může pochlubit u Evropské komise, nicméně vstupem soukromých dopravců na domácí železnici, to sérií nesčetných problémů právě začíná.

SOUVISLOSTI  „I vy můžete sedět.“ Vykolejený marketing Českých drah opět na scéně. Kupte si místenku, a opravdu budete sedět

Paranoidní přístup ministra dopravy Ťoka, ale také celého úřednického aparátu Ministerstva dopravy, dochází k faktickému upozadění zájmů státem vlastněného dopravce, ačkoliv ministr dopravy má hájit předně zájmy státu, jako akcionáře Českých drah. Podivné švejkování tak způsobí s takto nastavenými mantinely aktivaci později se projevujících problémů, kterými bude i nemožnost “odstranit” soukromého dopravce z jakékoliv tratě, ale co více, stát hodlá soukromým dopravcům jít přímo na ruku, když si sami stanovují podmínky, které jim budou vyhovovat.

Všechny státní instituce musí dodržovat soutěžní právo, ministr dopravy DanŤok jej podle prvních příznaků nejspíš obchází, když umožnil soukromému dopravci přidělení kapacity trati mezi Plzní a Mostem na deset let. Naopak Radim Jančura, ale i Leoš Novotný, jsou velkými kritiky státu, pokud ministerstvo přiděluje takto dlouhodobě trvající tendry, právě svému dopravci ČD.

Resumé:

Běžnému cestujícímu mezi Mostem a Plzní, nepřinese nástup konkurence – tedy soukromého dopravce, prakticky vůbec nic. Mimo již zmíněného zdražení jízdného, tedy u karty IN25 a 50, které ale soukromý dopravce neuznává, nabídla firma celoroční jízdenku za 14000 korun, výsměch. Běžný cestující Českých drah, a že jich na této trase se slevovými kartami IN25/50 jezdí velmi mnoho, se přesunou do jiných souběžně jedoucích vlaků Českých drah. Proč k tomu dochází?

Soukromníci podnikající na České železnici už nemusí touhu po zařazením do dotačního řetězce nic tajit. Ročně se jedná o porcování koláče, ve kterém jde o desítky miliardy korun, a proto touha po uzmutí jakékoliv části, je velmi, velmi silná. Dříve na tomto tématu parazitoval právě Radim Jančura, který nešetřil kritikou stát ani kraje. Především pak ono porcování finančního koláče. Takto po řadu let budovat svůj mediální obraz. Nicméně doba je dnes již zcela jiná, a právě i Jančura pochopil, že o peníze daňových poplatníků se chce ucházet podobným způsobem, jako tomu je u ostatních dopravců.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na