Na trhu zájezdů se v Česku schyluje k velké změně. Po letech spekulací o prodeji CK Fischer ze skupiny KKCG miliardáře Karla Komárka je dokonáno. Cestovku, která je aktuálně jedničkou na trhu dovolených, kupuje německá skupina Rewe, které v Česku patří už CK Exim tours, ale například i obchodní řetězec Billa. Spojením jedničky a dvojky trhu vznikne subjekt s tržbami přesahujícími 12 miliard ročně.

Zástupci společností se k transakci nevyjadřují s poukazem, že spekulace nekomentují. Podle několika zdrojů z trhu je už ale hotovo a dokládají to i jasné indicie, že dva největší rivalové začali už spolupracovat. Například na serveru eHoliday.cz, který Fischer založil pro prodej svých zájezdů po odchodu od internetového prodejce Invia, se už objevují i zájezdy od Exim tours.

Po převzetí byznysu CK Fischer Němci pravděpodobně na trhu obě značky ponechají, protože obě mají silné jméno a klienty, kteří na ně slyší. Obě společnosti budou tvořit velký turistický kolos, který bude mít silnější vyjednávací pozici při získávání kapacit v letadlech a v hotelích. Zároveň si budou moct vypomáhat při prodeji zájezdů, pokud požadovaný typ dovolené nebude mít jedna nebo druhá v nabídce.

Dá se také čekat, že odstraněním některých zdvojených činností dojde k úspoře nákladů na provoz a tím si vytvoří další prostor k nabídce atraktivních cen pro klienty a případnému dalšímu růstu na trhu.

Německá Rewe koupila majoritní podíl v Exim tours v roce 2012, během dalších dvou let odkoupila zbylé akcie od zakladatele Ferida Nasra.

Prodej CK Fischer také znamená, že z největších tuzemských cestovek s mnohamiliardovými tržbami zmizí poslední český majitel. Nejstarší tuzemskou cestovku Čedok vlastní polská Itaka a majitelem Blue Stylu je Imed Jeddal s tuniskými kořeny.

Dá se také předpokládat, že součástí transakce bude celý cestovatelský byznys KKCG, do kterého patří i cestovka orientovaná na lyžařské zájezdy Nev-Dama, značka pro luxusní dovolené Privileg a portál eTravel. Bez vlajkové lodě, kterou je právě CK Fischer, pokračování menších částí Komárkova cestovatelského byznysu totiž nedává smysl.

Navíc byla pro Komárka CK Fischer investicí, kterou chtěl prodat. Jeho setrvání ve Fischeru bylo možná delší, než předpokládal. Cestovku koupil před 15 lety jako krachující společnost od Václava Fischera a její stabilizace a návrat mezi významnější hráče trhu nebyly jednoduché. Mimo jiné proto, že opětovný rozjezd dovolenkového byznysu významně zbrzdila krize před 11 lety.

V posledních letech se ale CK Fischer dařilo významně růst a navyšovat tržní podíl na úkor menších konkurentů, což pro mnohé znalce trhu bylo signálem, že ji Komárek připravuje na prodej. Podle různých zdrojů z trhu za ni však požadoval sumu kolem jedné miliardy korun, což zájemce od koupě odrazovalo.

Byznys za miliardu

Cena, za kterou Rewe CK Fischer kupuje, se ale podle nich této částce může blížit, protože v ní může být zohledněna i prémie, zohledňující fakt, že Němci v Česku vytvoří obřího hráče s velkým náskokem před konkurencí.

Zatímco Exim tours loni prodaly v Česku zájezdy za téměř šest miliard korun, CK Fischer měla loni tržby 6,055 miliardy korun. Obrat Blue Stylu se loni blížil třem miliardám korun. Čedok pak vykázal tržby 2,6 miliardy korun.

V Česku funguje přes 800 pojištěných cestovek, s nimiž podle Asociace cestovních kanceláří jezdí na dovolenou kolem 2,5 milionu lidí. Z toho více než polovina jsou klienti top sedmičky − CK Fischer, Exim tours, Blue Style, Čedok, Firo-tour, Alexandria a Travel Family.

Poslední tři jmenované kanceláře mají však tržby významně nižší než první čtyřka, pohybují se kolem jedné miliardy korun.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na