Pražské městské části nejsou spokojeny s počtem přístřešků na zastávkách MHD a uvítaly by jejich rozšíření. Většinu přístřešků nyní provozuje firma JCDecaux, která se věnuje venkovní reklamě a které skončí smlouva v roce 2021, město připravuje tendr na provozovatele po tomto roce. Minulé vedení města, které rozhodlo o skončení smlouvy, ji označilo za nevýhodnou. Firma to popírá, město podle ní na spolupráci vydělává.

Minulé vedení magistrátu označilo podmínky smlouvy za nevýhodné, na což navázala současná koalice a chystá se vypsat tendr na provozovatele. Radní Jan Chabr (Spojené síly pro Prahu) řekl, že navýšení počtu přístřešků bude město řešit v rámci podmínek nové zakázky, kterou chce stihnout do skončení nynější smlouvy v roce 2021.

Společnost JCDecaux uvedla, že vybudovala tolik přístřešků, kolik jí ukládá smlouva, a opakovaně navrhovala hlavnímu městu zvýšení jejich počtu. Město to podle firmy vždy odmítlo a samo o větší počet přístřešků nepožádalo. Společnost dále uvedla, že počet přístřešků se navýšil naposledy v roce 2009, kdy město získalo 300 nových zastávek bez reklam.

JCDecaux má zhruba 900 přístřešků, podle záměru schváleného minulou radou by jich nový provozovatel měl pořídit 2230. Na novém zadání nyní pracuje magistrátní komise. Radní Chabr sdělil, že rozšíření počtu přístřešků je stále v plánu a mělo by jich být kolem dvou tisíc.

Zástupci radnic by to uvítali. „V letních měsících je pro starší občany velmi náročné vydržet i jen pár minut na ostrém slunci,“ uvedl místostarosta Prahy 8 Jiří Vítek (Patrioti pro Prahu 8). Rozšíření přístřešků kvůli seniorům zmínil i radní pro Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS). Přístřešek by podle něj byl potřeba například u zastávek autobusu Skloněná a Kabešova.

Podle zástupců radnic schází mobiliář také u zastávek Orionka a Vinohradská vodárna, na trase midibusové linky 156 a u řady tramvajových zastávek v Praze 7. Praha 2 by chtěla doplnění v Bělehradské ulici, Praha 12 by podle prvního místostarosty Vojtěcha Kose (ODS) uvítala celkem 15 nových přístřešků. Několik jich podle mluvčího Jiřího Bigase chybí i v Praze 4.

Podle šéfa pražské ODS Tomáše Portlíka, který je jako zástupce opozice členem komise k zadání tendru na nového provozovatele, je současná smlouva s JCDecaux pro město nevýhodná. „Podle analýzy, která nám byla na komisi představena, se ukazuje, že podmínky Prahy patří v rámci evropských měst k nejhorším,“ řekl. Firma nyní městu za pronájem 2500 reklamních ploch platí asi 12,8 milionu korun s DPH ročně, musí také zajistit údržbu.

Společnost JCDecaux uvedla, že tvrzení o nevýhodnosti smlouvy nejsou podložena argumenty a město naopak spoluprací s firmou vydělává, protože ztráty spojené s vybudováním mobiliáře by mu za období kontraktu příjmy z reklamy nezaplatily, a pokud by si zastávky provozovalo samo, bylo by oproti současnému stavu v roční ztrátě minimálně 24,95 milionu korun. Podle firmy to dokládá studie od společnosti CS PROJEKT, kterou si nechal magistrát loni zpracovat. Firma uvedla, že se chystá přihlásit do nového tendru, který by měl být vypsán příští rok.

Trh s venkovní reklamou v Praze provází kontroverze, příprava nového tendru je proto pod drobnohledem. V poslední době se objevily zprávy o možné vazbě JCDecaux na Piráty, kteří stojí ve vedení města. Firma poskytla před loňskými volbami straně slevu až 75 procent na kampaň, což obě strany označily za standardní. To rozporoval například ředitel reklamní agentury WMC Grey Tomáš Vondráček. Zástupce Pirátů v komisi Viktor Mahrik také loni jako jediný politik vystoupil spolu se šéfem české pobočky JCDecaux na konferenci o budoucnosti mobiliáře. Piráti i firma vazbu popírají.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na