České dráhy plánovaly najmutí několika lůžkových vozů pro své dálkové vlaky. Jednalo se celkem o čtyři zcela nové vozy, které vyrábí firma Siemens v Mariboru. Ze stejného místa už dráhy odebraly několik vozů stejného typu i v minulosti, jednalo se prakticky o poslední realizovaný nákup vozidel pro tento druh přepravy.

{loadmodule mod_banners,Banner 468 x 60}

{loadmodule mod_bw_social_share,BW Social Share}

Čtveřice lůžkových vozů za 20 milionů na rok

Kontrakt měl probíhat po celý rok, a najmutím vozů tak chtěl dopravce využívat především silnou letní poptávku po přepravě lůžkovými vlaky, ale také v případě zimní lyžařské sezóny. Vítěz vyhlášené soutěže nakonec sám od kontraktu odstoupil. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský ale samotnou firmu neuvedl, podle zjištění redakce Magzine.cz, vyhrála firma MÁV Start, spadající pod státem vlastněné dráhy Magyar Államvasutak.

MÁV Start je dceřinou společnosti skupiny MÁV, ta se zabývá provozováním jak osobní železniční dopravy v Maďarsku, tak i provozem a servisem poměrně obsáhlé flotily restauračních a lůžkových vozů.

Podle tvrzení drah by se najmutí záložních vozů i tak vyplatilo. Všechny lůžkové vozy jsou prakticky od jara do zimy v naprosté permanenci, a dráhy zatím nákupy nových vozů neplánují. Investice 49 až 54 milionů korun, což je cena za lůžkový vůz u firmy Siemens ve vyšší konfiguraci vybacení, je pro mnohé dopravce stále cena poměrně vysoká. Nejspíš se tak opět aktivují „mezistátní“ nákupy, kde např. SNCF se bude zbavovat asi 40 vozů po redukci spojů s možností ubytování.

Zrušení soutěže podle mluvčího drah provoz stávajících vozů na dálkových linkách neohrozí. Počítalo se tak s jejich nasazením v případě zvýšené poptávky, nebo při servisní činnosti na vlastních vozech. Dráhy dlouhodobě v této oblasti spolupracují s okolními železničními správami. Nejvíce vzájemné reciprocity v nasazování kurzových vozů mají s ZSSK na Slovensku, dále v Maďarsku, a s PKP v Polsku.

Celý kontrakt v délce jednoho roku byl ohodnocen na téměř 20 milionů korun. I když stále klesající trend v cestování spacími vlaky z minulých let, zažívá tento rok mírný vzestup zájmu, někteří dopravci se zpět k lůžkovým vozům neradi vrací. Ačkoliv Deutsche Bahn v roce 2015 oznámilo obsáhlou redukci sítě vlaků City Night Line, zejména v Německu a v Polsku ale i v dalších zemích, je zájem o tento druh přepravy opět na vrcholu.

Síť lůžkových a lehátkových vozů dříve Československých státních drah byla velmi rozsáhlá. Díky geopolitické situaci do roku 1989, se ČSD zaměřovalo hlavně na země Balkánu, Jugoslávie, města u Baltu v Polsku, Rumunsko, Slovinsko, Sovětský svaz a další. Přímé lůžkové a lehátkové vozy pod označením ČSD bylo možné shledat i na tzv. internacionálních spojích vyjíždějících z Berlína, Drážďan a Lipska – do Budapešti, Sofije, Burgasu, Černé Hory, Záhřebu a dalších. Tehdejší flotila těchto vozů u ČSD byla přes 42 lůžkových, a 27 lehátkových vozů.

Dnes můžete s lůžkovými vozy ČD cestovat do Kyjeva, Curychu, na Slovensko, i mezi Vídní a Berlínem, resp. Berlínem a Budapeští.

{loadmodule mod_banners,Banner 480 x 300}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments