Zatímco za září 2017 ministerstvo dopravy zaplatilo dopravcům na kompenzacích za slevy necelých 18 milionů, za stejný měsíc minulého roku to bylo přes 462 milionů. V minulých letech se přitom celoroční kompenzace pohybovaly mezi 200 a 250 miliony korun ročně. Stát musí vyplácet společnostem mnohonásobně více kvůli schváleným 75procentním slevám premiéra Andreje Babiše.

Mezi roky 2011 a 2017 se částky, které stát jako vyrovnání za slevy dopravcům posílal, pohybovaly mezi 200 a 250 miliony ročně. Za rok 2018 se se částka vyšplhala mnohonásobně výše.

Vláda v čele s Babišem totiž od září minulého roku zavedla 75 procentní slevy pro vybrané skupiny obyvatel. Studenti, žáci i senioři tak z běžné ceny jízdenky zaplatí jen čtvrtinu a zbytek za ně dopravcům uhradí stát. Resort dopravy předpokládá, že ročně vyjde toto opatření, pro které se vžilo označení Babišovy slevy, na šest miliard korun.

Národní dopravce zavádí tři nové druhy jízdenek. Slevu i cenu se kupující dozví až po zaplacení

Ministerstvo dostalo od dopravců v rámci kompenzace těchto slev za září minulého roku faktury za 462,5 milionu korun. Železniční dopravci vyčíslili faktury za zlevněné jízdenky na 244 milionů korun, autobusoví dopravci fakturovali za první měsíc fungování slev částku ve výši 218 milionů korun. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) částky odpovídají předpokladům.

Srovnávání úhrad není na místě?

„Co se týká fakturace dopravců za září 2017, tak částku nelze porovnávat se zářím 2018. V roce 2017 ministerstvo dopravy vyplácelo kompenzace pouze na komerčních spojích – tedy těch, které neobjednává a neplatí stát, kraje nebo obce. Týkalo se to tedy úplně jiného rozsahu dopravy,“ sdělila redakci mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Slevy využívá 30 procent zákazníků RegioJetu, tvrdí Jančura. České dráhy čekaly větší nápor

Rozdíly mezi částkami, které vyplácel stát dopravcům dříve a které musí vyplácet nyní, jsou totiž enormní. Například společnost RegioJet fakturovala za kompenzace na železnici za září 2017 5,7 milionu korun. Za stejný měsíc v roce 2018 se částka vyšplhala na 26,6 milionu korun.

ROKželezniční doprava v Kčautobusová doprava v KčCELKEM v Kč
201160 905 393141 479 664202 385 057
201295 102 653143 552 705238 655 358
201387 971 704139 549 413227 521 117
201488 801 132143 520 627232 321 759
201587 470 459135 446 134222 916 593
2016109 171 959124 751 315233 923 274
2017127 238 215115 023 280242 261 495
2018 (září)244 milionů218 milionů462 milionů

Autobusový dopravce ARRIVA MORAVA, který operuje na území Olomouckého a Moravskoslezského kraje, dostal za září 2018 o více než 18 milionů více než za to z roku 2017. Za září 2017 fakturoval 478 tisíc, za to letošní už 18,5 milionu.

Více cestujících sleva nepřinesla

Oslovení dopravci ale nezaznamenali, že by nově zavedené slevy zvýšily zájem o cestování veřejnou dopravou. „U autobusových linek, které jezdí v regionech, zaznamenáváme minimální nárůst. U komerčních linek evidujeme nárůst v řádu jednotek procent v závislosti na charakteru a atraktivitě linky,“ popsal redakci mluvčí ARRIVA MORAVIA Martin Farář.

Sleva na jízdném Česko ke Švýcarsku neposouvá. Podle svazu cestujících jde o populismus Andreje Babiše

Žádný zásadní zlom nesleduje ani společnost RegioJet. „I dříve studenti, mládež a senioři měli možnost využívat slevy při cestování spoji RegioJet – to znamená, že se zlomově nezměnil ani podíl cestujících se slevami na jejich celkovém počtu,“ řekl mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

Dopravcezáří 2017 v Kčzáří 2018 v Kč
České dráhy2 040 873219 543 303
ARRIVA MORAVA478 64918 559 643
RegioJet5 705 30626 592 234
ČSAD Ústí nad Orlicí216 24112 488 946
Student Agency3 215 12710 908 867
Leo Express1 752 6396 158 871

České dráhy mluví o minimálním nárůstu. „Dohromady za září a říjen 2018 jsme zaznamenali cca pětiprocentní meziroční nárůst počtu zákazníků, což je způsobeno i zavedením nových státních slev. Je ale potřeba připomenout, že cestující přibývají kontinuálně již několik let, takže meziroční nárůst je zčásti způsoben obecným trendem, kdy lidé dávají přednost vlakům před silniční dopravou,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Slevy zdražují cestování první třídou Českých drah. Do vyšší třídy musí cestující uhradit plnou cenu

Zavádění slev na jízdné provázela nemalá kritika. Aby mohly slevy platit už od září 2018, musela jednotlivá ministerstva najít ve svých rozpočtech volné finanční prostředky. Například ministerstvu práce byly výdaje sníženy o 250 milionů, stejnou částkou „přispělo“ ministerstvo financí i vnitra. Uskromnit se musely i další státní úřady.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na