Provoz nočních vlaků pod tlakem konkurence a rychlých spojení ve většině zemí Evropy postupně končí. S takovým osudem se ale nesmířily rakouské ÖBB, které se rozhodly dát nočnímu cestování novou tvář a svou síť rozšířily o některé dosavadní německé relace CityNightLine (CNL). Úspěšnost projektu ukáží nadcházející měsíce.

Noční vlaky mají u našeho jižního souseda dlouholetou tradici, která sahá až do časů habsburské monarchie. Napříč Rakouskem projížděl Orient Express a po druhé světové válce všechny významné balkánské expresy spojující jihovýchod a západ Evropy. Svou pobočku tam měla společnost CIWL.

ÖBB zajišťují dlouhá desetiletí noční spojení s velkou částí Evropy a přes krizi noční dopravy v posledních letech stále provozovaly ještě loni devět různých relací. Další spoje, například do Varšavy, Berlína přes Prahu nebo na Balkán, zajišťují partnerské železnice.

nová značka, nové relace

rušení vlaků CNL v loňském roce ukončilo více než stoletý provoz ubytovacích spojů německých drah, ale Rakušanům otevřelo možnost rozšířit a zefektivnit nabídku nočních vlaků. Od 11. prosince 2016 zavedly dalších šest linek. Přidané trasy jsou vedeny jako zcela nové vlaky nebo jako skupiny vozů v rámci dosavadní sítě. ÖBB tak zvolily provozně ověřený a ekonomicky výhodný model, který roky využíval projekt CNL nebo středoevropské železnice. Několik vlaků a uzlových stanic umožňuje vytvořit více přímých spojení ubytovacích spojů, například dva vlaky z Vídně a Innsbrucku do Hamburku a Düsseldorfu, které se setkávají v Norimberku, nabízejí dohromady 4 různé přímé relace. V jízdním řádu 2018 bude tento koncept dále rozvíjen.

Relace ÖBB Nightjet

  • Hamburk / Berlín – Curych
  • Hamburk – Mnichov – Innsbruck (autovlak)
  • Düsseldorf – Mnichov – Innsbruck (autovlak)
  • Mnichov – Villach – Benátky
  • Mnichov – Villach – Řím
  • Mnichov – Villach – Miláno

Marketing podpořil rozšířenou nabídku noční dopravy novým produktovým názvem Nightjet. Vychází z modelu využívaného ÖBB pro označení moderních služeb. Spojuje charakteristické slovo pro nabídku a anglické slovo jet – proudové letadlo, tryskáč, např. Railjet nebo Cityjet. Úspěšnost této formy pojmenování ilustruje i fakt, že tento Rakušany zavedený model pro označení svých služeb zřejmě okopírovala i jedna zahraniční firma. Image podporuje i nový nátěr vozů v tmavě modré doplněné o červené a stříbrné linky a nápisy.

Kromě Nightjetů křižují rakouské tratě také další noční spojení partnerských železnic, které jsou označeny jako Nightjet Partner. Jedná se o několik relací, které míří například do Krakova a Varšavy, Záhřebu, Rijeky nebo do Košic. První rok provozu se jeví jako úspěšný, když ÖBB prodaly pro své noční vlaky více než 1,4 milionu jízdenek.

NOVÝ KONCEPT, ALE MÉNĚ KOMFORTNÍ VOZY

Nightjety nabízejí cestování v lůžkových vozech s oddíly s 1, 2 nebo 3 lůžky v tradičním ekonomickém nebo luxusním provedení s WC a sprchou. Lehátkové vozy jsou se 4- nebo 6místnými oddíly a zvolit lze i dámský, rodinný nebo bezbariérový oddíl pro vozíčkáře. K dispozici jsou vozy 2. třídy s místy k sezení. Na palubě ubytovacích vozů zajišťuje servis společnost Wagons-Lits a cestujícím nabízí nápoje a občerstvení. V ceně služeb je i snídaně. Na vybraných relacích přepravují Nightjety osobní auta a motorky.

SOUVISLOSTI  Svezli jsme se vlakem ICE mezi Berlínem a Mnichovem. Ten bez kompromisu válcuje konkurenci

Projekt Nightjet podstatně omladil rakouský noční vozidlový park. Z provozu byly vyřazeny starší lůžkové vagony z 60. a 70. let a nahradilo je 42 lůžek WLABmz z let 2003 až 2005 odkoupených od DB. Jedná se o stejný typ, jako provozují ČD. V parku tak zůstalo už jen 10 patrových vozů WLBmz/WLABmz z roku 1995 původně určených pro projekt hotelových vlaků DACH. Park 59 rakouských lehátkových vozů Bcmz z let 1981/1982 (modernizované 2004 – 2010), 1991 a 2000/2001 doplnilo ještě 15 lehátkových vozů Bvcmbz odkoupených v Německu.

BEZ DOTACÍ SKONČILA ŘADA CNL LINEK VE FRANCII I V NĚMECKU

Ve většině Evropy noční doprava skomírá a je postupně rušena. Oblíbenou síť nočních vlaků CNL loni zrušila německá DB. Ve Francii seškrtali finanční podporu nočním vlakům a podstatně zredukovali jejich nabídku. Jistou budoucnost na přibližně 10 let má noční doprava snad jen ve Velké Británii a v Itálii, kde je provozovaná v závazku veřejné služby a tedy s masivní podporou veřejných financí. Ve Velké Británii podporuje provoz dvou párů nočních vlaků mezi Londýnem a Skotskem vláda, která rozhodla o pořízení nových lůžkových vozů u společnosti CAF. Vláda podporuje noční vlaky také v Itálii, když uzavřela kontrakt se státními drahami Trenitalia, bez soutěže formou přímého zadání, na desetiletý provoz vlaků IC včetně dvou desítek a o víkendech až tří desítek nočních vlaků InterCity Notte.

Analýzy v EU potvrzují, že i noční spoje je možné provozovat ve veřejném zájmu a jejich provoz financovat z veřejných prostředků.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde