Nový expres na trase Praha – Tábor – České Budějovice a zpět začne jezdit od 14. dubna, provozovat ho bude RegioJet. Spoj bude ráno v 9.01 odjíždět z Prahy, zastaví v Táboře a v 11.06 bude v Českých Budějovicích. Zpět z Budějovic odjede ve 12.55, v Praze bude ve 14.56. „V Českých Budějovicích bude mít ještě přímé provázání na autobusový spoj do Českého Krumlova. Pravděpodobně bude provázán i se spoji od Brna, povedeme to s možností přímé cesty Brno – České Budějovice,“ řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Na stejné trase provozuje své vlaky národní dopravce České dráhy, které jsou v celém úseku od Prahy do Lince prakticky dominantním hráčem. Stát si v tomto úseku objednává prakticky všechny vlaky které mezi Českými Budějovicemi a Prahou jezdí. V současné době to jsou všechny expresní a rychlíkové spoje.

Radim Jančura v minulosti o tuto trasu neměl zájem, především z důvodů rozsáhlé modernizace celého jižního koridoru, který Česko s Rakouskem spojuje. Ačkoliv veškeré práce mají skončit až v roce 2020, už dnes je trasa poměrně kapacitnější, a vejde se na ni i více vlaků.

Rychlíky z Brna do Bohumína převezme RegioJet. Ministerstvo upřednostnilo také Arrivu

Dopravce provozuje i lokomotivy které jsou schopné jezdit pod dvojím systémem trakční napájecí soustavy, proto expanze na jih je více než logická. Mimo Plzně, kde dráhy provozují vlastní koncept vlaků Západní expres, jsou České Budějovice dalším magnetem právě pro RegioJet.

Od doby, co se firmě se žlutými autobusy podařilo prakticky odstranit veškerou konkurenci v autobusové přepravě od Prahy přes Písek do Českého Krumlova, chce firma sázet více na expanzi právě na železnici. Radim Jančura už koncem roku 2017 uvedl, že na páteřních trasách bude chtít své autobusy nahradit postupně vlakem. Mezi Prahou a Brnem se mu to zatím nepodařilo, ačkoliv k mírné redukci svých autobusů jezdících po D1 v minulosti došlo.

Zadlužení RegioJetu přesáhlo jednu miliardu. Firmu do červených čísel stáhl nákup nových lokomotiv

Trasa mezi oběma městy je velmi frekventovaná, a zaplněnost jednotlivých spojů Českých drah překračuje ve špičkách až 90 procent. Od prosince, kdy vešel v platnost i nový jízdní řád, dopravce sjednotil také názvy všech vlaků. Expresy nesou jednotný název Jižní Expres, rychlíky pak nesou jednotné označení Vltava. V kratším úseku mezi Prahou a Táborem jezdí také jednotné označení vlaků Lužnice, mimo jeden pár zajíždějící až do Veselí nad Lužnícií.

JIKORD pak na celý Jihočeský kraj objednal u státem vlastněného dopravce 4,2 milionů vlakokilometrů, což je v celkovém úhrnu o 4 procenta více než za rok 2017. V kraji pak ještě působí GW Train, kde krajský organizátor dopravy objednal 1,46 milionů vlakokilometrů, na úzkorozchodné dráze pak 226 tisíc kilometrů. Celkové náklady pak za rok 2019 nepřesáhnou 700 milionů korun. Expresní a rychlíkové spoje pak Ministerstvo dopravy vyplácí Českým drahám zvlášť.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na