RegioJet reaguje na vstup konkurenčního dopravce FlixBus, který v minulém týdnu spustil své první čistě vnitrostátní linky v Česku. Zostřená konkurence na silnici může pro RegioJet znamenat zpomalení rozvoje na železnici.
Strach, a zelená konkurence
Společnost RegioJet postupně vyndá z každého svého autobusu čtyři sedačky, aby v nich bylo více místa. Posílí také wi-fi připojení. Reaguje tak na vstup konkurenčního dopravce FlixBus, který v minulém týdnu spustil své první čistě vnitrostátní linky v Česku. Další chystané kroky zatím nechtěl Jančura specifikovat. Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje přijdou další novinky od září a mají být na trhu jedinečné.
„Flixbus připravoval autobusy proti nám, dali cestujícím větší prostor. Budeme proto z každého našeho vozu vyhazovat čtyři sedačky, abychom získali větší prostor, než nyní nabízejí oni. Ostatní sedadla posuneme po kolejnicích a rovnoměrně rozmístíme,“ upřesnil Jančura s tím, že dodavatel autobusů Irizar jim tuto službu poskytne jen za cenu práce.
Celá operace není snadná kvůli monitorům na sedadlech, hýbat bude nutné také s klimatizací. Postupná úprava autobusů bude trvat několik měsíců. Zrychlení internetového připojení je pak otázka maximálně dvou měsíců. Kvůli nižším cenám FlixBusu už před pár dny také RegioJet zlevnil jízdenky, zavedl jejich pohyblivou cenu a umožnil bezplatné zrušení či změnu až do 15 minut před odjezdem namísto dřívějších 30 minut.
Ondrůj v srpnu: z nové konkurence strach nemáme, září: chtějí nás zničit
Řekl také, že v minulosti jednal s FlixBusem o spolupráci při prodeji jízdenek a později také o prodeji části sítě RegioJetu, avšak nedohodli se. „Řekli mi, že si trh získají jinak,“ uvedl Jančura. Domnívá se, že FlixBus chce žluté autobusy vymazat z mapy. „Spolupracovat s FlixBusem jsme se nerozhodli proto, že jejich jediným cílem bylo zničit naši identitu a my jsme naopak přesvědčeni, že náš koncept služeb je to, co u zákazníka vítězí,“ dodává mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
„Jediná forma spolupráce, kterou nám nabídli, byla přebarvení našich autobusů, omezení služeb na jejich úroveň a navíc poplatek 30 procent tržeb z jízdného za prodej přes jejich rezervační systém. Tyto podmínky byly pro nás neakceptovatelné především proto, že by znamenaly zdražení jízdného pro zákazníky a zhoršení služeb,“ uvádí.
Pokud žluté autobusy v Česku podlehnou v konkurenčním boji německému FlixBusu, zkusí značka RegioJet rozšířit své aktivity v Německu. „Pošleme všechny autobusy do Německa, tam nás budou vítat s otevřenou náručí. FlixBus tam má už v podstatě monopol, zvýšil ceny,“ řekl Jančura.
FlixBus začal v polovině srpna jezdit mezi Prahou a Brnem, Prahou a Karlovými Vary a také do jižních Čech. Od začátku září přidá linky z Prahy do Plzně a Liberce. „Naším cílem je být jedničkou na klíčových linkách do roku 2018 a postupně zapojit do naší sítě celou Českou republiku,“ uvedl ředitel FlixBusu pro ČR a Slovensko Pavel Prouza.