Ústecký kraj zakládá vlastního autobusového dopravce. Se soukromníky chce definitivně skončit

Krajští zastupitelé Ústeckého kraje schválili zřízení vlastního autobusového dopravce, který zajistí meziměstskou dopravu. Postupně má nahradit současné provozovatele. Ústecký kraj musel poslat dopravcům na navýšení mezd řidičů až 85,5 milionu korun. Jenže nemá jistotu, že peníze dopravce skutečně rozdělí mezi řidiče. A právě to vedlo zastupitele k rozhodnutí zřídit vlastní dopravní podnik.

Cestující změnu nezaznamenají, jízdní řády se měnit nemají. Platit zatím budou i smlouvy, které kraj s dopravci uzavřel. Autobusy soukromých dopravců začne nahrazovat svými teprve tehdy, pokud dopravci smlouvu vypoví, anebo jim skončí. Krajské autobusy by se měly nejprve objevit na Ústecku, kde současný provozovatel skončí zřejmě nejpozději do dvou let.

Postupný návrat k tradici

Dividenty vyplácené zahraničním vlastníkům dopravních divizí v Česku, zůstanou tak doma. To je v současné době hlavní stimul a inspirace pro další kraje, jak peníze daňových poplatníků neodvedou dcery svých mateřských firem do zahraničí. největší dividenty vyplácí tradičně Deutsche Bahn, která odchodem francouzské Veolie, získala v Česku majoritní většinu.

Antimonopolní úřad schválení nákupu dalších lokálních firem Arrivou sice schválil s velkou opatrností, úředníci mají plno výhrad k postupnému získávání monopolu nad dopravou ve veřejném zájmu. Arriva nakoupila ProboBus Beroun a Hořovice, a podíl protlačila i do ČSAD Kladno, což dle vyjádření úřadu už není tak v pořádku. Ještě více: Hořovice a Beroun chtějí změnu dopravce. Arriva má akutní nedostatek řidičů, a vynechává spoje

Kraje tak chtějí vlastní firmy, díky kterým budou mít větší přehled nad svými penězi. „V současné chvíli předpokládáme, že budeme i nadále provozovat veřejnou dopravu podle platné smlouvy,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Arriva Roman Herdel. S tím počítají i ostatní dopravci a ani kraj smlouvy vypovídat neplánuje. Dopravu v regionu zajišťují čtyři dopravci. Kraj jim peníze na platy řidičů přidá v rámci uzavíraných dodatků k dlouhodobým smlouvám.

Společnost BusLine už oznámila, že bude schopna za současné situace provozovat autobusy v některých oblastech jen do poloviny roku 2019. „Pro nás bylo lepší a výhodnější pokračovat formou veřejných soutěží, tak jak to bylo předtím,“ řekl na rozhodnutí kraje předseda představenstva společnosti Radek Chobot.

Náklady na roční provoz všech spojů linkové krajské dopravy, která denně přepraví zhruba 55 000 cestujících, budou podle odhadů zhruba 600 milionů ročně. „Podle studie by měl být dopravní podnik stejně drahý, jako nyní vynakládáme za dopravní obslužnost. Osobně si myslím, že by to mělo být levnější,“ uvedl Komínek.

Arriva hledá řidiče na sociálních sítích, a cílí hlavně na ženy. Aktuálně dopravce postrádá 150 řidičů