PODNIKÁNÍ NA ŽELEZNICI | V těchto dnech je tomu právě jeden rok, co začal vypravovat své vlaky černo-zlatý dopravce Leo Express Leoše Novotného. Zda je to skutečně důvod k oslavám, tak snad jen v duchu pachutě hořkosti a řady problémů které provozování vlaků na železnici obnášejí.
FOTOGRAFIE | MAJITEL VLAKŮ LEO EXPRESS LEOŠ NOVOTNÝ
„…Na železnici i nadále zuří celkem silná cenová válka kterou zavedl Radim Jančura se svými vlaky, do kterých ji úspěšně přenesl z autobusové dopravy kterou likvidoval své konkurenty na silnici.“
U železnice tomu tak snáze nejde. Leo Express vstupoval na koleje o více jak rok po vyjetí prvních vlaků RegioJet Radima Jančury. Začal jezdit na trati mezi Prahou a Ostravou s několika miliardami dluhů u bank které mu poskytují úvěry na nákup a provoz vlaků mezi hlavní metropolí a Ostravou. O cestující se tak mezi oběma městy přetahují dominantní České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Jančura si na žlutých vlacích buduje strategickou image. Ročně ho stojí 60 milionů
Cenová válka zatím přináší řadu výhod pouze pro cestujícího. Vlaky za svůj pohyb na kolejích musí platit, velké režie jsou i v personálu a údržbě vlaků. Jakýkoliv podnikatelský projekt postavený na provozu železnice s novým nebo ojetým vozidlovým parkem nemůže být od základu zcela efektivní – právě naopak. České dráhy tak jsou již několikátý rok cílem ostré kritiky a stížností u řady národních i Evropských úřadů především z aktivit Radima Jančury. Mnohé ovšem Evropská komise smetla ze stolu jako neopodstatněné. Radim Jančura dle svých slov „boj“ se státem nevzdá, praktiky Radima Jančury částečně přebírá i Leo Express. Zde je nutné ale vytrhnout, kdo cenovou válku a vůbec cenovou politiku na kolejích v Česku zavedl, a dál ji vede jako ne-vlastní – tedy Radim Jančura.
Leo Express vstoupil na koleje v listopadu 2012. Firma po sedmi měsících začala svému majiteli i vydělávat. Problému se ale do té doby navrstvilo ale více než zakladatel a šéf firmy v jedné osobě Leoš Novotný mohl odhadovat. Na dopravce začínají počátkem tohoto roku tlačit banky a věřitelé. Do firmy proto vstupuje hned několik akcionářů a strategie firmy se začíná podstatně měnit. Leo Express začal od jara stejného roku jít zcela jinou a strategickou cestou než jakou volí Radim Jančura se svými vlaky.
Firmu opustil i jeden klíčový manažer který pomáhal s rozjezdem vlaků konkurence RegioJet, Jan Paroubek. Později přešel právě k dopravci LE aby start vlaků černo-zlatého dopravce pomohl uskutečnit. Dopravce později doplácel spíše na technické problémy se zvolenými vlaky výrobce Stadler Flirt z Polska, než na finanční aspekty celého konceptu.
{snippet 106}
- Do Leo Expressu vstupuje další akcionář Peter Köhler
- Leo Express opustí další klíčový manažer. Jan Paroubek přišel do firmy od RegioJetu
Leo Express přepravil za rok téměř 900 tisíc cestujících a vykázal ztrátu přes 85 milionů korun. Konkurenční RegioJet Radima Jančury už druhým rokem vykazuje ztráty od 50 do 60 milionů ročně. Cestující veřejnost si ale k černým vlakům cestu postupně nachází. Dochází k velkému exodu cestujících od žlutých vlaků RegioJet, a to především díky technickým problémům v letních měsících kdy mají žluté vlaky již opět druhou sezonu na kolejích komplikace s klimatizováním svých hermeticky uzavřených vozů.
Cenová politika kterou na domácí koleje přinesl Radim Jančura, nevychází především majiteli černých vlaků Leoši Novotnému. Ačkoliv národní dopravce České dráhy jakoukoliv cenovou válku i nadál odmítají, pro média spřízněná s Radimem Jančurou je toto právě tučné téma na produkování PR a promo článků. Vypravení vlaku v jednom směru mezi Prahou a Ostravou je nákladnější právě pro vlaky žlutého dopravce RegioJet. Nejdráže vyjde dopravní cesta mezi oběma městy RegioJet, levněji SC Pendolino Českých drah, nejníže zaplatí pak vlaky Leo Express: 10.900,- korun za jednu cestu.
Pendolino už soukromým dopravcům v žaludku neleží. Nově vlaky EC a IC
Nejvíce jedovatých slin vůči vlajkovým vlakům SC Pendolino do médií za dva roky pronesl Radim Jančura. Dokonce byl během tohoto roku připraven Pendolina Českých drah odkoupit. České dráhy mezi Prahou a Ostravou provozují tyto vlaky na své podnikatelské riziko. Nově zajíždějí jednotky Pendolino i do západních destinací jako jsou Plzeň nebo Mariánské Lázně. Na neustálé kritice vůči těmto vlakům ze strany Radima Jančury aktiva polevují, nově vadí vlaky kategorie EuroCity a InterCity jezdící souběžně ve stejné trase mezi Prahou a Ostravou.
Tyto vlaky ale platí stát, resp. stát si objedná produkt a dopravce jej dodává po dobu nasmlouvaného období. Tyto vlaky jezdí již dlouhé roky, ještě před samotným vstupem jakéhokoliv soukromého dopravce v záměru na přepravy osob po železnici. Nyní jsou trnem v oku jak Jančurovi tak Novotnému. Vlaky kategorie EC a IC ale nemají své cíle v Ostravě a okolí, pokračují dále na Slovensko do Žiliny, Zvolena nebo Košic. Stát tyto vlaky na svém území proto objednává a dopravci proplácí. Na území jiného státu jezdí v režimu reciprocity, kdy vozidla obou států vykonávají dopravní obslužnost na cizím území.
Případný odchod jednoho ze dvou sokromých dopravů pocítí nejvíce daňový poplatník
Radim Jančura koncem minulého roku vstupuje do médií a pronáší řadu neověřených a lživých faktů: „Pendolina Českých drah jsou ve ztrátě ještě před vstupem mé firmy, i firmy Leoše Novotného“ dle Jančurova tvrzení mají SC Pendolina roční ztráty kolem 500 milionů korun ročně. Když byl vyzván aby svá tvrzení doložil, ohradil se útokem na jeho osobu ze strany moderátora. I takto se dá vést mediální válka založená na lžích, překrucování faktů a zcela nepodložených argumentech.
Mluvčí Českých drah Radek Joklík to ovšem odmítá: „Nebudu komentovat nějaké odhady konkurenčních dopravců, které se nezakládají na pravdě, a už vůbec nevycházejí z reálných čísel.“
Oba soukromí železniční dopravci RegioJet a Leo Express se kvůli cenám ČD obrátili na Antimonopolní úřad, jenže ten nemá žádné zákonné lhůty, dokdy by měl rozhodnout. Leo Express už proto informoval o problému i Evropskou komisi. A věc by měly řešit i české soudy. Všichni tři železniční dopravci tak i nadále čekají, kdo z konkurence první nevydrží s cenami hluboko pod úrovní evropského průměru a z cenové války odpadne. Reálně tak hrozí odchod obou soukromých dopravců.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/komentar/1817-rok-dopravce-leo-express-na-kolejich-duvod-k-oslavam-temer-zadny{/qrcodegenerator}
U Radima Jančury to nebude v případě odchodu z dopravy na železnici tak jednoduché. Sám bude nejspíš požadovat srze nezávislého arbitra a soudy, náhradu velkých finančních ztrát které každoročně vykazuje provoz jeho žlutých vlaků. Nakonec se v konečném důsledku složí na případnou pokutu a narovnání ztrát daňový poplatníci. Leoš Novotný chce k tomu vstoupit i na koleje v Polsku, uvažuje i o dalších zemích.
{snippet 101}
- Soud zakázal firmě Leo Express využívat zákaznické produkty Českých drah
- Konkurence mezi Prahou a Ostravou nabírá na obrátkách. Do praktik Radima Jančury spadl i dříve neutrální Leo Express
- Leo Express vykázal ztrátu 85 milionů korun. I tak si dopravce své cestující našel
- Leo Express uvádí jména personálu ve vlaku. V Německu se používají smyšlená
- Výhled z kabiny strojvedoucího nabízí Pendolino, nově také Leo Express
- VIDEO: Unikátní letecké záběry soupravy Leo Express
- LEO Express bude končit v Bohumíně, Pendolino je v Ostravě první
{snippet 100}
- Liberalizaci železnice neohrožuje stát, ale soukromý sektor nekonečným řetězem stížností vůči státu
- KOMENTÁŘ: Soukromí dopravci – naděje či zhouba české železnice
- RegioJet se potýká s problémy u lokomotiv zakoupených v Itálii
- RegioJet má problémy s klimatizacemi ve svých vozech. Firmu ostře kritizují cestující na Facebooku
- Velká horka způsobují ve vlacích výpadky klimatizace. Ve žlutých vlacích kolabuje personál i cestující
- České dráhy provozují přes 500 klimatizovaných vozů
{snippet 120}