Bez výběrového řízení nakonec skončila soutěž o dopravce na dotované lince S34 z centra metropole do aglomerace v Čakovicích. Ropid tak upřednostnil dopravce s naprosto nevyhovujícím vozidlem s vysokou podlahou, aníž by vzal v potaz nabídky dalších dopravců. České dráhy v Praze provozují na řadě příměstských železničních linkách výhradně nízkopodlažní vozidla.

Proč Ropid preferuje vozidla nevyhovující, svědčí o silné lobby a podezřele propojeným vlastním zájmům mezi Regionálním organizátorem dopravy (Ropid) a provozovatelem Klubem železničních cestovatelů (KŽC). Ačkoliv Ropid tato propojení odmítá, provázanost a silné osobní vztahy ve vedení obou firem jsou zřejmé.

Informace do médií uvedl sám organizátor dopravy, když bez výběrového řízení které původně bylo v plánu, přiklepnul provozování příměstské linky S34 z hlavního nádraží přes Vysočany do Čakovic soukromému dopravci. Původně totiž o provozování této linky mělo zájem několik dopravců, mimo České dráhy i Arriva vlaky.

Soukromý dopravce tak bude motorové vozy s vysokou podlahou pobírat daleko větší dotace, než kolik vynakládá Liberecký kraj na zcela nové motorové vozy Stadler jezdící v jeho regionu, případně na stejné a nové motorové vozy jezdící na Vysočině.

Cena za kilometr, jako u nového vlaku s nízkou podlahou

Skandální na celé kauze je i to, že provázanost mezi firmou Ropid a KŽC je daleko větší než by se původně čekalo. Ropid, který prosazoval dlouhodobě politiku nízkopodlažních vozidel, u autobusové dopravy ještě tvrdší, slevil ze svých zásad a provoz S34 “ušil” na míru zcela bez soutěže. I když se to firma snaží bagatelizovat, zcela bez komplikací tak vše nebude.

Zrušení soutěže na provoz linky nejspíš skončí řadou trestních oznámení. České dráhy se k takovému postupu dle svého mluvčího nechtějí vyjadřovat, sdílnější není ani Arriva.

KŽC obdrží za každý ujetý kilometr 76,56 korun, a to za vlak, který je s vysokou podlahou a přes 30 let starý. Podezřelé přiklepnutí provozu této linky chce posoudit i vedení města. Dopravce tak získal kontrakt na deset let s tím, že po pěti letech musí část vozidlového parku nahradit vozidlem novým, tedy vozidlem zcela nízkopodlažním.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na