České dráhy zařadily přesně před patnácti lety – 28. listopadu 2005 – do běžného provozu rychlovlaky Pendolino. Pro někoho jde o pohodlné a luxusní cestování, pro jiné však o zbytečný luxus, který není pro české tratě vhodný. Pro druhý argument svědčí i fakt, že nikde v Česku nemůže využít svou maximální rychlost 230 kilometrů v hodině a může jet „jen“ 160 kilometrů za hodinu.
Vlaky Pendolino jsou nejaktivnější mezi Prahou a Moravou. Tendr na dodávku deseti rychlovlaků vypsala česká vláda už v roce 1995, ovšem celý projekt se výrazně zpozdil a také prodražil.
Vítězné konsorcium vedené ČKD se totiž záhy dostalo do problémů, a kontrakt proto převzala italská firma Fiat Ferroviaria, patřící v současnosti mezinárodnímu koncernu Alstom. České dráhy koupily od Alstomu nakonec sedm souprav rychlovlaků zhruba za 4,4 miliardy korun, poslední splátku poslaly na účet výrobce v listopadu 2014.
Jedna ze souprav byla ovšem vážně poškozena při nehodě na přejezdu ve Studénce v červenci 2015 a továrna musela vyrobit celou přední část vlaku. Oprava trvala tři roky, vlak se do provozu vrátil až předloni v novém designu interiéru, který dostaly i ostatní soupravy. Pendolino, které oproti běžným vlakům může díky naklápěcí skříni projíždět rychleji zatáčky, drží český rychlostní rekord. V listopadu 2004 jelo u Břeclavi mezi Vranovicemi a Podivínem rychlostí 237 kilometrů za hodinu.