Výročí vzniku Československa připomíná i největší a nejdražší známé auto na klíček vyrobené firmou Husch za první republiky. Jeho renovaci dokončil sběratel Michal Widenský a ve čtvrtek ho poté prezentoval dětem z jedné pardubické základní školy.

„Vyrobila ho firma Husch, měří 33 centimetrů. Má přední reflektory, osvětlený interiér a zadní poznávací značku. Tahle verze mohla stát v roce 1935 kolem 400 československých korun,“ řekl Widenský.

Auto ve žlutočerveném provedení nejspíš nemá konkrétní předlohu. Plechových autíček na klíček firma vyrobila málo, protože byla velmi drahá a mohli si je dovolit jen bohatí lidé. Obyčejná auta, která neměla mechanický pohon, v té době stála kolem deseti korun.

Widenský se věnuje i výrobě dioramat, jedno nové představuje Masaryka v Lánech v roce 1926. Výjev rámuje dobová fotografie zámku. Scéně dominuje černé auto Škoda-Hispano-Siuza, které prezident v tomto roce dostal.

„Snažil jsem se auto udělat přesně podle originálu, existuje asi deset fotek Masaryka s autem,“ řekl Widenský.

Auto je složené z dobového materiálu, ať jde o staré plechy, nebo skla oken, které kdysi sloužily ve fotolaboratoři. Všechny části, například reflektory, blatníky, kola, bednu na nářadí, nárazníky, Widenský vyrobil. Auto dokonce svítí.

„Sehnal jsem si podobně tvarově a rozměrově podobné auto už jako šrot a z toho jsem za pomoci dobových materiálů udělal prezidentský vůz. Ještě chci, aby auto mělo dobový zvuk motoru a znělo jako originál. Existuje jich na světě ještě asi pět z té stovky kusů, které firma vyrobila,“ řekl Widenský.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na