Ředitelství silnic a dálnic podepsalo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky dodatek ke smlouvě na dostavbu hradecké dálnice D11. Cena se zvýší o zhruba 148 milionů korun, termín dostavby se zkrátí o měsíc, uvedla v úterý Česká televize.

„Mám pro všechny řidiče dobrou zprávu. Úsek Hradec Králově – Smiřice se podařilo odblokovat, došli jsme k dohodě. Ředitelství silnic a dálnic se spolu se společností Eurovia dohodly, jak nacenit dobu, o kterou dostala staveniště o 35 dnů později,“ řekl na tiskové konferenci ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

„Chtěl bych poděkovat ministerstvu dopravy, že se ujalo poměrně úspěšné roli mediátora. Skutečně se nám podařilo domluvit na věcech, které jsme si mysleli, že jsou téměř nedomluvitelné,“ řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa s tím, že postup je podle něj v souladu s uzavřenou smlouvou.

Znalecký posudek na vyšší náklady stavby

Pavel Jiroušek, ředitel Eurovie pro Čechy střed novinářům řekl, že práce budou zahájené na jaře. „My jako zhotovitelé potvrzujeme, že řidiči by dostali takový dárek a stavba bude dokončená v původním termínu, respektive o měsíc dříve,“ dodal Jiroušek.

Podle dodatku ke smlouvě, který Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se stavebními firmami uzavřelo v pondělí, firmy dostanou požadovaných 148,63 milionu korun bez DPH. Původní vysoutěžená cena byla 2,594 miliardy korun bez DPH.

VŠECHNY ČLÁNKY KAUZA D11

Navýšení si ŘSD nechalo ověřit znaleckým posudkem, vyplývá ze sedmistránkového dodatku zveřejněném v registru smluv. Obě strany se také dohodly na tom, že pondělí 11. února je dnem předání staveniště a že firmy zahájí stavební práce do 14 dnů.

Hotovo bude do roku 2023

ermín uvedení dálnice do provozu dodatek zkrátil o jeden měsíc na 43 měsíců. Protože za datum zahájení stavby se bere 5. říjen 2018, měla by být dálnice uvedena do provozu do 5. května 2022. Termín úplného dokončení díla dodatek zkrátit také o jeden měsíc na 55 měsíců, tedy do 5. května 2023.

ŘSD v dodatku přiznalo, že stavebním firmám ve lhůtě 12 měsíců od podpisu smlouvy neoznámilo zahájení stavby. Učinit tak mělo do 1. září 2018. Protože ŘSD neoznámilo zahájení stavby do 12 měsíců, vznikl stavebním firmám podle smlouvy nárok na dodatečnou platbu.

Včasné neoznámení zahájení stavby je v dodatku zdůvodněno prodloužením řízení o vydání stavebních povolení kvůli námitkám hnutí Děti Země.

Konsorcium společností Eurovia, Metrostav a Swietelsky koncem ledna oznámilo podmínečné odstoupení od smlouvy na stavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic, podle firem jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. ŘSD na to reagovalo vypovězením smlouvy.

Poté se Ředitelství silnic a dálnic s firmami dohodlo, že do poloviny února uzavřou dodatek ke smlouvě, poté by obě strany sporu měly vzít zpět své odstoupení od smlouvy. Stavební společnosti současně daly najevo, že kvůli zdržení vypršela jejich cenová nabídka, a budou tak žádat víc peněz. Eurovia náklady navíc vyčíslila na zhruba 200 milionů korun, přičemž do částky zahrnula náklady na uvedení území do potřebného stavu a zvýšené ceny vstupů stavebních prací.

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Sdružení mělo úsek postavit za 2,59 miliardy korun bez DPH, hotov měl být v roce 2022. Stavba ale ještě nezačala, firmy do podpisu dodatku staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na