Automobilka Škoda Auto dnes prodloužila odstávku výroby ve všech třech českých závodech kvůli pandemii koronaviru nejméně do 14. dubna, informovalo vedení firmy zaměstnance v dopisu, který má redakce k dispozici. Původně se měla výroba spustit 6. dubna. VW by mohl propouštět, když se nepodaří dostat virus pod kontrolu.
Na svá pracovní místa se měli zaměstnanci původně vrátit v pondělí 6. dubna ráno, nyní se do práce vrátí nejdříve v úterý 14. dubna ráno. Odstávka se tedy prodlouží o více než týden.
„Reagujeme tím i na nadále velice nízkou poptávku, která je důsledkem státem nařízeného uzavření prodejních míst v České republice a v mnoha dalších zemích Evropské unie,“ píše vedení firmy v dopise podepsaném předsedou představenstva Bernhardem Maierem a členem představenstva Bohdanem Wojnarem, který se sám koronavirem nakazil.
Zaměstnanci dostávají od 18. března až do 29. března 70 procent platu, poté se zvýší na 75 procent. Tato dohoda platí nadále, 75 procent platu tak budou zaměstnanci dostávat i po 6. dubnu, kdy se původně měla výroba obnovit.
Někteří zaměstnanci v automobilce stále pracují kvůli zachování kontinuity nezbytných činností. Odbory Škody Auto ve čtvrtek uvedly, že se v mladoboleslavském závodě automobilky stále pohybuje 350 kmenových zaměstnanců a dalších 600 externistů. V dalších závodech jsou čísla nižší, spíše v desítkách lidí. Jde například o strážné, energetiky, pracovníky údržby a další profese.
Automobilka Škoda Auto zastavila kvůli pandemii 18. března výrobu ve všech třech svých českých závodech, tedy Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí.
Škoda Auto loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích a zaměstnává téměř 39.000 lidí, z toho v Česku téměř 34.000.
Škoda Auto je součástí německého koncernu Volkswagen. Slovenská divize Volkswagenu dnes uvedla, že opět prodlužuje odstávku výroby, a to o čtyři dny do 9. dubna. Rozhodnutí zdůvodnila pokračujícím poklesem poptávky a omezeními v dodavatelském řetězci. Divize přerušila výrobu 17. března, původně na dva týdny.
Volkswagen má na Slovensku tři továrny. Na okraji Bratislavy vyrábí sportovně-užitková vozidla (SUV) a také malá městská auta včetně modelu Citigo. Ve Stupavě nedaleko Bratislavy Volkswagen provozuje nástrojárnu a v Martině na severu země vyrábí součástky.
VW by mohl propouštět, když se nepodaří dostat virus pod kontrolu
Německý automobilový koncern Volkswagen by mohl přikročit ke snižování počtu zaměstnanců, pokud se šíření koronaviru nepodaří dostat pod kontrolu. V rozhovoru s německou televizí ZDF to řekl šéf podniku Herbert Diess. Součástí koncernu je i česká automobilka Škoda Auto.
„Pouze v případě, že podobně jako Čína, Korea a další asijské země dostaneme ten problém pod kontrolu, máme šanci projít krizí beze ztrát pracovních míst,“ uvedl Diess, kterého cituje agentura Reuters.
Šéf koncernu upozornil, že Volkswagen teď s výjimkou Číny neprodává „prakticky žádná“ auta, stále však musí pokrývat vysoké fixní náklady, které se pohybují kolem dvou miliard eur (zhruba 55 miliard Kč) týdně.
Volkswagen, který po celém světě zaměstnává kolem 671.000 lidí, kvůli koronaviru pozastavil výrobu ve svých továrnách v Evropě. Koncern teď podle Diesse zkoumá možnosti, jak produkci obnovit bez ohrožení zdraví zaměstnanců.
Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, dnes na dotaz ČTK odkázala na dopis zaměstnancům, který vedení firmy rozeslalo 17. března. „Naším hlavním cílem je udržet i v této složité době všechny zaměstnance na palubě. V současné chvíli nelze s jistotou předpovědět, jaké dopady bude tato krize na společnost mít, či jak dlouho potrvá,“ uvedlo vedení Škody v dopisu zaměstnancům.
Vedení Škody dodalo, že pro zaměstnance jsou nyní zajištěné lepší podmínky než u podpory v nezaměstnanosti a v neposlední řadě má zaměstnanec šanci po odeznění všech důsledků koronavirové pandemie opět normálně za plnou mzdu pracovat.
Volkswagen je podle objemu prodeje největší automobilkou na světě. Koncern má 124 továren, z toho 72 v Evropě.