Nejspíš technické problémy a lidské chyby způsobily v tomto týdnu už tři mimořádné události na tuzemské železnici. Vyplývá to z informací mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala. Inspekce zatím příčiny všech incidentů, které se udály na Vysočině, u Plzně a v Českých Budějovicích, šetří. Konečné výsledky může mít v řádech měsíců.

Rušný týden pro železničáře začal v úterý na Vysočině, kde osobní vlak jel mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím několik kilometrů bez strojvůdce. Ve vlaku bylo 11 cestujících, nikomu se nic nestalo. V pátek rychlík z Prahy do Mnichova projel v Ejpovicích za Plzní na červenou a vjel na jinou trať. Strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn. Zatím poslední incident se udál dnes v Českých Budějovicích, kde se srazily dvě posunovací lokomotivy. Ani jedna z nich nevykolejila, jeden strojvedoucí byl ale lehce zraněn. Škoda přesahuje dva miliony korun.

Vlak bez strojvedoucího s cestujícími ujel několik kilometrů. Zastavil pak ve sklonu tratě, nikomu se nic nestalo

Inspekce ve všech případech provedla základní prošetření na místě. Drápal připustil, že sobotní nehoda v Českých Budějovicích mohla být způsobena technickými problémy jedné z lokomotiv. Na ní se nyní chystají komisionální prohlídky, které by měly detailně otestovat její stav.

Pravděpodobně nejsložitější šetření čeká inspekci v případě neřízeného vlaku na Vysočině. K události totiž mohla přispět jak technická porucha, tak i selhání lidského faktoru, případně kombinace obojího. Inspektoři kvůli tomu vyslechli všechny zúčastněné, včetně strojvůdce, který byl mimo vlak. Následovat bude prozkoumání technického stavu motorového vlaku.

Opilý strojvedoucí dojel z Brna s nevysvětlitelným zpožděním, našli ho jak spí v kabině lokomotivy

Drápal uvedl, že vlak měl technické problémy, kvůli nimž strojvedoucí vyšel z vlaku, aby se je pokusil opravit. Není však dosud jasné, proč se následně vlak samovolně rozjel. “Zda to bylo způsobeno právě touto poruchou, nebo něčím jiným, je předmětem šetření,” podotkl mluvčí. Zároveň připustil, že technické problémy mohly způsobit i potíže s ruční brzdou, která údajně po rozjetí vlaku nefungovala. Výsledky technických testů bude mít inspekce za několik měsíců.

Strojvedoucí chybují i díky více rozdílným systémům zabezpečení tratí. Lokálky jsou na tom zatím nejhůře

Chyba strojvedoucího nejspíš stála za pátečním incidentem v Ejpovicích. Inspekce zatím z vyšetřování výsledky nemá, okolnosti však nasvědčují tomu, že strojvedoucí nejspíš přehlédl červenou na semaforu. Podle Drápala podobné události, kdy vlak projede na červenou a vjede na jinou kolej, většinou vznikají selháním lidského faktoru. Inspekce ale prošetří i další možné faktory, které mohly počínání strojvůdce ovlivnit.

Případů projetí vlaků na červenou přibývá, což potvrzují i informace Drážního úřadu. Loni se počet zakázaného projetí návěstidel na červenou meziročně zvýšil o 13 procent na 142. Více než tři čtvrtiny případů se staly ve stanicích na semaforech, které povolují vjezd a odjezd, nebo při posunu. Příčiny tohoto nárůstu jsou podle úřadu zejména v nepozornosti nebo neznalosti strojvedoucích. K tomu navíc přispívá jejich dlouhodobý nedostatek a zvyšující se výkony dopravců.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na