Okresní soud v Novém Jičíně od pondělka opět projednává železniční neštěstí ve Studénce z roku 2008, které nepřežilo osm lidí. První rozhodnutí novojičínského soudu, který zprostil obžaloby všech deset obžalovaných, ostravský krajský soud loni zrušil. Nově předvolaní znalci se mají navzájem vyjádřit k vyhotoveným znaleckým posudkům. Hlavní líčení potrvá do čtvrtka, pak bude proces pravděpodobně odročen.

„Rozsudek byl zrušen, bylo nařízeno krajským soudem, abychom znovu vyslechli znalce, aby se mohli navzájem vyjádřit k závěrům znaleckých posudků. Všichni znalci se dostavili,“ řekl v úvodu opakovaného hlavního líčení soudce Jaromír Pšenica.

Ještě než se ke slovu dostal první znalec, musel soudce čelit námitkám advokátů obžalovaných. Jeden například požadoval s ohledem na pauzu od posledního hlavního líčení, aby se zopakovaly provedené důkazy. To soudce odmítl.

„Rok a tři měsíce není taková prodleva s ohledem na to, jak dlouho toto hlavní líčení trvá. Není z našeho pohledu potřeba opakovat důkazy,“ řekl předseda senátu.

KAUZA STUDÉNKA: Advokái žádají zproštění viny svých klientů. Soudce to odmítá a případ odročil

Soud se také musel vyjádřit k připomínce krajského soudu, podle které se společnost Bögl & Krýsl nepřipojila řádně k hlavnímu líčení. Soudce v pondělí pouze konstatoval, že nadřízený soud pravděpodobně přehlédl doklad, podle něhož se společnost, která na stavbě pracovala, připojila řádně.

Jako první shrnul výsledky znaleckého posudku expert z Českého vysokého učení technického Tomáš Rotter. Posudek se zaměřil na technické příčiny havárie. „Na všem trváme. Nehodláme cokoliv měnit,“ řekl znalec. Podle něj stavbaři pochybili například tím, že nezaměřovali stav podpůrné konstrukce, která most podepírala. Neudělali to ani v okamžiku, kdy se zablokoval jeden z vozíků, na kterém se deska mostu pohybovala. Následně se konstrukce vychýlila. Stavbaři ji jen narovnali, ale už ne do původní úrovně.

SOUVISLOSTI  Národní dopravce ukončil projekt Vlakopedie, ta měla původně účel informačního rozcestníku

KAUZA STUDÉNKA: Advokái žádají zproštění viny svých klientů. Soudce to odmítá a případ odročil

„Ke zřícení mostu došlo v důsledku pohybu celé vysouvací konstrukce. Toto bylo primární příčinou. Vysouvací konstrukce byla v labilním stavu a dostala se do zcela nestabilního stavu,“ řekl znalec. Dodal, že pokud by na stavbě byly dodržovány technické podmínky, existovalo by mnoho okamžiků, kdy se to dalo zastavit. „Nemuselo k té havárii vůbec dojít,“ uvedl znalec.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na