Krajský soud v Brně ve středu zrušil pokutu jeden milion korun, kterou Českým drahám udělil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za pronájem lokomotiv Taurus od rakouských drah v roce 2014. Podle soudce Davida Rause ČD pouze plnily závazky vyplývající z dohody o mezinárodní přeshraniční dopravě. Stížnost na takový pronájem přicházel paradoxně i ze strany firmy Škoda Transportation, která doposud nebyla schopna zajistit schválení jejich lokomotivy pro vozbů osobních vlaků v Německu.
Soud tak odmítl argument ÚOHS, který tvrdil, že se dráhy dopustily správního deliktu tím, že si nepronajaly lokomotivy v žádném z druhů zadávacího řízení. I mimo následující zmínku, že ČD plní ze smluv vyrovnání výkonů na území jiného státu, dopravce k najmutí lokomotiv donutila především roky trvající technické peripetie kolem lokomotiv z Plzně.
Dráhy se bránily tím, že jde o standardní spolupráci s národním dopravcem sousedního státu a takzvanou vyrovnávku výkonů, která je běžná při spolupráci i s dalšími okolními státy. Podle Rause není možné považovat za pronájem lokomotiv ani stav, kdy se část smlouvy plní finančně. „Dráhy neučinily nic víc, než co by přesahovalo závazek České republiky v mezinárodní dopravě,“ řekl Raus.
ÚOHS nyní musí přepracovat druhostupňové rozhodnutí v souladu s právním názorem rozsudku. České dráhy vedou s antimonopolním úřadem ještě totožný souběžný spor, v němž dostaly pokutu 1,2 milionu korun za smlouvy uzavřené v letech 2009 až 2012. Odvolání proti této pokutě se věcně řešilo právě v rámci dnešního sporu, proto lze podle právního zástupce ČD Robina Bláhy předpokládat, že ÚOHS bude muset zrušit i tuto pokutu.
České dráhy v letech 2009 až 2012 uzavíraly každoročně se společností Österreichische Bundesbahnen smlouvy na pronájem lokomotiv Taurus. Ty jako jediné mohou vozit osobní soupravy Railjet na mezinárodních spojích mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. První v Česku vyjela v roce 2014. V předchozích letech vozily rakouské lokomotivy standardní soupravy vlaků EuroCity mezi Českém a Rakouskem. K nákupu dalších lokomotiv od firmy Siemens vede i ČD Cargo, které původně mělo v plánu objednat lokomotivy z Plzně, nicméně stále se opakující problémy, zejména v Německu, nakoupí nákladní Cargo lokomotivi Vectron: ČD Cargo nakoupilo prvních pět lokomotiv Vectron. O dalších bude jednat
PSALI JSME:
- Škoda Plzeň napadla smlouvy Českých drah s ÖBB u Antimonopolního úřadu. Obstrukce tak nabrala druhý dech
- Vectron nebo Taurus. České dráhy budou vybírat mezi novinkou a legendou