České dráhy mají jasno. Legendární „Žabotlam“ do roka skončí v pravidelném provozu

Zná je skoro každý, a téměř každý s nimi měl něco společného - dojíždění do práce, školy, nebo za zábavou. Legendární "Žabotlam" České dráhy do roka stáhnou z pravidelného provozu. Už nyní vykonávají pouze namátkové zásahy do pravidelného provozu, a to předně na trati z Prahy do Kralup nad Vltavou, případně Stránčic, a nebo na městských linka Pražského Eska.

Žabotlam, tedy pantografová jednotka vyráběná od poloviny šedesátých let minulého století, jezdí na příměstské železnici hlavní metropole už celých padesát let. Původně se s tak dlouhým časovým nasazením v pravidelném provozu nepočítalo. Nicméně přišla komunistická normalizace, špunt v podobě devizové stagnace, který přežil prakticky až do pádu komunismu v Československo. Československé státní dráhy se na další nutnost obnovy vozidlového parku v osobní dopravě nezmohli.

Nákupy v zahraničí nebylo možné uskutečnit, aby do něčeho nestrkala nos tzv. nadnárodní obchodní komora RVHP (Rada vzájemné hospodářské pomoci), když to nebylo RVHP socialistických, tzv. vyspělých leninsko-stalinských režimů jednotlivých států, existovalo centrální plánování vlády doma, i v Moskvě.

„Provoz jednotek je postupně utlumován již několik let v souvislosti s jejich náhradou moderními vlaky. Tyto soupravy byly vyráběny v letech 1964 až 1973 a v současnosti už jsou za hranicí své životnosti,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. 

Přesný termín ukončení jejich provozu zatím stanoven není – může se tak stát ještě letos, nebo v průběhu příštího roku. I přesto, že vyřazené soupravy jsou sešrotovány, neuvidí cestující žabotlamy možná naposled. „Jednotky 451 se v současnosti používají také jako záložní a mohou se objevit i na jiných tratích jako výpomoc např. při výlukách, řešení mimořádností,“ dodává Štáhlavský. Jednu soupravu už zároveň České dráhy vyčlenily pro zachování a muzejní účely.

žabotlam

žabotlam

žabotlam

žabotlam

žabotlam

žabotlam

žabotlam