Chaoticky jsem psal o 721 jako T435 ale správně má být 720! Za upozornění děkuji a upravím článek tak jak má být. V plánu pro realizaci staveb mám více modelů takže vznikl tento problém a ještě jednou se omlouvám ze nekorektní informaci. Již delší dobu chci realizovat model T435049 a to s původním značením.

03

Dodatek autora: v současné době (2010), jsem celkem v pčesvědčení, že ač odlitek se jeví jako celkem povedený, tak zachovat odlitek ale pořídit rám modelu od Pavla Gülicha. Nyní také DK-Model již vyrábí řadu nových leptů lokomotiv. Takže koncepce může být zvolena zcela jiná, tedy zásadní… lept kastle & mosazný rám. Pojezd mám od p.Vilingera, kde bohužel je absence 5pól motoru – stávající pojezd: 3pól, takže výměna je více než nutná!

Od několika z Vás mám perfektní fotodokumentaci jak k 049 tak k 016 za což také děkuji. V druhém díle se chci zaměřit na čisté opracování a přípravu barev a nástřiku. V třetím díle bude již lakování a kompletní dokončení práce s barvou. Čtvrtý díl bude o realizaci elektroniky jako je dekodér pro jízdu, dekodér pro zvuk (Uhlenbrock) a samotná instalace SMD pro poziční světla a žárovek pro dálková světla.

Chci se také zaměřit na eventuální dostupnost leptů z NSR o čemž bych také případně informoval! Dnešním dnem mám v USA objednán kompletní model lokomotivy Atlas s koly RP25. Tento model budu realizovat na pojezd Vilinger ale druhý hektor bude již pro objednanou Atlasku !

Púvodní text autora, dodatek 2:


Když jsem před lety procházel areál depa Libeň v Praze kde se provádí menší zbrojení některých příměstských jednotek a motorových vozů 853 ap. tak jsem s fotoaparátem zamířil hned ke dvěma odstaveným hektorům. Jeden 721 091-7 který sloužil v té době (nevím jak je tomu dnes) k manipulaci v obvodu depa kde nejsou nataženy dráty pro posun přím. jednotek, proto měl na straně směrem k hale údržby redukci pneumatického spřáhla ovládaného fírou z lokomotivy pro spřažení s jednotkou a na druhé straně lokomotivy bylo zachováno standartní – k čemu by tam také bylo. Druhý 721 209-5 byl jen pro posun motorových vozů 853 a pro manipulaci a čištění osobních vozů a pro halovou ruční myčku. Text v rámečku již není platný stejně jako další informace dále v článku směrované na 721…


A model: rozhodně nehodlám dodržet letité opotřebení kyselým deštěm a jiných povětrnostních vlivů které by vystihla nejspíš decentní patina. Barvy nechám původní. Jelikož jsem zastánce decentní patiny, úpravou projde jen podovzková část modelu a místo na střeše a především kolem místa vývodu spáleného paliva, nic víc se prostě na to moc nehodí. Odlitek je celkem povedený až na některé maličkosti lehce nahraditelné se dá říci že na fotografii je vše odhaleno, rozhodně jsem byl mile překvapen! Až na některé zbytečné detaily které bude nutno odstranit a případně nahradit leptem či zcela jiným materiálem je odlitek povedený ale jednotku rozhodně nedostane – mohlo být lépe…

SOUVISLOSTI  Vozeň Uagpps spoločnosti Loko trans

Při prvním hrubém opracování odlitku dbejte na to aby nedošlo k odštípnutí i toho co zrovna nechcete, tento materiál od Pavla Číže drží celkem velkou plošnou celistvost, takže se může stát že uštípnete něco na jedné straně a táhlý lom vám odlomí kus na straně druhé! Mě se to stalo při odštipování odlitku rámu tohoto modelu a pár měsíců zpět i u odlitku rosničky taktéž od Pavla ale tam se to zachránilo lepidlem a bylo velké plus že v rámu bylo vše již vyfrézkováno takže další namáhání materiálu již nebylo třeba při dalším prvotním opracovávání.

Za zmínku stojí obstojně odlité místo v místě žaluzií na boku modelu, povedená je i střešní část kde ovšem žaluzie už se povedla o něco méně přesto ale další prvky jsou přesné. Pokud bych ale chtěl být hodně náročný tak prvky jako jsou horní a oboje boční žaluzie lze nahradit leptem, jedná se taktéž o nárazníky, schůdky až po madla z mosazných drátků – toto bych realizoval na některém z dalších modelů.

Odlitek „malého“ hektora řady 720.049

02

Uvést bych také měl použité polotovary: odlitek kastle stejně jako rámu lokomotivy je od Pavla Číže, kompletní pojezd s 5pól motorem je od Vladimíra Vilingera – mám s jeho pojezdy dobré zkušenosti a zatím nevidím jinou takto rychlou náhradu a nebo řešení. Barvy mám připravené polomatné Revell: červená/purpurová 331/RAL 3004, šedivá 378/RAL 7012 a žlutá matná 115/RAL 1017. Vynechám nápis NOREK na čelníku pod levým oknem, rozhodně v modelu nebude lokomotiva pro původní určení jako její předloha ale pro klasický provoz s vozy Bix/Balm nebo ucelené soupravy vozů Gags a Hadgs.

Vůbec pro realizaci modelu T435 se nám nabízí široká škála provedených schémat laku na ČSD/ČD lokomotivách, je složité si vybrat. Hodně modelářů si asi vybere toho „svého“ z lokality působiště (dislokace) takové lokomotivy. Tady ve středočesku kolem Prahy jich už mnoho není. Krom jednoho a kupodivu snad i provozního v Lužné u Rakovníka v muzeu KHKD a dalších dvou v oblastních muzeích toho moc nezbývá. Skutečnost bude i dnes jiná asi v depu Libeň – možná někdo doplní.

SOUVISLOSTI  Krémově-modrý Taurus WLB Cargo od Roco

T435049 na továrním snímku ČKD (archiv Rosťa Kolmačka)

01

Co dál realizovat? Rozhodně chci postavit unikátní model co do vybavenosti tak i kvality provedení, skutečně druhý model bych již realizoval s patřičným množstvím doplňků z leptu. Při zkoušení zasazení pojezdu do kastle modelu vychází místo pro umístění dekodéru na boční stranu v čumáku v místě nad převody pojezdu. Jelikož chci hektora mít i ozvučeného (jinak bych dekodér umístil do prostoru nádrže pod pojezd a rám vozu tak dekodér bude v tomto prostoru nad převody kam by se mohlo vejít i nějaké to další závaží z olova nebo plátků mědi.

Interiér kabiny strojvůdce nebudu nijak komplikovat, jednoduše co se vejde tak se zrealizuje a na co již místo nezbude tak řešit nehodlám! Pak se nabízí varianta (dle použitého dekodéru výrobce) umístit dekodér na strop kabiny a do nádrže pro palivo dát maximum závaží což je asi i má varianta a nebo jedna ze dvou pokud by se vynechalo ozvučení v nádrži – takže celkem dilema?! Myslím že nikoliv. Dekodér do čumáku, uzvučení na strop kabiny a závaží do nádrže… vyřešeno!

04

Pokud jde o elektronickou výzbroj resp. osvětlení modelu jako jsou poziční světla a halogenové světlo a případně i světlo pro osvětlení interiéru kabiny strojvůdce, tak nehodlám používat žádné šílenosti jako žlutá LED nebo něco podobného, je to děsně nemodelové, umělé a vytržené zcela mimo klasické reálné zbarvení žárovky mimo barvu! Na halogenové světlo bude použita klasická LED žárovka (nikoliv žlutá!!) pro pozice to samé a červená bude SMD dioda. Problém u T435 nastává v možnosti dvou barev pozic v jednom světle, toto bych řešil nejspíš optickým kablíkem (příklad použitých optovláken) jako příslušenství se k optickým kabelům dodávají i rozbočovače ve tvaru Y pro napojení dvou SMD nebo jedné červené SMD a jedné klasické žárovky. Každopádně realizace elektroniky je ještě daleko a dojde na ní až ve 3 nebo 4 díle tohoto seriálu.

05

Další vybavenost modelu by mělo být ozvučení. Zatím jsem si ještě nějaké nezvolil ale přikloním se k tradici a volím firmu Uhlenbrock Elekrtonik a jeho produkt Intellisound. O co konkrétně jde? Rozhodně o perfektní a luxusní záležitost kterou zde popíši jak vlastnostma tak cenově. Firma Uhlenbrock nabízí několik možností řešení v ozvučení modelů a to jmenovitě v následující tabulce:

SOUVISLOSTI  RAILTOP: Modely osobních vozů ÖBB, vyprodány během několika dnů

32100

Zvukový modul Intellisound k individuálnímu programování

1480,- CZK

32400

Zvukový modul Intellisound se zvukem podle výběru

1700,- CZK

36020

Zvukový dekodér k individuálnímu programování

2130,- CZK

36420

Zvukový dekodér s naprogramovaným zvukem

2350,- CZK

 

31150

N

34 x 34 x 15 mm

2 W

230,- CZK

31160

N

46 x 46 x 22 mm

3 W

253,- CZK

31170

N

57 x 57 x 39 mm

5 W

276,- CZK

31110

 

15 x 25 x 12 mm

0,5 W

197,- CZK

31120

 

18 x 18 x 12 mm

1,5 W

220,- CZK

31130

 

20 x 40 x 12 mm

1 W

197,- CZK

31140

 

28 x 28 x 12 mm

2 W

220,- CZK

N = novinka     všechny tyto reproduktory jsou dodávány s rezonanční ozvučnicí

…asi bych se přiklonil k modulu 32100 u kterého bych mohl časem až se stejný zvuk oposlouchá tak jednoduše jej nahradil něčím jiným a novým od syčení, starty motorů, volnoběhy až po jízdu a brzdy. V dnešní době toho lze využít opravdu mnoho tak i za perfektní cenu za zvuk je to suma celkem slušná a navíc dnes již existují programy pro tvorbu takových zvuků, určitě by se něco mohlo uložit do databází magazínu kde k tomu existují i konvertory ap. pozornému čtenáři muselo již trknout že bude potřeba již další dekodér pro ovládání zvuku lokomotivy 🙂 no vida, kam s ním?! Nejspíš do čumáku nad převody (viz. popis výše) a nebo na strop kabiny strojvedoucího.

Tyto a další anabáze rozeberu v dalších dílech, nyní mne čeká z hrubého opracovávání odlitku – opracovávání čisté do přesných detailů, dále bude následovat vizuální kontorla po takovém zásahu ohledně štěrbinek a oděrek (model naštěstí žádné nemá) a pustíme se do lakování/maskování pomocí pásky Tamyia ap. Potisk zatím nemám ještě promyšlen, rozhodně p.Banko z Prahy a tabulky včetně národního znaku lva bych instaloval z leptu a hvězdu nevyjímaje!

Několik bočních detailů odlitku modelu od Pavla Číže

06

Tady jsou žaluzie nádherně viditelné – resp. jejich defekt o kterém byla řeč, lept by to napravil kažodpádně! ::

07

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Malé porovnání s mobilním telefonem

08

Jinak budu moc rád když průběh mých prací s modelem aj. budete kdokoliv připomínkovat zde pod článkem do komentářů prosím o návrhy, rady a nebo další materiály ohledně stavby této krásné lokomotivy…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde