Modely špičkového provedení, jako tomu je u firmy Weinert, není mnoho. Každopádně jsou tvořeny přesnou technologií jak v odlévání kovových částí, tak i přiložených leptů, plastových doplňků, až po samostatný potisk nebo polepy signatur.
Článek o stavbě V36 (dříve BR103) o realizaci této stavby, bude rozdělen do několika samostatných částí. Model bude vybaven magnematickým spřáhlem Kadee. A proč zrovna Weinert? Na trhu se nabízí mnoho modelů této varianty, snad od stejného počtu výrobců. Ucházející model by se dal ještě tolerovat od firem Roco nebo Lima, ovšem technologické vypracování detailů není na dobré úrovni, a pokud chceme opravdu model s přidanou hodnotou kvality a provedení, sáhnout po V36 od Weinerta se vyplatí!
Právě u modelu této firmy, je možné spatřit technologický pokrok ve vývoji jednotlivých komponent. Model V36 těchto proporcí byl zrovna jeden z mála výběhových, kdy firma vstupovala do střední fáze své expanze na Evropský a zaoceánský trh. Dnešní provedení jejich modelů, probíhá nadstandartí formou řady výstupních kontrol kvality. Jde především o komponenty z kovových částí které se musí odlévat ve formách.
Stavebnice modelů lokomotiv Weinert, vychází z dobových materiálů, dokumentací a archiválií, proto se nemůže stát, že si kupujete něco, co někdy vůbec nemohlo existovat. Právě model V36 byl provozován na řadě míst západní a střední Evropy u mnoha železničních správ: Belgie, Rakousko, Francie, Itálie – samosebou i v Československu v jeho poválečném období!
Balení stavebnice – sady, s číslem 4235 přichází již s koly RP25 a motorem Faulhaber. Všechny obvyklé části elektroniky již Weinert do svých sad balí standartně. Jedná se o vodiče, odlitky, mosazné a leptané díly, sortiment šroubků pro libovolná použití a mnoho dalších kousků. Jak lze předpokládat, model je vybaven jasným manuálem pro své sestavení – nelze se v tom nevyznat! Instrukce jsou číslovány a přesně vyobrazeny v tištěné podobě, rovněž sada obtisků (k dispozici je i soubor se signaturami ÖBB, DRG, DB a DR nápisů) a leptané destičky pro dokončovací práce. Modej je odléván pevně pro klasická spřáhla s normou NEM. Hlavní rozdíl mezi touto stavebnicí lokomotivy, a stavebnicemi parních lokomotiv, je nejspíš v tom, že „kolébka“ pro usazení motoru do podvozkové části, se nachází přímo u otvorů s dvojkolím, odkud může být nasáván prach při samotné jízdě modelu.
Díly potřebné k realizaci stavby, lze jednoduše kombinovat. Rozhodně důležitým faktorem je výběr provozní „železniční“ správy. Proč? U řady provozovatelů se značně liší provedení a mnohdy i nepatrný detail v designu lokomotivy! Nejvíce nesrovnalostí lze najít u lokomotivy DR (Deutsche Reichsbahn). Ta je obsahově s dvěma chladiči a třemi kusy armatur vyčnívajícími z kapotáže pro okruhové chlazení. Některá hnací vozidla měla navíc i repasované kabiny strojvedoucího, větší boční okna ap. Na internetu lze najít mnoho dobových fotografií např. právě realizované V36.027 (jako právě repasované) s repasovanou kabinou a nosníky nárazníků. Lokomotiva 103 015-4 (z roku 1979) má původní kabinu z výroby. Lokomotiva 103 022-0 (rok 1978) má renovaci kabiny s širokými okny.
Firma Weinert nabízí ovšem kabinu v původním provedení z výroby – tedy tu nerepasovanou sféru tohoto modelu. Nelze v tomto případě srovnávat modely produkce Piko, Tillig a Roco, jejich tovární „bastly“ tohoto modelu, nemají nic společného s realitou a skutečným ztvárněním modelu Weinert V36! V tomto případě pro realizovaný model V36 (022), bude použit navíc náhradní díl 8550 žaluzie chlazení. Jednoduchý kryt chladiče v kapotáži 8554 a část použita z modelu V291.
Co budete potřebovat: kromě pájky s cínem a patřičnou dávkou pájecí kapaliny, také předem zvolenou a vybranou barvu modelu. Pozor! všechny díly modelu jsou odlévány z mědi, může Vás překvapit, že v popisu pro realizaci sestavení, je doporučeno primárně použití lepidla při montáži. Je asi na zvážení, kdo se jakou cestou vydá, kombinaci lepidla a pájení nelze v dobré víře kombinovat – lepidlo lze použít pro spojení menších dílů stavebnice, hlavní rám a segmenty k němu přiléhající, lze spojit pájením. Pokud chcete model vybavit magnematickým spřáhlem Kadee, dekodérem, ozvučením, figurkou, osvětlením kabiny a další jemnou elektronikou SMD pro poziční světla! pamatujte na tyto aspeky při montáži! protože později se může objevit nechtěný defekt z pájení či lepení v místech, kam chcem umístit např. dekodér nebo reproduktor.
Začínáte s očištěním ootřepů při odlévání, použijete jehlové pilníky, větší části kovových odlitů očistíte mosazným kartáčkem zejména v místech, kde bude realizováno pájení, či lepení. Takto očištěný model před (pevnou) montáží řádně odmastíme ve vhodném roztoku. Při první realizaci montáže podle návodu (jak jinak) dejte pozor na rozdílné strany stupaček které mají být upevněny na podvozek a díl se sběračem napětí pro motor. Tyto strany lze snadno obrátit! V horní části pravé strany šasí je plochý sběrač, každopádně tato „anomálie“ je podrobně popsána v textové části návodu. Označení nesou jako „V“ (Vorder) tedy přední a „H“ jako hinten tedy zadní. Na stranách šasí jsou značený tyto jazýčky podobně: „L“ a „R“. Prostudování textové části manuálu věnujte trochu času… uložením dvojkolí v takto popisovaném levém/pravém souběhu, je třeba věnovat maximální pozornost!
Při předchozím usazování dvojkolí, je třeba splnit zásadní podmínku – ochranu proti zkratu od rámu modelu. Hřbet centrálního uložení dvojkolí musí zároveň plnit bezproblémové tření osiček. Hřbet zabezpečuje dostatečnou aretaci dvojkolí a zároveň dostatečný odstup od rámu modelu proti zkratu. Věnujte také pozornost při instalaci brzdových špalíků na levé straně podvozku. Nyní přechází montáž do fáze instalace měděných odlitků k rámu modelu.
Práce zabere časově asi dva večery. Z části proto, že přední dva světlomety s verzí DR (Deutsche Reichsbahn) mají mít malou konzoly, nemají přímo „ležet“ na rámu, tedy malé zdržení – úprava, a vše je dle skutečnosti. Jednalo se o ustřižení miniaturního proužku mosazi, jeho naletování na tělo svítilny a rámu – práce nestukečná, vyžadující jistou dávku obrněné trpělivosti! Nutno podotknout, že je třeba brát také aspekty při výběru pájecího hrotu mikropájky. Následuje již instalace stupaček, držáků tlakových a brzdových jímek pod rámem, tlakové kohouty nebo madla. Výhodou u tohoto modelu je stejný převis na předních i zadních stranách stupaček. Nárazníky jsou upevněny lepidlem, všechny ostatní mini-díly jsou letovány.
V této fázy již můžete rám modelu – tedy mimo lůžka motoru (které funguje jako odvod tepla z motoru) nabarvit černou barvou, lůžko motoru zanechejte v původním provedení, barva v tomto případě pracuje jako dobrý izolátor odvodu tepla! Spojovací tyče již můžete natřít červeně. Vodiče od motoru lze pokusně přiletovat na sběrné jazýčky, a na analogové koleji otestovat funkčnost jízdy. V tomto stádiu lze odstranit případné zkratování ap. Kolébka s motorem se může již montovat napevno, kratší ze dvou šroubků se montuje pod setrvačník, druhý – delší šroubek, na opačnou stranu rámu a kolébky/lůžka motoru!
Instalaci a kompletaci horního rámu, dekodéru a kabiny, zase příště…